Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under april 2021

Av Tant Grön - 30 april 2021 15:31

" Just nu pågår en världsomfattande massvaccineringen mot en sjukdom med en dödlighet i paritet med en normal säsongsinfluensa. Människor injiceras med nödgodkända experimentella vaccin, som hastats fram utan redovisade tester på djur. Programmet innefattar helt friska unga människor som inte löper någon risk att bli särskilt sjuka om de smittas."

 

"Vaccinen sägs inte ha någon effekt på smittspridningen. Det enda som utlovas är att vaccinen sannolikt gör att sjukdomen blir lindrigare om man blir smittad. Trots detta måste vi räkna med att fylla på med nya vaccindoser en eller flera gånger årligen, livet ut. Nu diskuteras även planerna att alla barn ska vaccineras mot COVID-19 lagom till höstterminens start."


  Läs mer: 


   Dagens globala vaccinmarknad har byggts upp under drygt 30 år


 

Av Tant Grön - 30 april 2021 11:21

"Risken för Covid-19 och mottagligheten för viruset ökar alltså markant, upp till 40 % procent eller mer, efter att en person vaccinerats. Detta gäller i minst 2-3 veckor efter vaccinationstillfället, förmodligen längre."

  

Läs mer här:

  Har Covid-19-vaccinen orsakat situationen i Indien?

 

 

Av Tant Grön - 30 april 2021 09:39

En annan kanal som jag följer är Överlevnadsguiden och igår hade hon en intressant live där hon svarar på frågor från folk som följer kanalen. Man får ju tro vad man vill om det hon pratar om, men jag är ju sån att jag gärna lyssnar på diverse info och sen tuggar jag på det innan jag avgör om jag tror på det eller inte. En del info ratar jag direkt, en del lyssnar jag på ett tag innan jag ratar det och en del info tar jag till mig som trolig sanning - man kan ju aldrig riktigt veta vad som är sant eller inte så länge man inte har konkreta bevis, tänker jag. 


Kolla gärna på den: 


   Vädermanipulation mm

 

 

Av Tant Grön - 30 april 2021 06:28

Jag följer några kanaler på You Tube, som ni nog har förstått och en av dessa är Phil Good. Man kan se honom som en terapeut, inspirationskälla eller vad man vill och om man hänger med i hans budskap kan man nog lära sig en hel del, men det är ingen man kan slölyssna till om man vill förstå vad det är han faktiskt säjer.

  

Så dagens tips är:


   Phil Good

 

 



Av Tant Grön - 29 april 2021 23:02

Men ropa inte hej   


"Nytt normalläge

Även när Sverige fått pandemin under kontroll, är det inte säkert att samhället blir som det var före pandemin. Regeringen vill att FHM analyserar om man ser behov av restriktioner eller rekommendationer i ett sådant eventuellt ”nytt normalläge”.

TT: Finns det en risk att vi inte kan ha fullsatta läktare och gå på konserter under många år?

– Vilka typer av restriktioner, begränsningar eller åtgärder som möjligen kan vara en del i ett nytt normalläge, det är det vi ber myndigheten att titta på, säger Hallengren.

Åtgärderna kan till exempel handla om fortsatt testning, eventuell ytterligare vaccinering och att förebygga nya utbrott av smitta.

– Successivt har det kanske sjunkit in att vi inte bara kommer att gå tillbaka till det samhälle som vi hade innan på många sätt, säger Hallengren."


   Läs mer

 

 

Av Tant Grön - 29 april 2021 11:05

Ja, tyvärr är det så - det är fakta och inget hittepå. Tänk om hela aparaten skulle gå ut på att se till så att människor blir friska istället för läkemedelsberoende för att kunna ha ett vettigt liv. Dessutom skadar läkemedelsrester vår miljö, vårt vatten och mycket annat. Plus att det hela kostar enorma pengar/skattemedel som skulle kunna användas på ett bättre sätt. 


   Varje år får apoteken tillbaka ca 1500 ton oanvända mediciner 

 

 

Av Tant Grön - 28 april 2021 14:23

Jag har under senare år börjat plocka en hel del ätbara växter i naturen. I Skåne finns det en del växter av den typen som inte finns här, men det finns ändå rätt många olika växter även här i området som är ätbara. Det man också kan tänka på är att vildväxande ätbara växter innehåller mer näringsämnen än många odlade. 


Idag var jag ut en sväng och plockade Sommargyllen som växer på en kulle på andra sidan vägen från där jag bor. Det är massor av sommargyllen där, så det finns att ta av. Jag har inte ätit dessa förut så jag får väl se om jag gillar dem, men det tror jag att jag gör. 


Kirskål är en annan växt som jag gillar - den är ju sett som ett väldigt besvärligt ogräs, så det är ju bra om man äter det istället för att bekämpa det. Det man kan tänka på när det gäller kirskål är att de spädaste bladen är godast och kan ätas råa - äldre blad blir hårdare eller hur man ska säja så de passar bättre att förvälla och t ex göra stuvning av eller soppa... eller i en paj... Bara fantasin sätter gränser. 


Nässlor finns det ju överallt och späda skott av dessa är mycket goda i soppa eller stuvning t ex - min mamma gjorde nässelstuvning istället för spenatstuvning till panerad och stekt torsk när jag var barn och det var nässelsäsong. Det kan absolut rekommenderas! Soppa är också gott. Dessutom är det lätt att torka nässlor och använda som té... Bra är också att låta färska nässlor dra i vatten som man sen dricker. 


Men som sagt - Sommargyllen är en ny erfarenhet för min del. Det är en krusiferusväxt och alla krusiferus (korsblommiga) växter är hälsosamma (utom möjligen raps, men den gör man ju mest olja av). Det finns ett ämne i många av dessa växter som kan förhindra cancer t ex. Läs mer HÄR

 

   Hos Skogsskafferiet kan du läsa mer om ätbara vilda växter

 

Kan berätta att jag har smakat sommargyllen nu och den är mycket god! 



 

Av Tant Grön - 28 april 2021 08:20

Många sjukdomar och syndrom idag är ofta orsakade av det vi stoppar i oss: mat, godis, läsk osv osv... Vi får i oss mängder av kemikalier, socker, näringfattig mat osv... Allt påverkar kroppen på alla möjliga sätt och visar sig ofta i att vi blir sjuka på olika vis. 


Diabetes typ II är en typisk kostorsakad sjukdom som man kan få bukt med genom att äta rätt mat och framför allt även fasta istället för att äta stup i ett. Många kostråd för diabetiker idag är helt åt skogen fel. LCHF och keto inklusive periodisk fasta har hjälpt många människor att bli fri från sin diabetes typ II, men det är inte nån engångskur utan det måste bli ett sätt att leva för att det ska bli bestående. Förr fanns knappt diabetes typ II, när jag var barn var det väldigt ovanligt - de som hade diabetes då hade typ I dvs deras kroppar kunde inte producera insulin, som jag har förstått det. Men även personer med typ I kan må betydligt bättre om de skippar kolhydrater och även börjar med periodisk fasta, enligt vad kunniga personer säjer. Det finns massor att hitta om det här, bara att googla. 


När det gäller en massa annat som påverkar hälsa och utveckling som människor, är kemikalier en stor bov och om det då är i kombination med näringsfattig mat blir det en jäkla dålig coctail. Den här videon (länk nedan) på kanalen After Skool kan vara nyttig att titta på, som en del i utvecklingen av medvetandet om hur bl a kosten påverkar oss och om hur mycket vi har blivit vilseledda genom tiderna. Jag vet inte men tror att det baseras på hur det ser ut i USA, men vi ligger inte långt efter i vårt land heller och det har eskalerat enormt bara på kort tid. Hur mycket skräpmat hittar vi inte i affärer och på snabbmatställen? Hur mycket som helst, om du frågar mig.


I en del butiker, ofta mindre matbutiker typ närbutiker, går det knappt att hitta bra mat längre - hyllor och diskar är fyllda av färdigmat, processad mat, besprutad mat osv osv... Billig och bra, men totalt värdelöst för våra kroppar och dessutom ofta fulla av kemikalierester plus att mycket grönsaker är odlade med konstgödning som inte kan ge fullt spektra av näringsämnen till grönsakerna: om inte odlingssubstratet har fullt spektra av näringsämnen kan inte grönsakerna ha det heller.


Och för att inte tala om alla hyllor med godis, bröd och bakverk, läsk - gärna precis innan man kommer till kassorna... Billig är det också och även det totalt värdelöst när det gäller näring för våra kroppar. Det är inte underligt att så många sjukdomar ökar idag och även ner i åldrarna: den sk barndiabetesen (typ II alltså) är inget annat än ett bevis på att barn får för mycket kolhydrater och socker plus att de äter för ofta dvs det ger insulinpåslag stup i ett. Men det som händer är att de får medicin istället för att se till att man som förälder ändrar kosten och matvanorna. Personligen tycker jag att det är näst intill barnmisshandel även om det inte är medvetet, men alla kan ta reda på fakta om man vill - det är var och ens ansvar, för att vara rak på sak. Och sjukvården behöver uppdatera sig! 


Men nu är det filmtajm! Se och lär och ta till er:


   The loss of human health 

 

Kan även tipsa om Dr Eric Berg på YouTube/Odysee som har massor av videor om keto och fasta och hälsa

 

   You Tube

 

   Odysee

 

 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards