Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 11 juni 2021

Av Tant Grön - 11 juni 2021 10:31

Under många år har jag försökt hitta recept på LCHF/Ketobröd som är gott och som är så nära vanligt bröd som möjligt i konsistens. Jag har provat många olika recept men har aldrig hittat nåt som funkar - inget har varit tillräckligt brödlikt. För ett tag sen fick jag ett recept som äntligen ger ett bröd som jag verkligen gillar. Det är lätt att göra och om man gör det i en brödform går det sen bra att skiva och frysa in - det håller sig inte så länge färskt, så om man inte äter upp hela limpan inom ett par-tre dagar är det smart att frysa in. 


LCHF/Ketobröd

6 dl riven ost 
6 st ägg
3 tsk bakpulver
2 msk psyllium husk (fiberhusk)
8 msk pofiber
2 msk färskost eller creme fraiche (det går bra utan också)
(1 tsk salt - jag tar inget salt eftersom osten är salt)
Det går bra att blanda i brödkryddor om man vill, eller som jag har gjort några gånger: nässlor (förvällda). Huvudsaken att man inte blandar i nåt som är väldigt blött så t ex förvällda nässlor behöver man krama vattnet ur innan de tillsätts.


Blanda ihop alla ingrediener, jag använder matberedaren och det går väldigt snabbt och smidigt och ger en fluffig limpa
Smörj en brödform eller klä den med bakplåtspapper och fördela smeten i formen

Gräddas i mitten av ugnen på 180 grader i ca 35 min


Jag tycker att det är mer mat än bröd eftersom det är mycket ost och ägg, så man kan lätt ersätta en måltid med några skivor, ev med nåt pålägg. Brödet är väldigt mättande. Det blir också gott om man rostar det. 



Bilder: 

     






Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards