Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 17 maj 2009

Av Tant Grön - 17 maj 2009 14:43

Ja, denna dag har varit härlig! Jag hängde med en väninna och klippte gräs vid klubbstugan till en förening hon är med i. Underbart väder! Härligt ställe med fin klubbstuga och kanonläge! Vi har haft en jättehärlig dag i strålande sol, fikat och löst lite världsproblem... Funderat på både det ena och andra. 


Tänk om regeringen kunde återinföra ALU-jobben, så att folk som inte får anställningar kan jobba inom olika föreningar (om dom vill alltså!). Det var ju så tidigare, på 90-talet och även om många klagade på ALU tycker jag att det var bra: endast föreningar kunde få ALU-jobbare, plus att 6 mån jobb gav ny A-kasseperiod. Jag hade själv ALU under ett vinteruppehåll från säsongsjobbet på kyrkan, det var hos släktforskarföreningen här på orten och jag tyckte det var kanonbra! Bättre än att bara gå hemma och stämpla i väntan på nästa säsong.


Idag skulle jag mer än gärna ha sysselsättning hos nån förening, istället för att bara gå hemma och söka jobb, bli less och trött och mentalt slutkörd! Söka jobb kan man ju göra fast man har en sån sysselsättning... precis som när man har praktik: jobbsök går ju alltid först ändå. Jämfört med tanken att till 65% ersättning utföra jobb som egentligen skulle varit avlönat, känns det som en betydligt mer fullvärdig syssla att bistå ideella föreningar,  vilka ändå aldrig anställer nån. Risken för att känna sig utnyttjad hos en förening är inte så stor, tycker jag... fast det finns naturligtvis dom som inte håller med mig. Och den som hellre jobbar inom t ex kyrkans frivilligverksamhet ska naturligtvis få göra det... 


Dock tycker jag, önskar jag, att regeringen skulle återinföra ALU eller vad man nu vill kalla det, som endast föreningar kan göra sig tillgodo. För att ge ett exempel kan jag tala om att klubbstugan hos brukshundklubben här på orten byggdes upp tack vare ALU. Hur den stugan skulle ha kommit till utan ALU... ja, det känns som en omöjlighet! 


Jag tror dessutom att man kan vara mer intressant på arbetsmarknaden om man håller sig sysselsatt jämfört om man bara "går hemma". 



Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards