Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2009

LCHF - en sekt??

Av Tant Grön - 1 augusti 2009 09:23

Ja, tydligen så ser en del människor på det här med LCHF-"rörelsen" som att det vore en sekt! Personligen har jag svårt att se nåt samband mellan en sekt och LCHF-kosten, men jag kanske är trög i huvet eftersom jag äter så lite kolhydrater... ?


Men om jag tänker mig en sekt då är det en sluten krets, där endast närmast sörjande, på sin höjd, vet vad som försigår  och att folk blir utvalda till att ingå i sekten. I stora drag... En sekt har en stark ledare som ofta är totalt dominant över sektmedlemmarna... Hm, ja nåt sånt... Dessutom är en sekt religiöst influerad.


Om jag då tänker på folk som äter enl LCHF (dvs Low Carb High Fat) finns inte många likheter med en sekt, om ens några likheter alls. För det första är det ingen sluten krets, det finns inte ens en likhet med en sluten krets - stor del av LCHF-"rörelsen" finns tillgänglig på Internet, helt öppen för alle man att läsa!


Det finns inte heller några "närmast sörjande" eftersom allt är individuellt: det är inga träffar för LCHF-are som för t ex Viktväktarna (som inte heller är nån sekt), det är ingen avgift eller nåt urval av nåt slag...  Var och en väljer själv om man vill prova LCHF-kosten, man väljer om man vill fortsätta eller inte och man väljer vad man vill äta.


LCHF-"rörelsen" har heller ingen ledare även om Annika Dahlkvist kanske ses som en ledare hos vissa, men i mina ögon är hon mer en förespråkare och en kunnig person. Det finns dock fler förespråkare och kunniga när det gäller LCHF, därför kan man inte säja att Annika Dahlkvist är en ledare... anser jag.


Dessutom finns ingen religion inblandad... 


Så... min egen slutledning är att LCHF-"rörelsen" inte är en sekt, inte ens i närheten av att kunna kallas sekt. Folk som ser på LCHF som en sekt borde omvärdera sina åsikter... halleluja!!


 
 
sheridanz

sheridanz

12 augusti 2009 10:32

Vet inte varför "kolhydratstinna" människor slåss för livet för att få äta sina kolhydrater.Ingen har väl tvingat dom sluta,alla väljer själva men tror dom har svårt att läsa om alla hälsofördelar som denna kost ger. Märkligt att det ska bli krig ang olika kostförslag

http://sheridanz.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards