Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

Kläder för storvuxna burna av storväxta modeller!

Av Tant Grön - 12 maj 2009 15:24

Har funderat ett tag på det här med kläder för storvuxna personer...


Det retar mig rätt ofta att kläder i stora storlekar bärs av smala modeller, vilket inte säjer ett dugg om hur kläderna ser ut på dom personer kläderna är ämnade för. Plus att en del butiker har rent ut fula kläder i stora storlekar, jämfört med deras kläder i mindre storlekar, samt att dom har dåligt utbud av underkläder i större storlekar.


Dessutom skulle jag vilja att dessa kläder finns i samtliga klädbutiker istället för att man har speciella klädbutiker enbart för storvuxna - några få fjuttiga butiker. Alltså att H&M, Lindex, Kappahl mfl verkligen tar in stora kläder i sitt sortiment, kläder som är lika snygga och i samma mönster/färger som kläder i mindre storlekar - så även underkläder. Och att dom använder sig av storvuxna modeller i sin reklam för dessa kläder.


Jag inbillar mig i min enfald att klädbutikerna skulle tjäna på det här, att dom skulle få sälja mer kläder helt enkelt. Det finns alltid människor som drar stora storlekar och har ett elände med att hitta bra och snygga kläder. Många klädesplagg passar både smala och tjocka, men endera finns dom inte i stora storlekar eller så visas dom på smala modeller.


När det gäller underkläder är det ett riktigt mörker, åtminstone för kvinnor! Den som drar stora storlekar har bara en bråkdel av utbudet som finns i mindre storlekar, att välja mellan.  Kan det verkligen vara svårare att göra snygga underkläder i stora storlekar än i mindre? Och då tänker jag inte på sexiga raffset av alla möjliga varianter, utan helt vanliga underkläder som man har till vardags. 


Såå...  vad göra? Går det att ändra på det här? Det borde det göra om det uppstår en efterfrågan från kunderna. Efterfrågan skapar produkten!


Och nä - kom inte med nåt dumt om att alla tjocka ska banta istället!! ;o)



 
 
Inger

Inger

12 maj 2009 16:13

Vi får slå våra "kloka" huvud ihop och öppna en butik med större urval kläder i "alla" storlekar. Jag har ofta undrat varför tenderar kläderna bli "tantiga" när storleken går över 44, idag är det vanligare med både unga och äldre med större storlekar och då borde det i rimlighetens namn finnas större utbud av rymligare "snygga" kläder.Jag som har x antal kilon som sitter fel har svårt att finna "snygga" kläder i min storlek 44+ och hittar jag något plagg som ser snyggt ut där det hänger och provar det, ja då blir mina ögon som stora golfbollar och munnen ett mindre bollinkast av synen som möter mig i spegeln,, allt för ofta är kläder felskurna för att sitta snyggt på oss lite kraftigare kvinnor, faan, jag tror jag tar fram symaskinen snart. Samtidigt är jag nog lite feg, titta på de kvinnor som har former och vågar klä sig i formsydda kläder, jag tycker det är vackert, men törs inte själv riktigt, en riktig liten fegis bor i mig....fast jag jobbar på det. Eftersom jag tycker man ska få duga som den man är....själv skulle jag aldrig döma någon för dennes kropp, men är själv lättfixerad av mina runa mage,detta är inte lätt alltså.

http://beardrex.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

12 maj 2009 16:22

Nämen, det är ett litet dilemma fast inte värre än att det går att göra nåt åt det kan jag tycka. Största problemet i mina ögon är just att det inte finns kläder i ALLA storlekar i våra mest förekommande klädbutiker.

Förut kunde man ju hos t ex Kappahl hitta bra kläder även i stora storlekar, men även där kan jag känna att kläderna har "krympt"! Och storlekarna har krympt dessutom: en 44a är inte lika stor idag som vad samma storlek var tidigare, bara som exempel. L kan vara som M... och så finns det inte större än L!! Man kan bli galen för mindre!!

 
Kvasthilda

Kvasthilda

12 maj 2009 17:04

Ja, suck o stön. H&M har aldrig haft kläder för storvuxna människor. De säger sig ha det med sin mulliga hörna vad den nu heter. Men käderna är få och inte alltid riktigt passande.
På Kapp-Ahl brukar jag kunna hitta nåt, alltsom oftast. Men jag tror du har rätt om att storlekarna krympt något. VET att de gjorde det på Lindex för nåt år sen.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tjockis

6 juni 2009 15:33

Håller med om allt ni säger. Kan tipsa om att danskar och tyskar inte är lika tabu om tjockiskläder som svenskarna. Här är två bra länkar:
http://www.hosjytte.dk/se/
http://www.ullapopken.se
Båda säljer på postorder till Sverige.
Och särskilt Hos Jytte vågar ju visa hur kläderna ser ut på en tjock modell. Heder åt dem!

 
Ingen bild

Tant Grön

6 juni 2009 16:46

Tack för länkarna!! Hos Jytte verkar vara en kanonsida!! Ska lägga in länkarna i bloggen...

 
Ingen bild

Stormamma

9 juni 2009 13:30

Ja du... Jag håller med andra men har ni tänkt på en sak... Bara för att man drar stora storlekar tror de flesta att man är multimiljonär... Jag drar str 56 ibland 58 beroende på modellen.. Men att köpa ett par byxor för 500:- gör jag bara inte... Industrin och butikerna gnäller att de inte får något sålt.. men hallåååå... tar man ockerpriser för saker får man inget sålt. Jag köper nästan enbart från Cellbes och tycker att en del kläder är hyggligt snygga... men det finns ju urk kläder med.. :) Jag beställde nyss 2 par jeans som med frakt och porto gick på 593:- Sidan hittar ni på www.cellbes.se. Dom "byter" inte ut storlekarna och skyller på annat...
Bara ett tips! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards