Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 17 maj 2015

En dag i Lund

Av Tant Grön - 17 maj 2015 11:03

Så har jag då passerat 60-strecket! Och det gick jättebra   


Min plan var att åka till Bellas Place i Bromölla och äta, bjuda på mat dagen till ära, men av detta blev intet! Jag blev istället hämtad vid dörren av min son, hans sambo och mina två barnbarn:
Glöm Bellas idag, sa dom! Sätt dig i bilen...


Sen bar det iväg mot Hörby, vidare mot Malmö och så mot Lund. Jag undrade verkligen vad vi skulle göra! Vi stannade till slut utanför en stor grön häck - här inne är det, sa dom. När vi kom till en ingång i häcken så stod det på en skylt: Lunds Botaniska Trädgård! Det var en glad överraskning för mig som älskar Botaniska trädgårdar. Så vi strövade omkring där i några timmar, perfekt ställe att ha barn med sig förresten.


Det var den här familjen som rövade bort mig:

Liten pojke, stort träd  Sveriges största och äldsta Ginko Biloba-träd


Kl 11 slog portarna till växthusen upp, då gick vi in där - först genom den tropiska delen som även har lite djur: ödlor, grodor, fiskar och små vaktlar som springer fritt omkring bland växterna. Jättekul för barna!


Djuren i växthusen:

Några blommor och växter:

 

Sedan gick vi genom ökendelen och tittade på kaktusar och succulenter, men tyvärr hade batteriet till min kamera tagit slut så jag kunde inte fota och jag hade inte heller min mobil med mig just då.

(Naturligtvis finns det mycket mer att titta på men jag kan ju inte fylla hela bloggen med foton!)


Om man vill kan man stödja Botan, som den kallas, genom att bidra med pengar till plusgiro 5 89 93-7 eller bankgiro 830-6599 så att den pedagogiska verksamheten kan utvecklas och fler barn och ungdomar ska få möjlighet att upptäcka naturens storslagenhet samt inspirera dom till vidare studier inom området. Märk gåvan med "Botan" och ange avsändare och kontaktuppgifter (mail: helena.perhag@rektor.lu.se) om du vill ha återkoppling om hur gåvan gör nytta.


Efter besöket i Botaniska blev det mat på Grand Hotel, där man lagar all mat från (ekologiska) närproducerade råvaror - ungdomarna hade tänkt på allt!   


När vi ätit god mat och alla var mätta och nöjda, blev det en tur till Kulturen i Lund, där man just nu har Emil i Lönneberga-utställning, en aktivitetsutställning kan man säja - det är gjort så att barnen kan leka i alla byggnader som fanns i Emils Lönneberga och även ta på sig kläder som Emil och dom andra hade: hucklen, keps, klänning, förkläde... Det var ganska många barn där och alla verkade ha väldigt roligt. Hampus och Molly trivdes också!

Sen gick vi runt i övriga delarna av området; en vikingautställning inomhus och utomhus finns flera gamla byggnader som en kyrka, gamla hus - både för rika och fattiga... det finns café på området och även en lekpark, så det är verkligen ett riktigt familjeställe. Det påminner om Norra Berget i Sundsvall, men Norra Berget är mycket större - själva upplägget är väldigt lika.


Efter allt detta var det dags att åka hem och igår åkte vi till Bellas Place och åt god mat. Så jag känner mig väldigt firad, kan jag säja. Som present hade jag önskat mig pengar som grundplåt till en hund och det fick jag, men det var mycket mer än jag räknat med eftersom tre av mina syskon också var med på det! Jag blev väldigt rörd och jätteglad över att dom var med: vi brukar inte uppvakta varann i vår familj (vi är så många), så jag hade inte räknat med att nån av syskona skulle vara med, så det blev dubbel glädje kan man gott säja. Nu kan jag på allvar börja leta vovve!


Tack till mina älskade barn med respektive för den här fina uppvaktningen - den var som klippt och skuren för mig!   



 
 
Cija

Cija

17 maj 2015 11:50

Lunds Botaniska trädgård är väldigt fint!:)
Låter som du hade en underbar dag och njöt! :)
kram

http://cija.bloggplatsen.se

Tant Grön

17 maj 2015 12:41

Verkligen fint ställe! Det var första gången jag var till Lund öht och hela stan kändes väldigt gemytlig, det var massor med folk ute i det otroligt vackra vädret så det var liv och rörelse överallt. En väldigt positiv upplevelse!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards