Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 7 juni 2019

Keto och periodisk fasta - om man vill må bra och kanske även gå ner i vikt!

Av Tant Grön - 7 juni 2019 09:14

Jag tänkter inte enbart berätta om min Tibbe Åskar, utan även om en resa som jag började för drygt ett halvår sen. 2008 gick jag över till att äta enligt LCHF och har hållit mig till det sen dess. Periodvis har jag varit väldigt strikt med kolhydrater, periodvis inte så strikt men ändå inte gått tillbaka till högkolhydratkost. Det finns ju många som har gått ner väldigt mycket i vikt genom att gå över till LCHF, men det gjorde inte jag. Mått bra har jag gjort, men kilona har inte velat släppa så jag har tänkt att det får väl vara så...


Men för ett tag sen började jag att kolla på Dr. Berg på YouTube - fick tips av min ena son om det, så jag tänkte att jag må ju kolla vad Dr. Berg har att säja. Hans 'mission' är att lära folk hur alla näringsämnen och hormoner fungerar i kroppen och vad det är som gör att man inte går ner i vikt plus en massa annan nyttig information. Han förespråkar Keto och periodisk fasta både för hälsan och vikten - hans motto är: get healthy to loose weight! 


Efter att ha tittat på ett antal videos så ramlade kronan ner: helt plötsligt förstod jag hur insulin fungerar! Det blev starten på den resa jag är på nu och jag gick över till strikt LCHF igen plus att jag började med periodisk fasta. Först med två mål mat om dagen, ingen frukost utan mina mål mat åt jag senare på dan - ofta med start vid tvåtiden på em. Sen har jag finputsat det till att ofta äta en gång om dan, det som kallas OMAD (one meal a day) och så har det fortsatt, fast jag varierar mellan ett och två mål beroende på hur hungrig jag är. Dr Eric Berg har även ett annat motto: om du inte är hungrig ska du inte  äta! Så det mottot följer jag och därför varierar mitt matintag dag från dag... 


Vitsen med att äta sällan är att man ska få så få insulinpåslag som möjligt varje dag. Varje gång man äter får man insulinpåslag och viss mat ger högre påslag än andra. Ju fetare mat dess lägre påslag, kan man säja. När insulinet slår på blockerar det andra hormoner i kroppen och om man äter ofta, som vi är itutade att vi ska göra, så kommer detta att resultera i insulinresistens och i förlängningen diabetes - insulinresistens är ett förstadie till diabetes. Det innebär också att hormoner som ska reparera kroppen inte kan jobba vilket i förlängningen ger diverse sjukdomar... Därför är fastan så viktig! 


Det är alltså inte bara det att man går ner i vikt som är så bra med det här - man blir också friskare. Många är det som har kunnat lägga av med mediciner för diabetes, högt blodtryck och annat... Det finns många berättelser från hela världen på Dr Bergs hemsida


Själv har jag, lätt som en plätt, tappat minst 13-14 kg (har ingen våg själv men vägde mig för några veckor sen på den våg jag senast vägde mig på och då hade jag tappat minst 12 kg) sen i slutet av november 2018. Jag har minskat i omfång med 17 cm i midjan, 15 cm över höfterna och 14 cm över bröstet. Fettet bara 'rinner' av, känns det som. Jag har fått en annan kroppsform just för att det är fett som försvinner och inte muskler. Och det bästa av allt: det sker utan ansträngning! Jag har medvetet inte motionerat mer än att jag är ute med hunden, för att se om motion gör nån skillnad för själva viktminskningen. Tanken är att jag ska motionera också för att få bättre konditon och stärka musklerna. 

Så jag kan verkligen rekommendra det här till alla som kämpar med hälsan och vikten! Om man inte redan är inne i LCHF så kan det ju ta ett tag att ställa om, men det är absolut värt det. Många vittnar om ett nytt liv och jag är benägen att hålla  med. Speciellt om man är äldre som jag (64 år) så kan det göra otroligt mycket för hälsan att fasta kortare eller längre perioder. 


Återkommer i ämnet!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards