Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Tant Grön - 11 mars 2009 15:59

Ja, jag hörde talas om en bok häromdan: Från singel till självbo! Nån journalist (kvinna) som skrivit den och även uppfunnit ett nytt begrepp dvs självbo...


Dagens ämne: självbo!?


Tycker att det är ett rätt klämmigt uttryck!! Det passar in på mig numera... självbo!! Mm... inga barn hemma, ingen karl. Det låter liksom bättre än singel, mer positivt på nåt vis, kan jag tycka. Jag menar, man säjer ju sambo och särbo: självbo är väl ett väldigt bra epitet på en person som bor för sig själv? 


Hur lever då en självbo? Som jag har uppfattat det handlar det om att personen har valt att bo för sig själv, utan partner och utan att ha nån partner på  nåt annat ställe dvs inte särbo (eller iblandbo som nån sa en gång: vi bor ihop ibland!!) Man lever sitt eget liv på sitt eget sätt, gör det man vill, har det som man vill i sitt hem, äter den mat man vill... allt utan att behöva ta hänsyn till nån annan. Det låter helt perfekt i mina öron!! Självbolivet är som klippt och skuret för mig... just för tillfället.


Det är även skönt att kunna anpassa sig efter olika skeden i livet, kan jag tycka. Istället för att bli helt handfallen när alla barn har flyttat ut och inga kompisar kutar i huset, kan man se tillvaron med nya ögon och se fördelarna med att leva på ett annat sätt. Ta tillvara på tiden som man helt och hållet disponerar själv samtidigt som barna finns där, fast på ett annat ställe bara. Att kunna känna sig tillfreds med sig själv fast man inte har nån partner och istället se fördelarna med det, istället för att känna sig ensam och ointressant eller oattraktiv. Ett liv för självständiga och frihetsälskande personer, må jag säja.


Självklart kan det bli tråkigt ibland, men så är det för alla vare sig man har barn och partner och allt vad man nu kan ha. Ensam kan man vara fast man befinner sig bland andra människor - sånt sitter inuti en själv, inte i vad som finns runt omkring. 


För mig är livet som självbo inte särskilt ensamt även om jag inte alltid har sällskap! Jag väljer ju själv om jag vill umgås med folk och vill jag vara för mig själv så är jag det...


Kan DU tänka dig ett liv som självbo??



Av Tant Grön - 11 mars 2009 08:07

När jag var barn fanns inte så många olika sorters pasta: det var spaghetti och makaroner! Jag minns också att man pratade om att spaghetti växte på träd!!! Fast det trodde jag nog aldrig på, inte vad jag kan minnas i alla fall... Däremot har jag undrat nån gång varifrån det påståendet kommit och nu vet jag:


Idag har jag lärt mig detta:


  • 1957 visade BBC ett reprortage från alpidyllen Ticino i Schweiz där man skördade spaghetti från träd! Inslaget visades första april men många tog det på allvar eftersom spaghetti var nåt helt nytt för många britter.


Källa: Illustrerad Vetenskap nr 4/2009

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards