Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 13 juli 2009

Av Tant Grön - 13 juli 2009 09:46

Ja, det är ju mycket prat nu om att man ska går ner i vikt genom att äta mycket fett - LCHF har blivit modernt! Tyvärr blir det alltid fel när man fixerar sig vid en enda sak och när det gäller LCHF anser jag att det är helt fel att fokusera på viktnedgång, eftersom LCHF ger så många andra effekter som är betydligt bättre än, eller åtminstone minst lika bra som, viktnedgång. Dessutom går inte alla ner "två kilo i veckan" genom att äta lite kolhydrater och mycket fett, men kan ändå må väldigt bra av det. 


Det vore bra om man fokuserade mer på hälsoaspekten, tycker jag. Viktnedgången kan man se som en bonus! 


Men, det är ju onekligen så att många, många har gått ner väldigt mycket genom att äta mycket fett och lite kolhydrater. Det finns även en studie i ämnet, av Iris Shai, epidemiologisk nutritionist vid Ben-Gurionuniversitetet i Israel. Studien finns publicerad sen ett år tillbaka, i den vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine. Jag hittade denna artikel i DN.


Man kan väl säja att LCHF rockar fett va??


Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards