Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 6 september 2009

Av Tant Grön - 6 september 2009 15:06

Fick tips via Kostdoktorn och Kenneth Ekdahl om Möllers tran, fiskleverolja med naturlig D-vitamin. Alltså INTE fiskolja...Fiskolja innehåller inte D-vitamin.

Det pratas mycket nu om hur bra D-vitaminer är för vår hälsa, att högt intag av D-vitamin kan hjälpa oss undvika att bli förkylda t ex. Naturligtvis finns det industriellt tillverkad D-vitamin att köpa, men jag kände att jag helst skulle vilja ha en naturlig produkt. Inte för att tranet innehåller speciellt hög andel D-vitamin, men ändå. Tranet innehåller också A- och E-vitamin, EPA och DHA (dvs Omega-3-fettsyror).

Därför var jag tvungen att ställa en fråga om det här hos Kostdoktorn och efter några inlägg hit och dit så kom vi fram till att det faktiskt KAN vara möjligt att tranet haft denna effekt efter enbart några dagar! Det är den enda kostförändringen jag gjort senaste veckan...

Vad skulle detta kunna innebära? Kanske ska människor med synproblem prova med tranet? Åldrandet har ju viss inverkan på våra ögon och gör så att vi ser sämre, många är det ju som behöver progressiva glas när det blir lite äldre även dom som inte haft glasögon tidigare (jag har haft glasögon sen unga år). Kanske barn ska äta tran för att motverka synförändringar? Tanken är intressant eller hur?

Lite fakta, citerat från Kostdoktorn och Kenneth Ekdahl:

"EPA och DHA är ju viktiga för att cellmembran skall fungera som de skall, och sannolikt för att ögats lins skall hålla sig så flexibel att ögats muskler skall kunna ändra linsens tjocklek och därmed brännvidd så att man kan fokusera på olika avstånd. Både sådana och andra åldersrelaterade synfel har sannolikt även en inflammatorisk komponent och där hjälper ju också EPA och DHA till, och även D-vitamin."

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards