Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

Måste spinna vidare...

Av Tant Grön - 12 maj 2009 21:58

Ja, jag måste spinna vidare på detta om skämt - det har blivit lite av en storm kring detta ämne! Inte enbart här på min blogg utan även hos andra bloggare...


Jag har läst en del kommentarer hos andra bloggare och känner att jag vill kommentera en del kommentarer!


En kommentar handlar om att kommenteraren anser att folk får skylla sig själva för att dom är feta eller sjuka (rökare som fått cancer och KOL) och på nåt vis får dom stå sitt kast om man skämtar om dom!! Jo, det är helt sant - läs själv! Det finns alltså folk som på fullt allvar menar, att om man själv rår för att man är fet eller sjuk... ja, då får man stå sitt kast om andra gör narr av en!! 


Inte undra på att det finns krig här i världen!!


En annan sak i sammahanget är folk som skämtar om sig själva och sina handikapp eller vad det nu kan vara. Ja, okej... den som vill göra det tycker naturligtvis att det är  okej. Själv tycker jag inte att det är speciellt kul - har jag dålig humor då?? En del anser att sånt är självdistans, att skämta om sitt handikapp eller vad det än vara månde, alltså... Ja, kanske men vad är det som är så kul med självdistans och är det verkligen självdistans? Tveksamt, anser jag...


För mig är självdistans mer kopplat till min karaktär, inte till mitt yttre. Att skämta om sitt handikapp eller nåt annat som kan betecknas som "negativt" känns snarare som självförakt, tycker jag. 


Om jag hela tiden säjer att jag är dum, därför att jag råkar säja nåt fel eller uppfatta nån information felaktigt eller gör nåt annat "fel" - vad händer då?? Om jag hela tiden talar om för andra att jag är dum när jag gör misstag, då kommer andra förr eller senare att betrakta mig som... ja, just det: DUM!! Hur ofta gör man inte så? "Men gu' va' dum jag är"... Psykologiskt fel taktik! 


Om man då hela tiden skämtsamt påpekar sina "nackdelar" för andra, vilken effekt kan det ha på omgivningen? Ja, en del tycker att det är kul... men tar man en sån person på allvar i långa loppet? Många komiker har visat sig vara väldigt olyckliga människor, som använt humorn som en barriär mot sina känslor. Men visst, den som tycker att sånt är skoj må ju skratta!!


Tänk bara på, att även om DU tycker att det är kul att skämta om nån tjockis eller surkärring eller vad det nu kan vara, är det inte helt säkert att den personen tycker att det är speciellt kul!! Kolla upp sånt... galoppera inte bara på i tron att bara för att du inte menar nåt illa, kommer skämtet att tas emot på "rätt" sätt!  Det är ALLTID mottagaren som avgör vad som är rätt en sån gång!! Tyvärr verkar en del ha väldigt svårt att förstå det och det är naturligtvis en av anledningarna till varför människor blir mobbade och kränkta, åtminstone en del av anledningarna. Den som "skämtar" tar inte hänsyn till hur mottagaren reagerar! Sånt kallas respektlöshet - inte humor!


Och att anse att feta och rökare som dragit på sig cancer och KOL, får stå sitt kast... ja, det är nästan snudd på bland den värsta åsikt jag har läst i ämnet!!  

 
 
Ewa

Ewa

13 maj 2009 09:08

"Det är ALLTID mottagaren som avgör vad som är rätt....." Det diskuteras med jämna mellanrum hemma hos oss och jag verkar vara ensam om att tycka att man visst kan tänka på vilka ämnen man tar upp och hur man tar upp dem.

Jag minns en gång när jag hörde att svärmor kallade min dotter för bortskämd eftersom hon "...alltid fick något när mamma har varit i affärerna.". Jag påpekade att jag tog illa vid mig och fick till svar att jag själv väljer hur jag uppfattar saker och ting. HON avsåg inte att såra.

Jag får höra samma argument från min man som inte tycker att vi kan föra en vettig diskussion om min övervikt utan att jag går i taket just för att jag är så hyperkänslig. HAN avser aldrig att vara elak utan det har att göra med hur jag uppfattar det.

Jag avskyr det argumentet för det innebär att den som levererar skämt, åsikter och kommentarer kan avsäga sig ALLT ANSVAR. Det är mottagaren som väljer hur hon/han reagerar.

http://fundringar

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

13 maj 2009 09:34

Humor ÄR svårt!! Man skall aldrig skämta PÅ någons bekostnad... Eller kan det vara OK ibland?
Hur många skrattar inte åt dolda kameran? Gör inte du? Det är ju skämt som går ut på att oskyldiga skall drabbas. Ibland är dessa skämt pinsamma ibland ganska roliga.Enligt MIG.Men är det min sak att bedöma det?

Jesper Odelberg finns på YouTube som inslag från norsk TV. Han har där "pryat" som karateexpert, tandläkare, frisör... I dold kamera visat hur folk reagerar över detta totalt oväntade. "Jag fick yrkesförbud i Sverige för jag drog ut fel tand på en flicka..."

Vad tycker du om Kalle Sändare? Av vissa sedd som geni. Han ringe till människor och gjorde sig lustig på deras bekostnad. Roligt? MIN sak att avgöra det? Radio har haft bl.a en viss Luuk som efterföljande inslag

Humor Ä R knepigt!! Dolda kameran drabbar oskyldiga. Alltså fel att göra? Eller är det OK att se män flippa ur när en naken kvinna plötsligt dyker upp men inte om feta? Men om det är den den feta man driver med....

"Surkärring" då tänker jag Selma i Lilla fridolf. Roligt?
Jag tänker Julia Cesar (säkert felstavat) Roligt?
Portvakter i Andersonskans Kalle..... Roligt??
Är det kanske OK för att det inte gäller någon verklig person?


Nej jag skall inte försöka starta en ny debatt men man kan se saker ur många synvinklar...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

13 maj 2009 09:40

Jadu Ewa... jag förstår precis hur du menar. Saken är ju den, att oavsett vad avsändaren har för avsikt ÄR det mottagaren som avgör hur det landar. Om sen avsändare väljer att inte bry sig om hur mottagaren reagerar är upp till den personen, men en klok människa väljer att respektera mottagarens reaktion - om du förstår vad jag menar. Många gånger är det nog respektlöstheten som gör att man går i taket...

Men jag säjer som Stenmark: Hä lön' int' å förklara för dom som int' begrip'!

 
Ingen bild

Tant Grön

13 maj 2009 09:56

Gammelsmurfen: Jomen, du har helt rätt i ditt resonmang och man kan se humor ur många synvinklar. Jag refererar min egen syn på humor och jag gillar INTE när man har kul på andras bekostnad såvida personen ifråga tar illa upp. Dessutom anser jag att det är skämtarens uppgift att ta reda på hur det förhåller sig med den saken, innan man skjuter skarpt så att säja.

Dolda kameran, ja det kan ju funka därför att där har folk gett sitt tillstånd att filmerna visas. Likaså AFV och Kalle Sändare och allt vad det är. Och när det gäller den typen av humor så blir ALLA utsatta - förutom Hells Angels då kanske...

Personligen tycker jag inte det är speciellt skoj varken med Dolda kameran eller AFV, när det handlar om "humor" där folk blir förnedrade, gör sig illa eller liknande. Påhittade figurer som Lilla Fridolf m fl blir nåt helt annat, där handlar det inte om personangrepp. Likadant med Pekka eller Ola gutt...

Men... oavsett vad man anser vara humor så känns det alldeles åt h-e när folk tycker att det är okej att rikta skämtet till nån som "får stå sitt kast" dvs får skylla sig själv för att man är fet eller blivit sjuk av rökning eller vad det än vara månde.

Därför anser jag att man INTE kan skämta om ALLA!! Möjligen om ALLT, men inte om ALLA... utan att det blir kränkande. Och när det är kränkande, då har det gått för långt - då är det inte humor längre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards