Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under april 2008

Av Tant Grön - 30 april 2008 10:48

Så är det då sista dagen på denna månad… våren gör sitt intågande, åtminstone om man ska tro alla Valborgsmässokörer! Tiden tickar på, livet likaså, men vad gör vi med all tid i livet? Ofta låter vi den nog bara gå… tar allt för givet - kanske till och med stagnerar. Man brukar ju säja att man lär så länge man lever, men det är nog inte att ge sig fan på det! Många slutar att lära sig saker ganska tidigt i livet, låter allt vara som det är, jobbar på samma jobb år ut och år in osv osv… Jag brukar vända på uttrycket och säja att man lever så länge man lär!

Dagens ämne: man lever så länge man lär…


För att återkoppla till tidigare inlägg, om min goda vän som jag coachat och peppat ett tag, så kan jag direkt se vilken effekt lärande kan ha. ”Jag har fått en uppenbarelse”, sa min vän i förrgår… ”Jag ser ett mönster som funnits i alla år… ”. Mm… man kan nästan bli religiös va? Men det här har inget med religion att göra – allt handlar om ens egen mentala kraft. Visst, mitt coachande har dragit ut proppen, så att säja, men om min vän inte varit verkligt mottaglig och motiverad att göra nåt åt sitt destruktiva beteende, då hade ingen coaching i världen hjälpt. Risken finns för att min inblandning setts som ett angrepp på min vän som person – ett personligt påhopp. Nu har det mottagits med tacksamhet och gett insikt om att det behövdes en SFS – Stor Fet Smäll! :o) Right, yea?


Min vän är en lärdom rikare och kan förmodligen använda sig av samma metod senare i livet, oavsett vad som dyker upp. Jag har själv lärt mig att min egen kunskap, som jag fått genom livet, kan vara till nytta för nån annan. Vi har båda lärt oss nåt av det här, min vän och jag!


För övrigt när det gäller lärande, så kan det ju handla om vad som helst, inte enbart personligt lärande dvs lära sig saker om sig själv. Jag försöker att ta in nya idéer och vinklar även när det gäller sånt som jag har en uppfattning om redan sen tidigare. Vissa saker ändrar jag inte uppfattning om, medan andra saker kan mer ’hänga i luften’ eller att jag kan inse att jag faktiskt inte haft rätt. Ibland får man riktiga aha-upplevelser när man inser, att nån annans uppfattning är klokare än den man har själv!


Livet i sig kan ju göra vändningar som man inte är beredd på. Då kan det många gånger vara kämpigt att ta sig igenom det som hänt… Om det dessutom händer flera omvälvande saker samtidigt eller tätt på varann, kan man faktiskt drabbas av fysiska sjukdomar. Jag såg för några år sen en lista, vetenskapligt genomförd, på hur olika trauman i livet påverkar oss som människor. Händelserna var bl a dödsfall (nära anhörig), skiljsmässa, arbetslöshet, barnen flyttar hemifrån, flyttning…. Kommer inte ihåg allt. Man hade poängsatt alla händelser och kommit fram till att den som hamnar över en viss summa, riskerar att bli fysiskt sjuk genom att kroppen blir alltför ansträngd mentalt, så att säja. Hjärtinfarkt, magsår, psykiska besvär är några av dom sjukdomar man kan drabbas av… Det var en väldigt intressant insikt, tycker jag!


Med den insikten kan det vara lättare att förstå hur såna händelser påverkar en… att det faktiskt ÄR enormt jobbigt när en anhörig dör, när man separerar från sin partner… när barna flyttar hemifrån… Men att det samtidigt kan komma nåt bra ur det, oavsett vad det är. På senare år har mitt liv varit turbulent, det har hänt många omvälvande saker och jag har tvingats se utvägar eller gå under. Eftersom jag är en fighter, av födsel och ohejdad vana… så har jag valt att hitta utvägar. Numera ser jag oftast förbi problem som dyker upp och tänker omgående på hur jag ska lösa dom och vilka fördelar varje problem kan ge i slutänden. Som jag sa till min vän: ”Om allt ordnar sig kanske du kan se att det här var det bästa som hänt dig!” Och tack vare mina egna erfarenheter har jag kunnat vara till hjälp… Det känns väldigt bra, på flera sätt.


Även rent praktiskt lär man sig nåt nytt varje dag, om man vill. Ingen blir nånsin fullärd så länge man inte begränsar sig rent mentalt. Livet är en enda lång skola och jag blir alltid lika lycklig när jag t ex träffar på äldre människor, som fortfarande lär sig saker istället för att bara sätta sig ner och vara gamla. Likaså människor som inte väntar till ”sen” med att göra sånt dom vill göra. Ibland måste man vänta av olika anledningar, men under tiden kan man göra sånt man inte behöver vänta med. Det måste inte alltid vara stora, märkvärdiga saker heller…


Man kan ju faktiskt summera varje dag med att se vad man har lärt sig! 


Hur gör DU för att lära så att du lever?

Av Tant Grön - 28 april 2008 15:07

Idag blir det en bild igen, som avbrott från all text! Hunden är en Australisk Terrier som jag har lånat för att stilla hundsuget... :o) Han bara måste få vara med i bloggen! 

Av Tant Grön - 27 april 2008 08:56

Idag blir det lite humor!



Kurs 1: Att umgås med andra kvinnor.
Vi försöker att sätta ihop en grupp med fler än två kvinnor som skall umgås utan att tala illa om varandra på rasterna, då vi sitter två och två i cafeterian. Dolda mikrofoner på damtoaletten, dit deltagarna släpps i mindre grupper. Kursmaterialet är något försenat. Enligt Berit på tryckeriet är det för att "den där djävla subban på tryckeriet, som tycker att hon är så djävla snygg" inte kom i tid med grejerna.

Kurs 2: Navigering.
Att läsa karta utan att vända den upp och ner när man kör söderöver. Spännande övningar, vi träffas på Ödeheden utanför Pajala och tar oss till Malmö själva. Fastklistrad, rättvänd karta på instrumentpanelen monterar vi. Överlevnadspaket för tre veckor, nödraketer, 8000 meter snöre (fästes vid bakre kofångare vid starten) för er som kommer helt fel i början.
Parlör på ryska, finska och norska och 22 mobiltelefonbatterier ingår.

Kurs 3: Skopackning.
Vem säger att en garderob inte kan förmås att lagra 50 par skor till? Lagom till höstsäsongens nya modeller lär vi oss skyffla undan högarna med de där asgamla och pinsamma skorna, som vi köpte förra kvartalet. Samling hos Jönssons Hydralikpump & Press, Kävlinge, som också lånar ut verktygen. Under våren kommer liknande kurs för badrumsskåp och damväskeförrådet.

Kurs 4: Finn 55 fel.
För nykära/nygifta kvinnor som har svårt att våga tala ut om de där sakerna som han ska/bör ändra på. Vi lär er hitta både det ena och det andra, som ni inte ens tänkt på. Kursen leds av rutinerade kvinnor med flera kraschade förhållanden bakom sig: vi har bokat Gudrun Schyman att ställa upp med sitt alltid aktuella föredrag "Har du snopp? Då har du fel!"
Kursdeltagarnas äkta män får sedan 5% rabatt på alla inköp över 50.000 kr hos plastkirurgen Dr Skära Å Karva, dito på weekenduppfostringskurs hos Kustjägarna i Vaxholm och samma rabatt på herrklädinköp på Hansa (kläderna väljs nautrligtvis av hustrun.)Rabatten kan dock tas ut i form av damskor.

Kurs 5: Parkering på 10 min.
Känns det frustrerande att alltid komma för sent till era möten för att ni glömt, att räkna in den där halvtimmen ni måste lägga på att fickparkera? Vi lär er att på bara 10 min fickparkera en Nissan Micra i en 8 meters P-ficka. Samling Bulltofta Flygfält. Se över era försäkringar innan ni kommer.


Kursanmälan görs i receptionen! Först till kvarn, så armbåga er fram!
Av Tant Grön - 26 april 2008 08:00

Så är det då helg IGEN!! Fast för mig som ännu är icke anställd är det inte så stor skillnad på vardag och helg… men det kommer, det kommer! Idag tänkte faktiskt göra rätt för mitt bloggnamn: Tant Grön! Ja, just det… jag ska prata TRÄDGÅRD med er!

Dagens ämne: trädgårdssnack!


Antagligen är det full fart nu i många trädgårdar. Folk irrar runt med sekatörer och spadar, grepar och skottkärror! Risk finns för att man går för hårt fram faktiskt - om man ger sig på beskärning åtminstone, därför ska jag ge lite råd om hur man går tillväga, vad man ska tänka på och vad man INTE ska göra på våren!


Krattning hoppar jag över – bara att kratta på gott folk!


Flyttning av perenner kan jag ge lite råd om: det man ska tänka på är att vårblommande perenner INTE ska flyttas på våren om man vill att dom ska blomma. Såna perenner flyttar man på sensommaren/hösten. F ö är hösten ofta den bästa tiden att flytta perenner, buskar och träd. Då är dom redan på G när våren kommer och slipper störas när växtkraften är som värst.


Beskärning av buskar och träd: det man måste veta är HUR buskarna och träden ska beskäras.

En del buskar kan man kapa ner jäms med marken nån gång emellanåt (några år emellan alltså). Andra buskar ska man klippa ur dvs klippa bort gamla grenar nere vid basen. Vissa buskar kan man göra både ock: alltså klippa ner helt vissa år och klippa ur andra år.


När det gäller träd ska man tänka på vilka som INTE ska beskäras på våren: alla ”blödande” träd bl a alla stenfruktträd (plommon, körsbär). Risk finns att träden ”förblöder” alltså savar ihjäl sig! Samma gäller för björk och lönn!


Äppelträd kan man beskära på våren, men det blir ofta bättre att beskära under perioden juli-september, den s k JAS-perioden! Beskär man äppelträd på våren, speciellt äldre träd, har dom en tendens att skjuta vattenskott hur mycket som helst, eftersom trädet är fullständigt programmerad på att växa allt det förmår. Endera kan man göra en lite beskärning på våren och en större på sensommaren eller så tar man allt under JAS-perioden. Allra bäst är att anlita proffshjälp till äppelträd, speciellt om det är mycket som ska bort. Annars är regeln att alla inåtgående grenar tas bort, helst innan dom är för grova… alla grenar som korsar varandra ska bort – åtminstone den ena grenen. Ett gammalt riktmått är: man ska kunna kasta en hatt genom trädkronan!

Bäst är naturligtvis att hålla efter äppelträdet redan från början, sen man planterat det. Se till att trädet grundbeskärs redan i plantskolan/handelsträdgården när det inhandlas.


Rosor är ett kapitel för sig när det gäller beskärning. Ofta tar man reda på sånt där man köper rosen, men för dom rosor som ska beskäras finns en gammal grundregel som funkar än: det görs när björkens blad är som musöron!


Den som vill veta vad dom gäller för buskar och träd kan höra av sig, alltså om ’vilka’ och ’hur’.


Gödsling: när det går att gräva i jorden så kan man gödsla en första vända. För perenner är kogödsel en bra grundgödsel, även för buskar och träd. Sen kan man göra en påfyllning i juni/juli (men inte senare) och man kan då använda t ex Algomin som är jättebra och finns anpassad till olika växttyper. Varför man inte ska gödsla för sent på sommaren är därför att växterna inte behöver (framför allt) mer Kväve den tiden. Ger man Kväve för sent på säsongen kan växterna får problem med ”invintringen”, eftersom man då sätter fart på växtligheten igen när växterna egentligen ska ”ställa in sig” för höst och vinter. Det är från början av växtsäsongen som dom behöver mest näring - ganska logiskt eller hur?


Även gräsmattan behöver gödsel och gärna kalk på våren – Algomin finns för gräsmattor! Helt perfekt och funkar jättebra. Pelleterat gödning som är lätt att sprida, helst när det regnar eller åtminstone strax efter. Har man problem med mossa beror det på näringsbrist i gräsmattan, eller rättare sagt lågt pH-värde, men det hänger ihop. Om pH-värdet är lågt spelar det ingen roll hur man än gödslar, därför måste det till kalk. Mossrivare måste till ibland, om det är väldigt mycket mossa, men man kan mota Olle i grinden genom att gödsla varje år. Speciellt på ställen där mossan har en tendens att vandra in, ofta på skuggiga ställen.


För mig är det självklart att använda naturgödsel, absolut inte konstgödsel. Blå Korn är dödskallemärkt i mina ögon :o) Fy fy, för att använda sånt när det finns Algomin…


Har jag glömt nåt? Fråga i så fall!!


Av Tant Grön - 25 april 2008 08:06

Jag är väldigt förtjust i ordspråk: många gånger kan man säja allt med en enda mening dvs med ett ordspråk. Därför ska jag ge er några kloka ord varje vecka...


Denna vecka vill jag säja:

Gör det viktiga, inte det brådskande!

Av Tant Grön - 25 april 2008 07:44

... niger och säger att nu är det vår!!


Jajjemän!!



Av Tant Grön - 24 april 2008 07:31

Så har då den här veckan snart gjort rätt för sig… Fint väder är det, riktigt våraktigt! Fåglarna skriker i träden på mornarna :o) och det är roligt att vara ute och promenera! Motion behövs alltid men även rätt kost – det finns ju alla möjliga idéer om vad vi ska äta för att må bra och jag har nog äntligen hittat nåt som passar mig! Jag har testat lågkolhydratkost i nästan två veckor nu.


Jag äter alltså inte bröd (jo, lite ibland), potatis, pasta, ris och inte mat som innehåller mycket kolhydrater. Har tidigare trappat ner lite på kolhydrater eftersom man kan ha svårt för att bara tvärt sluta. Det jag äter numera är fisk, kött, en del bönor, fullfeta mjölkprodukter, fet ost, fullfet majonäs, grönsaker, smör, olivolja, linfröolja, rapsolja och kanske nån annan olja framöver men inte vilken som helst, nötter. Tanken från början var självklart att gå ner i vikt, nåt som jag har svårt för och jag vägrar att banta! Men effekten av den här kosten är också att jag blir väldigt pigg och full av energi, jag slipper blodsockerhissningar upp å ner, jag håller mig mätt lägre eftersom maten är fet och… ja, jag känner mig helt enkelt skitpigg! Går jag ner i vikt så blir jag mer än nöjd, men bara det här att det känns bra i kroppen är värt hur mycket som helst.


Dagens ämne: lågkolhydratkost!


Varför har jag inte vetat det här förut? Jag har ju ätit fel i hela mitt liv – lite fett för att inte bli tjock, ändå har jag blivit… ja, tjock! Lättmargarin, lättmjölk (fy va äckligt!), lättfil… ja allt lätt som bara går att hitta. Mycket bröd, lite fett. Vilken ärthjärna man varit! :o) Eller hur Mojz?


Under senare år har jag dock helt slutat att köpa margarin, det är flera år sen nu. Smör och olja är det som gäller! Olivolja, Rapsolja, Linfröolja och några andra goda och nyttiga oljor. Gärna kallpressade. Smör blandar jag med olivolja/nån annan olja plus liiite vatten, detta använder på mackor (dom få jag äter numera) och steker i.


När det gäller pasta och ris har jag länge använt fullkornsprodukter för det mesta, men det är ju ändå massor av kolhydrater det handlar om. Så det är skippat helt och hållet – jag saknar det inte heller. Broccoli är jättegott till kött och fisk, funkar lika bra som potatis tycker jag.


Det här med grönsaker är ju upp till var och en att äta det man gillar. Jag är inte så förtjust i sallad t ex men äter gärna broccoli, blomkål, vitkål… Avocado är mumsigt och fett! Mm… gott gott! Oliver är också mumsigt och fett!


Mjölkprodukter är godare ju fetare dom är, tycker jag. Nu är jag överlycklig över att kunna äta GRÄDDE… mmmmmm… och fjällfil istället för äcklig lättfil, fast det är länge sen jag slutade äta lättfil. Fullfet Creme Fraiche är också gott, gärna som sås till fisk. Vill jag äta efterrätt eller nåt gott på kvällen, då vispar jag grädde med lite vanilinsocker i och äter hallon till, utan socker (frysta alltså, fast tinade!)


Det som gör att den här kosten passar mig är enkelheten! Inga krångliga recept – man plockar bara bort ris, pasta, bröd, potatis i korta drag. Inga problem att gå på restaurang och äta… Inga knepiga recept att följa. Som gjord för mig som inte är så himla förtjust i att laga mat men ändå inte vill äta färdigmat! Att steka en laxbit går fort men är helt suverän mat! Eller att steka en kycklingfilé… några bitar fläskfilé… jätteenkelt! Ändå har man bra mat på tallriken…


Jag har läst mycket om det här i några år, men det kan ju ta tid ibland att hitta rätt tidpunkt att börja. Nu har jag hittat den tidpunkten och känner mig väldigt nöjd med mig själv!


I länklistan till höger finns länken till Annika Dahlqvists blogg. Där har hon massor av information om LHCF-dieten, som den heter… det finns tips om vad man ska äta för att följa dieten…


Oavsett vad man anser om det här, så är det definitivt värt att pröva om man har behov av det, inte enbart för viktens skull!!

Av Tant Grön - 23 april 2008 10:06

Så tuffar veckan på... tuff tuff!! :o) Idag blir det en bild som inger hopp: humlor!!


Se och njut! 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards