Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 28 april 2009

Ordning är för idioter - Genier behärskar kaos!!

Av Tant Grön - 28 april 2009 11:37

Ja, det här är ett uttryck som jag gillar av nån anledning!! Inte för att jag har fullständig kaos runt omkring mig, men jag är absolut inte nåt ordningsfreak och tröstar mig ibland med just det här... att genier behärskar kaos, alltså!


Men om jag skulle fundera lite djupare i uttrycket, var hamnar jag då? Jag minns så väl en person som fanns i min närhet längre tillbaka i tiden, en kvinna. Hon hade fullständig städnojja och hela huset var blåst för jämnan, men när man kikade in i hennes köksskåp... ja, hujedamäj där var det kaos!! Minns att jag funderade ibland på om hon var likadan som person: perfekt på utsidan men med kaos invändigt... Jag fick aldrig nån klarhet i det, men stressad var hon helt klart.


Nåja... det finns fler exempel i min omgivning där utsidan är välputsad men när man går djupare inpå hittar man ett kaos. Jag vet inte riktigt hur jag är själv, men anser mig nog inte vara välputsad - varken som person eller i mitt hem. Visst tycker jag om att ha någorlunda städat, det får inte vara skitigt, men jag trivs inte om det är helt blåst. Helst ska det ligga några tidningar framme, det får gärna stå disk i diskhon utan att jag genast ska dit med diskborsten... Tror INTE att nån ser mig som pedant eller perfektionis och jag minns när barna var små hade jag inga större problem med att det blev stökigt och att dom skitade ner sig när dom lekte osv. Minns så väl en kompis till en av barna, som knappt tordes fika när det var barnkalas - barnet i fråga kunde ju söla ner kläderna!! Det var hemskt,  jag glömmer det aldrig... Den ungen fick aldrig leka riktigt, kan jag säja.


På nåt vis inbillar jag mig att mycket av sånt här sitter i självkänslan: har man låg självkänsla klarar man inte av att visa sig som man är. Då vill man visa upp ett perfekt skal för att dölja sitt "dåliga" jag dvs den bild man har på sig själv. Jag har pratat om det förut. Med tanke på detta faktum kan man inte säja att genier behärskar kaos, kan jag tycka. En människa med god självkänsla är nödvändigtvis inte ett geni och omvänt: en människa med låg självkänsla är nödvändigtvis inte en idiot!! Alltså handlar det inte om intelligens det här!!


Fast det här är naturligtvis bara min egen snabbt ihopsnickrade teori, så ta det inte allt för allvarligt... Jag bara funderar, som en grön tant har tagit sig friheten att göra!!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards