Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 9 mars 2010

Av Tant Grön - 9 mars 2010 14:33

Läste i ST idag en artikel om att misshandlade kvinnor inte har nån rätt till ersättning via hemförsäkringen och vid första anblick ser det ju lätt helt fel ut. Men när man börjar fundera på saken uppstår en massa frågor. Hur ska man bedöma det här? Hur ska man bedöma riskgrupperna? Vilka regler ska gälla? Vilket ansvar ska man själv ha som kvinna?


Jag insåg ganska snabbt att det förmodligen är väldigt svårt att få till en hemförsäkring som ska täcka kostnader som kan uppstå i sammanhanget. Kollade precis idag vad en hemförsäkring skulle kosta om jag valde att gå ur mitt fackförbund och teckna en försäkring via mitt försäkringsbolag. För en enkel hemförsäkring idag är det ganska många olika faktorer som avgör vad en försäkring kommer att kosta. Hur skulle det då se ut om misshandel inom hemmets väggar ingick i hemförsäkringen? En livförsäkring kanske vore ett bättre alternativ?


Sen får man även tänka att det inte enbart är kvinnor som misshandlas inom hemmet...


Men ja... läs och begrunda HÄR

Av Tant Grön - 9 mars 2010 08:59

Ja, jag syftar på RUT-avdragen. Tydligen är det mest höginkomsttagare som utnyttjar det och det känns ju lite konstigt: folk som har råd att betala fullt ut är dom som utnyttjar det här avdraget! Vi vanliga inkomstagare har inte råd ens med avdragen... Ska skattemedel verkligen gå till sånt här? Nog skulle jag vilja lägga våra skattepengar på vård, omsorg och på att se till att sjuka/arbetslösa människor får sin ersättning när det behövs. Personligen har jag inte alls lust att gynna höginkomstagare så att dom kan få städhjälp och andra hushållsnära tjänster utförda till rabatterat pris!


Läs mer HÄR


En artikel sedd ur annan aspekt HÄR


Ytterligare en artikel i ämnet HÄR

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards