Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Tant Grön - 9 mars 2009 16:53

Hittade den här lilla dikten i mina "gömmor" - måste bara dela med mig den till er som läser min blogg!!



...JAG VÄGRAR ....

bli en anständig, snäll,
äldre kvinna som ingen märker.

Jag vägrar tjocka strumpor,
hatt och gåvänliga skor,
väggklocka med pendel och
glasögon med snöre,
i väntan på den sista dagen.

Jag vägrar krulla håret,
använda tandprotes och hörapparat,
klä mig i grått, ha kortklippta naglar,
prata om sjukdom och undra vad grannen gör
i väntan på den sista dagen.

Jag vägrar färdtjänst och brun käpp,
kaffe med söt gräddtårta,
gudstjänst på söndag,
vävning, bingo, grupputflykt,
gymnastik, bakning och lördagsbesök
och lägger mig aldrig kl. 8
i väntan på den sista dagen.

Jag vill leva hela livet,
höra, se, smaka, lukta, känna.
Vågar och bestämmer själv om jag ska
dansa naken på ängarna ljusa varma
sommarnätter,
äta korv och bröd varje dag,
gå barfota till affären i lång klänning,
sova när jag vill,
vakna när jag vaknar,
hoppa i vattenpölar,
ligga på rygg på mjuka gräsmattor
och dricka brännvin vid en sjö
i soluppgången
i väntan på den sista dagen.

Kanske inte ordagrant men... vägrar DU???




Av Tant Grön - 9 mars 2009 13:10

Ja, det är ju tur att man har nåt att pyssla med när dagarna inte fylls av förvärvsarbete.


Dagens ämne: stickelistick!!


Min bästa syssla när jag inte har annat för mig är att sticka! Kreativt och avkopplande på samma gång. Bra presenter dessutom...  Alla behöver ett par sockar eller fingervantar nån gång i livet!! Länge har jag försökt att sticka ett lager av sockar och annat för att sälja, men jag hinner alltid ge bort det mesta...


Sen testar jag lite nytt ibland och mina barn får vara testpiloter! Tack för det!!


Nu har jag dessutom upptäckt att det är perfekt att lyssna på nån bra ljudbok medan jag stickar - för tillfället är det Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor" som susar i  mina öron! 


Ett par bilder:

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards