Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 2 april 2008

Inte sämre än man gör sig

Av Tant Grön - 2 april 2008 14:22

Så tuffar då dagarna på i maklig takt… Tittade just på Ellen på Kanal 5 – hon hade Wayne W Dyer som gäst och jag påminde mig själv om när jag läste hans bok ”Älska dig själv” med underrubrik: ”man är inte sämre än man gör sig”. Det är många år sen jag läste den, men den boken blev som en bibel för mig och jag har försökt leva efter dess budskap sen dess.

Dagens ämne: att inte vara sämre än man gör sig!


Ja… vad är då det? I Sverige är det ju lite ”fult” att tycka att man är BRA: man kan ju verka stöddig! Jantelagen styr! Som tur är skiter jag i jantelagen, tur för mig alltså… Men hur många klarar av att göra det? Skita i jantelagen alltså… Tycker nog att jag ständigt stöter på människor som inte tycker om sig själva tillräckligt mycket - även personer som man minst anar har ofta dålig självkänsla. Personer som aldrig tycker att dom duger som dom är, att det dom gör är tillräckligt bra etc etc.


Hos en del personer blir det här nästan ett vridet beteende: man tar aldrig ansvar för vad man säjer och gör t ex utan lägger alltid skulden på andra. Det är alltid nån annans fel allting… Nån annan rår för att man blir lessen och sårad, att man inte får den uppmärksamhet som man vill ha, att chefen är taskig fast man kanske har gjort rätt för det osv osv…


Men för att återgå till boken… Andemeningen i boken är att man ska inse, att man själv påverkar hur man ska reagera över saker som händer en och hur man mår. Man kan inte alltid påverka det som händer, men väl hur man tacklar det. Det är en förmåga alla har vare sig man inser det eller inte, vi väljer hela tiden egentligen. Och likaväl som man kan välja att må dåligt, kan man välja att må bra i detta enda liv vi har. Klart att det är förenklat: så himla lätt är det ju inte. Men som författaren sa idag hos Ellen: om man hela tiden har ambitionen att må bra kommer man långt. Då strävar man hela tiden efter det och tar sig lättare upp ur svackor, som man råkar ut för av olika anledningar. Jag tycker själv att det funkar…


Meningen är ju inte att vi aldrig ska falla, däremot att lära oss hur man tar sig upp så fort och helskinnade som möjligt. Om man har den här ambitionen och lyckas för det mesta, blir man aldrig nån martyr. Visst… alla tycker nog synd om sig själva ibland – det viktiga är att man inte fastnar i det. Att tycka synd om sig själv är rätt förgörande… Eller att hela tiden tycka att allt är nån annans fel…


Man blir alltså inte sämre eller bättre än man gör sig!


Och du… sträva efter att må bra! Alltid… även när du mår dåligt.

 
 
MCMLXXXII

MCMLXXXII

2 april 2008 17:01

Det låter som om vi har läst olika författare med exakt samma budskap. Byron Katie har skrivit en bok som heter "Loving what is" (eller "Älska livet som det är" på svenska). Jag håller absolut med om att man ska sträva efter att må bra så ofta som möjligt. Till och med i situationer då folk förväntar sig att man ska må dåligt.

http://MCMLXXXII.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

2 april 2008 18:30

Jo, det är väl så att det finns fler som skrivit böcker i samma ämne. Vi kan nog behöva det, vi människor! Behöva bli påminda om att vi faktiskt kan påverka vår egen situation genom att ta tag i vårt sätt att tänka.
Alla kan... om man vill...
Tack för inlägget!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

5 april 2008 22:33

Tack så mkt för kommentaren! Och för tipset, jag ska absolut kolla upp det. Jag är stammis på bibliotekets psykologiavdelning =) Försöker hitta lite självhjälpsböcker och sådant. Och visst är det sant, man är inte sämre eller bättre än vad man gör sig.
Kram

http://www.loveandfood.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

6 april 2008 08:32

Hoppas du hittar boken och kan ha nån behållning av den, Sanna. Det finns ju som sagt många böcker i ämnet, men av dom jag läst tycker jag nog att Dyers bok går mer på djupet än andra. Han tar upp exempel från sin egen praktik, hur människor som kommit till honom fått hjälp genom att lära sig tänka på ett nytt sätt - fått lära sig att ta kommando över sig själva, kan man säja.
Önskar dig all lycka till!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards