Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2009

LCHF eller Gastric Bypass??

Av Tant Grön - 21 augusti 2009 09:22

Det pågår en diskussion ang detta och jag kan ju inte låta bli att ta mig en egen funderare naturligtvis!


Personligen har jag alltid tyckt att gastric bypass låter väldigt otäckt av olika anledningar. Ingreppet i sig är inget jag skulle vilja göra och dessutom verkar det inte helt riskfritt varken på kort eller lång sikt.


Det är ju faktiskt som så, att många överviktiga äter fel och för mycket, många blir överviktiga pga att dom mår dåligt och tröstäter. Alla överviktiga är inte i det läget, naturligtvis. Det kan ju även vara så, att man äter mat som håller blodsockernivån hög och när den sjunker blir man sugen att äta mer - jag räcker genast upp en hand där!! Jag har haft en enormt kolhydratsug i mina dar och har varit galen i bröd och fikabröd, ända sen barnsben. Snabba kolhydrater vill säja. Jag har nog inte ätit så fruktansvärt mycket och onyttigt egentligen, men helt fel inser jag idag. Kolhydrater har jag varit beroende av men det har jag inte förstått förrän nu, när jag helt "avgiftat" mig från allt vad sötsug heter, i alla former. Jag känner mig som att jag blivit drogavvänjd idag!!


Ibland känner jag den gamla känslan av att vilja "vräka i mig" nåt sött, men idag klarar jag inte av det även om jag skulle vilja - kroppen protesterar å det värsta! Härom dan var jag till dottern i Sundsvall och hon bjöd på världens godaste Brownie, bara som exempel. Javisst, jag åt en bit och den var supergod, men hade det varit som förut så hade jag fortsatt att fika av övriga fikabrödet hon hade och kanske även tagit en bit Brownie till. Sötsuget hade eskalerat direkt! Men icke numera och det är så skönt att känna att jag kan äta en god bit Brownie utan att totalt falla igenom. Men det har faktiskt tagit hela denna tid för att komma hit: 1½ år med LCHF! Tack vare att jag mått så bra av den här kosten har det här varit möjligt. Det är dock inget jag tänkte på från början, inte alls: det här har jag insett helt nyligen - detta samband mellan mitt ätande och kolhydratbehovet som jag haft tidigare. 


Nåja, gastric bypass var det... Om jag tänker att jag skulle ha gjort en sån op istället för att gå över till LCHF, då hade jag aldrig fattat det här sambandet med kolhydratberoendet. Det måste ju finnas fler i samma sits som jag... Dessutom ger operationen en del biverkningar bl a  bråck där titthålet har gjorts och besvären tolkas ofta som gallbesvär, tydligen. Och en op kan inte ändra ens egen inställning per automatik - en del töjer ut magsäcken efter ett tag och blir lika överviktiga som tidigare. Man har då alltså gjort ett ingepp i sin egen kropp helt i onödan.


Det skulle vara intressant att se en utvärdering av dom som gjort den här operationen. Hur många som gått ner i vikt, kunnat hålla den och som mår bra, som verkligen har ändrat sin livsstil. När det gäller folk som gått över till LCHF finns det många som vittnar om viktnedgång, bättre mathållning, bättre livsstil och nåt som funkar i långa loppet - utan ingrepp! Plus en massa andra hälsovinster, förutom lägre vikt.


Jag har personligen en bestämd uppfattning om vad jag skulle råda folk att göra, om dom vill gå ner i vikt och funderar på gastric bypass!!


 
 
Inger

Inger

21 augusti 2009 11:21

alltid lika intresant att läsa det du skriver, du skriver så att alla förstår (även jag):O):O) och man lockas att läsa "ända till slutet" det du skriver går rätt in utan omsvep och jag köper det rakt av. vi har ju också blivit LCHF:are sen i mars månad, fast ännu inte 100% befäst i våra sinnen. Men vad vi till dax datum undviker är potatis, ris, makaroner och bröd, sen gör vi naturligtvis undantag ( vid fester etc) men jag önskade att jag hade större styrka att motstå de små frestelserna lite till vardags. Som jag skrev i ett tidigare inägg hos dig så har vi märkt av några saker som blivit bättre iockmed övergången till LCHF och det är min mans migrän är borta till 90% och vi går inte omkring och fiser dagarna i ända som vi gjorde tidigare. Nu har jag börjat känna av muskelvärk i sommar så jag får nog skärpa mig och hålla mer benhårt i mitt LCHF tänkande så kanske det försvinner helt eller åtmionstone delvis(hoppas jag)
Krama rödingen

http://beardrex.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

21 augusti 2009 16:08

Tack för det, Inger - det är jättekul att du har behållning av det jag skriver, det är det som är tanken: att alla som läser min blogg blir tillförda nåt! Positivt eller negativt spelar ingen roll...

Ja, du ser ju på mig när det gäller LCHF: 1½ år och nu är jag FAST! Jag kan inte ändra matvanor nu, helt omöjligt eftersom jag mår så dåligt om jag äter nåt med mkt kolhydrater. I mindre mängd är det okej - som med Mallans goda Brownies! - men om jag äter nån större mängd så tar det mig några dagar att bli "återställd". Det är det inte värt längre!

Så härda ut, säjer jag bara! Om ni mår bra av den här matmodellen är det ett tecken på att det är rätt.

Kram på er allihop från oss!!

 
Ingen bild

Lina

16 januari 2011 17:20

hej!
sån nu att de var typ 100 år sen detta inlägg skrevs o jag hittade dig av en slump när jag satt o googlade...intressant att läsa har dock bara kommit till detta inlägget...o ska in o läsa mer om du har kunnat hålla dig till dig LCHF,,,jag personligen har provat o gick ner bra...men gick up allt o lite till igen...slutade pga graviditet o sen var de kört igen...jag tror att alla dieter är individuella...jag gick upp i vikt av vissa...VV e väl de som fungerat bäst men kunde inte hålla de heller...gjorde min gbp för ett år ssen snart o mår super...

Tant Grön

18 januari 2011 08:31

Ja, allt funkar inte för alla, det är helt klart. Jätteskoj att höra att gbp funkar för dig!
Varför LCHF har funkat för mig är för att det känns så okomplicerat: man plockar bara bort allt med högt kh-innehåll och äter allt övrigt, utan att väga och krångla som med VV. Dessutom äter man mer fett vilket passar mig utmärkt. Sen har jag lyckats få bort allt bantartänk och äter tills jag är mätt och nöjd! Det är tre år nu för mig med LCHF och allt går av sig själv numera, om man säjer så. Min kropp är helt omställd till lågt intag av kh och jag mår verkligen jättebra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards