Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 9 juni 2021

Av Tant Grön - 9 juni 2021 08:13

Precis som med oss människor blir djuren vad de äter, skulle man kunna säja. När man har husdjur är det viktigt att förstå vad som är naturlig föda för våra djur: att katter är carnivorer dvs SKA äta kött och enbart kött vilket innebär att industritillverkad kattfoder inte är lämpligt som föda till katter. Om en katt måste leta sin egen föda så väljer den aldrig grönsaker, om man säjer så... 


Hundar är också främst carnivorer men har lättare för att klara en del annat också utan att bli sjuka. Hundar äter nästan vad som helst även om man ger dem diverse skräp som bröd, kakor, bullar osv osv... men det betyder inte att det är den ultimata födan för hundar. Man kan ju fundera en stund på vad det beror på att hundar t ex får diabetes!! En hund som får rätt föda blir inte sjuk, kan man utan vidare påstå. 


Jag tänker att även detta med tandsten på hundar beror på fel mat - det är inte naturligt att borsta tänderna på hundar, är min betsämda åsikt: om man måste göra det för att det blir beläggningar på hundens tänder bör man fundera på att ge annan mat. Jag har haft hundar i ganska många år nu och aldrig borstat tänderna på nån av dem...  


Själv gör jag egen mat till min hund av diverse kött och inälvor. Han får även en del näringstillskott som t ex B-jästflingor. Det finns även att köpa färskfoder och det har jag provat, men efter ett tag vägrade han att äta det och då började jag göra egen mat. Plus att jag torkar kycklinghjärtan och har som godis, vilket är väldigt populärt. 


Länken nedan är till en bra video om frågan varför våra husdjur blir sjuka - se den! 

  


   Varför blir våra husdjur sjuka?


 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards