Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 12 maj 2009

Av Tant Grön - 12 maj 2009 21:58

Ja, jag måste spinna vidare på detta om skämt - det har blivit lite av en storm kring detta ämne! Inte enbart här på min blogg utan även hos andra bloggare...


Jag har läst en del kommentarer hos andra bloggare och känner att jag vill kommentera en del kommentarer!


En kommentar handlar om att kommenteraren anser att folk får skylla sig själva för att dom är feta eller sjuka (rökare som fått cancer och KOL) och på nåt vis får dom stå sitt kast om man skämtar om dom!! Jo, det är helt sant - läs själv! Det finns alltså folk som på fullt allvar menar, att om man själv rår för att man är fet eller sjuk... ja, då får man stå sitt kast om andra gör narr av en!! 


Inte undra på att det finns krig här i världen!!


En annan sak i sammahanget är folk som skämtar om sig själva och sina handikapp eller vad det nu kan vara. Ja, okej... den som vill göra det tycker naturligtvis att det är  okej. Själv tycker jag inte att det är speciellt kul - har jag dålig humor då?? En del anser att sånt är självdistans, att skämta om sitt handikapp eller vad det än vara månde, alltså... Ja, kanske men vad är det som är så kul med självdistans och är det verkligen självdistans? Tveksamt, anser jag...


För mig är självdistans mer kopplat till min karaktär, inte till mitt yttre. Att skämta om sitt handikapp eller nåt annat som kan betecknas som "negativt" känns snarare som självförakt, tycker jag. 


Om jag hela tiden säjer att jag är dum, därför att jag råkar säja nåt fel eller uppfatta nån information felaktigt eller gör nåt annat "fel" - vad händer då?? Om jag hela tiden talar om för andra att jag är dum när jag gör misstag, då kommer andra förr eller senare att betrakta mig som... ja, just det: DUM!! Hur ofta gör man inte så? "Men gu' va' dum jag är"... Psykologiskt fel taktik! 


Om man då hela tiden skämtsamt påpekar sina "nackdelar" för andra, vilken effekt kan det ha på omgivningen? Ja, en del tycker att det är kul... men tar man en sån person på allvar i långa loppet? Många komiker har visat sig vara väldigt olyckliga människor, som använt humorn som en barriär mot sina känslor. Men visst, den som tycker att sånt är skoj må ju skratta!!


Tänk bara på, att även om DU tycker att det är kul att skämta om nån tjockis eller surkärring eller vad det nu kan vara, är det inte helt säkert att den personen tycker att det är speciellt kul!! Kolla upp sånt... galoppera inte bara på i tron att bara för att du inte menar nåt illa, kommer skämtet att tas emot på "rätt" sätt!  Det är ALLTID mottagaren som avgör vad som är rätt en sån gång!! Tyvärr verkar en del ha väldigt svårt att förstå det och det är naturligtvis en av anledningarna till varför människor blir mobbade och kränkta, åtminstone en del av anledningarna. Den som "skämtar" tar inte hänsyn till hur mottagaren reagerar! Sånt kallas respektlöshet - inte humor!


Och att anse att feta och rökare som dragit på sig cancer och KOL, får stå sitt kast... ja, det är nästan snudd på bland den värsta åsikt jag har läst i ämnet!!  

Av Tant Grön - 12 maj 2009 15:24

Har funderat ett tag på det här med kläder för storvuxna personer...


Det retar mig rätt ofta att kläder i stora storlekar bärs av smala modeller, vilket inte säjer ett dugg om hur kläderna ser ut på dom personer kläderna är ämnade för. Plus att en del butiker har rent ut fula kläder i stora storlekar, jämfört med deras kläder i mindre storlekar, samt att dom har dåligt utbud av underkläder i större storlekar.


Dessutom skulle jag vilja att dessa kläder finns i samtliga klädbutiker istället för att man har speciella klädbutiker enbart för storvuxna - några få fjuttiga butiker. Alltså att H&M, Lindex, Kappahl mfl verkligen tar in stora kläder i sitt sortiment, kläder som är lika snygga och i samma mönster/färger som kläder i mindre storlekar - så även underkläder. Och att dom använder sig av storvuxna modeller i sin reklam för dessa kläder.


Jag inbillar mig i min enfald att klädbutikerna skulle tjäna på det här, att dom skulle få sälja mer kläder helt enkelt. Det finns alltid människor som drar stora storlekar och har ett elände med att hitta bra och snygga kläder. Många klädesplagg passar både smala och tjocka, men endera finns dom inte i stora storlekar eller så visas dom på smala modeller.


När det gäller underkläder är det ett riktigt mörker, åtminstone för kvinnor! Den som drar stora storlekar har bara en bråkdel av utbudet som finns i mindre storlekar, att välja mellan.  Kan det verkligen vara svårare att göra snygga underkläder i stora storlekar än i mindre? Och då tänker jag inte på sexiga raffset av alla möjliga varianter, utan helt vanliga underkläder som man har till vardags. 


Såå...  vad göra? Går det att ändra på det här? Det borde det göra om det uppstår en efterfrågan från kunderna. Efterfrågan skapar produkten!


Och nä - kom inte med nåt dumt om att alla tjocka ska banta istället!! ;o)



Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards