Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 30 november 2014

Av Tant Grön - 30 november 2014 09:52

Min mamma sa ofta till mig när jag, som barn, funderade över allt möjligt: du tänker för mycket! Det var oklokt av henne att säja så, men hon tyckte väl att det var jobbigt när jag ville prata... I övrigt var min mamma en klok och bra människa, tycker jag.


Det som  hände var att jag kände mig konstig som tänkte så mycket, att det var fel, så jag kvävde ju det här på olika sätt. Idag vet jag bättre och jag har aldrig sagt till nån av mina barn att dom tänker för mycket - jag har däremot uppmuntrad dom att tänka i egna banor och att fundera på olika saker här i livet. Jag själv har fortsatt att tänka 'för mycket' - jag bara är sån! Jag har blivit en ganska kritisk människa oavsett vad det gäller här i samhället och ifrågasätter allt möjligt innan jag bildar mig en uppfattning. Vissa saker engagerar jag mig inte i t ex det som händer i Israel och Palestina: det är inte greppbart för mig som det är idag, jag skulle behöva sätta mig in i det så extremt mycket för att kunna bilda mig en egen uppfattning och jag känner att det inte är värt mödan. Det är samma sak när det gäller tiggarna som vi har mest överallt idag - även här i Degeberga sitter det numera en tiggare utanför Konsum och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Han måste ju ha blivit transporterad hit på nåt vis om han inte åker buss... det finns inget läger nånstans i närheten heller... så jag blir lite konfunderad och har svårt att greppa det här med Rumänska tiggare. Genom att vi gick med i EU (jag röstade NEJ) har ju Sverige tagit på sig att låta människor röra sig fritt under viss tid, så jag kan ju tycka att det är staten som ska hjälpa dom här människorna, eller kommunerna. Personligen har jag svårt för dessa tiggare även om jag kan förstå deras dilemma i hemlandet, men Rumänien måste ta ansvar för sin befolkning precis som Sverige måste ta ansvar för sina hemlösa och tiggande människor. Jag har inget personligt emot dom som sitter och tigger och tycker det är fruktansvärt att dom blir utsatta för allsköns attacker - hur är man funtad när man går på enskilda människor så? Men jag har svårt för tiggeriet i sig och är väldigt kritisk till vart pengarna hamnar - än så länge är det flera bud om det. Jag är kritisk till insamlingar över huvud taget pga att det uppdagats att det förekommit bedrägerier alldeles för många gånger.


Men det är ändå knepigt det där när man är en person som gärna hjälper andra - men jag gör det gärna på annat sätt än med pengar eftersom det gärna blir korrupt när pengar är inblandade. Men ja, man kan ju tänka hur mycket som helst kring det här ämnet...


I vilket fall som helst så såg jag idag en liten film om detta att tänka 'för mycket' och jag tycker att den är bra, en bra slutkläm så jag länkar till den HÄR


"It will quiet it self" betyder för mig inte att man ska sluta tänka utan att man slutar att bekymra sig för att man tänker mycket :)
Tänk på bara och se den nytta det gör - det finns tillräckligt många 'lallande får' på det här jordklotet!   

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards