Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Tant Grön - 7 maj 2009 17:53

Sten Sture Skaldeman är ett levande bevis för vad LCHF - lågkolhydratkost - kan göra!! Det finns många som kan skriva under på det han säjer i denna filmsnutt från TV4 Skaraborg:


Se film HÄR

Av Tant Grön - 7 maj 2009 14:07

Råkade på en blogg idag där bloggförfattaren ifrågasätter om man inte får skämta om feta människor... Självklart fick jag mig en funderare.


Jag är inte den som tycker att man ska skämta om folk alls oavsett vad det handlar om. Skämta kan man göra om företeelser i sig, men inte gå till personangrepp, det är min bestämda uppfattning. Jag tycker t ex inte att det är okej att skämta om alkoholister, bögar, negrer eller vad det nu kan vara i ämnet personer om det handlar om personangrepp.


Att bli utsatt för skämt när man är jättefet och inget hellre önskar än att gå ner i vikt, eller bli utsatt därför att man super för mycket eller för att man dras till sitt eget kön - nä, det är slag under bältet. Det visar dessutom att den som skämtar har väldigt dåligt ställt med empatin och för mig är det betydligt värre än att vara fet, eller alkis eller bög eller vad det nu kan vara man är! En människa som har så taskig empatisk förmåga, att man måste göra narr av andra är bara att beklaga, enligt mitt sätt att se på saken.


För att koncentrera resonemanget till feta människor: det är väldigt lätt för en person som aldrig haft problem med vikten att påstå och verkligen TRO att det "bara" är att gå ner i vikt. Visst, många överviktiga äter skitmat, men det gör även smala. Varför blir då inte alla som äter kass mat feta??? Alla smala är inte duktiga på att motionera heller... eller vara fysiskt aktiva på annat vis. Det hänger per automatik inte ihop det här med vikt och levnadssätt.


Jag känner till en kvinna som alltid levt sunt, inte druckit kaffe utan enbart örttéeer, ätit sund mat, inte haft bil utan gått och cyklat överallt precis som hennes make. Hon drack inte sprit och rökte inte. Hon fick hjärtinfarkt ändå plus att hon hade såna levervärden att läkarna trodde hon var alkoholist!! Ja, det är helt sant! Det var örttéerna som gett henne dom höga levervärdena och hjärtinfarkten fick hon därför att hon alltid var stressad, hon kunde aldrig bara sitta och ta det lugnt. Så kan det vara, fast man inte är fet, äter skräpmat och aldrig motionerar!


Jag känner även dom som kan äta precis hur mycket som helst och vad som helst utan att gå upp i vikt det minst lilla. En gammal bekant går till och med NER i vikt om han äter tillräckligt mycket!! Hur orättvist är det inte??


Själv har jag förmodligen gener från båda föräldrarna, som gett mig anlag för att väldigt lätt gå upp i vikt. Jag har aldrig ätit en massa skräpmat och har även varit rätt bra på att röra på mig, åtminstone periodvis. Dessutom har jag haft jobb där jag arbetat med kroppen hela dagarna. Har jag gått ner i vikt?? Nooooope!!


För människor som dessutom är kraftigt överviktiga kan motion dessutom vara helt omöjligt att genomföra. Att då bli skämtad om... för att man är så "dum i  huvet" att man "väljer" att vara fet... mm, fy fan!


Nu har bloggaren förklarat för mig att han tog upp det här med att skämta om feta, därför att det var det enda han inte hade skämtat om!! Hmm... snacka om att vara tjock i skallen!! Varför ska man som sagt skämta om allt?? Är det nån trend eller ett intresse? Nåt som hänger ihop med attityden som finns utbredd idag: förnedringsattityden?? (Se bara på alla förnedringprogram på TV!! )


Dålig stil, tycker jag!! Riktigt dålig stil!! 


Självklart är det inte bra för kroppen med stor övervikt, vi är ju inte byggda för att bära hur många kilon som helst. Jag förespråkar inte övervikt, jag önskar bara att folk kunde ha lite mer empati för varann...



Av Tant Grön - 7 maj 2009 11:18

Hos Kostdoktorn kan man läsa om att citat: "ICAs hårt kritiserade bilaga med Becelreklam fälls nu, efter granskning av Reklamombudsmannen. Två av helsidesannonserna strider mot kravet på reklamidentifiering."


Yes, det var på tiden! Själv blir jag alltid irriterad över margarinreklam som påstår att det är bra för hjärtat att äta margarin - says who?? Har länge tänkt att man borde anmäla sån reklam som falsk marknadsföring! Vem kan lova att hjärtat mår bra av margarin och vara absolut tvärsäker på det?? Hm... ? Förr i tiden, när man åt mest animaliskt fett hade folk inga större problem med hjärt- och kärlhälsan jämfört med idag... 


Det borde var lika förbjudet med sån reklam som med reklam för tobak och sprit! Tycker jag! Det finns många som menar att margarin är rena giftet för kroppen och jag är benägen att tro på det. Framställningen av margariner är en vidrig process om man ska lita på uppgifterna om hur man tillverkar denna smörja. Jämfört med smör som är en enkel process utan en massa tillsatser är margarin rena geggamojjan!! 


Så det är verkligen på tiden att stoppa vilseledande margarinreklam - tycker jag!! Vad tycker DU??



Av Tant Grön - 7 maj 2009 09:59

Idag råkade jag ramla in på en blogg om CUPCAKES!! Ohohoh, vilken fröjd för ögat - måste bara länka dit! Känns nästan taskigt att jag inte äter sånt här längre... men titta kan man!! Väldigt fin blogg dessutom, tycker jag...


Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards