Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Mättnad eller mättnadskänsla?

Av Tant Grön - 22 augusti 2009 12:06

Ja ni, det är frågan det!! Vad är skillnaden? Det handlar om mat, alltså...


Ska vi bara känna oss mätta av mat, eller ska vi verkligen bli mätta? Näda, jag har ingen skruv lös - inte fler än förut i alla fall! Det är faktiskt lite ordklyveri det här, men när man tänker efter tror jag att alla fattar skillnaden. Och detta är kärnpunkten i motsättningen mellan fettmotståndare och fettförespråkare!


Newsmill har en intressant artikel i ämnet: om trollkonsten att känna mättnad istället för att verkligen bli mätt... Läs och begrunda!


Om jag själv jämför nu och då dvs före och efter LCHF, så kan jag säja att numera är jag mätt länge å väl - förut kände jag mig mätt ett tag efter att jag hade ätit. 


Tror att man måste uppleva det här för att riktigt förstå skillnaden... 




 
 
jossan

jossan

22 augusti 2009 12:20

intressant tankegång det där, förstår precis hur du menar! men vari ligger egentligen skillnaden i att "känna sig mätt" och att verkligen "vara mätt"? hur kan man vara säker på att man ÄR det och inte bara KÄNNER så?

tyvärr är jag ingen förespråkare själv för LCHF men tycker detär intressant att höra alla olika uppfattningar. funkar det bra för dig? :)

http://metrobloggen.se/gymjossan

 
Ingen bild

Tant Grön

22 augusti 2009 12:26

Jadu, det är svårt att förklara skillnaden om man aldrig har känt den - att känna sig så mätt och nöjd att man inte har minsta lilla sug efter nåt ätbart. Att känna sig mätt är för mig att magen är full - att verkligen vara mätt är när hela kroppen känner sig nöjd, från hjärnan till fotsulorna! Och det har jag endast känt med LCHF-kost!

Så för mig är LCHF det enda raka - läs mer under Hälsa och livsstil! Jag har som sagts tidigare, hållit på i 1½ år nu och är helt fast med denna kosthållning.

Varför är du emot LCHF själv?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards