Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

MSM

Av Tant Grön - 7 juli 2010 19:38

Av en händelse blev jag intresserad av MSM - MetylSulfonylMetan: ett svavelpreparat som enligt flera olika källor ska vara rena dunderkuren för hälsan. Nyfiken som jag är (och ty och emedan jag blir mer och mer mån om mitt välmående med stigande ålder) blev jag självklart nyfiken att prova. Om jag fattat det rätt används MSM bl a inom detox, kroppsrening, för att rensa ut slaggämnen ur kroppen, men även som ett rent mineraltillskott. Allt som jag har läst om det här är positivt, så det kändes riskfritt att testa.


Via RawFood köpte jag mitt MSM samtidigt som jag handlade lite andra naturpreparat bl a blåbärs-, tranbärs- och lite andra pulver från torkade växter av olika slag. Eftersom jag inte äter bröd eller flingor eller andra ceralier har jag haft lite problem med vad jag ska äta till frukost och har funderat hit å dit på vad göra. Här kommer RawFoods produkter in: jag har gjort en pulverblandning som jag äter med fil+grädde och så ett par tsk MSM varje morron. Det funkar! Jag får en jäkla energi och ork utan att för den del bli överenergisk (som jag kan tycka att en del hälsopreparat kan ha som effekt). När det gäller MSM har jag provat mig fram från 1/4 tsk till tre teskedar om dan och kommit fram till att två teskedar är en lagom dos för mig. Från början blev jag lite orolig i magen när jag ökade dosen, men det är tydligen helt normalt och ger med sig när man sänker dosen. När jag sänkte den till en tesked blev det ingen effekt, så då ökade jag igen till två teskedar och det är som sagt perfekt - för mig.


Min pulverblandning är denna (ungefär lika delar):


Blåbärspulver

(innehåller bl a Lutein som anses vara bra för synen och minnet, som ev kan stärka kroppspulsådern och förhindra demens, samt förbättra mörkerseendet. Förr använde man torkade blåbär mot magbesvär av olika slag och blåbärssaft funkar mot magtarr, vet jag av egen erfarenhet.)

Tranbärspulver

(ska funka mot urinvägsinfektioner, även i förebyggande syfte. Tranbär innehåller hög halt flavonoider och även en sällsynt form av e-vitamin som kallas tokotrienol. Tranbär innehåller även karotenoider, kalium, kalcium och magnesium, samt oxalater. Den som t ex har problem med njurarna ska undvika Tranbär.)

Camu Camu
(
hög C-vitaminhalt som funkar jättebra tillsammans med MSM. Dessutom innehåller det rikligt med kalcium, fosfor, potassium, järn, aminosyrorna serin, valin och leucin och små mängder av vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin) och B3 (niacin) samt de starka antioxidanterna antocyaniner och bioflavonoider. Det anses kunna stärka kroppens celler och vävnader.)

Kakao

(innehåller Folat, Niacin, B2, B1, B6, Karoten (A-vit), Alfa-tokoferol (E-vit), Fosfor, Järn, Kalcium, Kalium, Magnesium, Natrium, Selen, Zink.)

Mucuna pruriens

(frön som innehåller stor koncentration levadopa, en aminosyra som finns naturligt i kroppen och som bildar dopamin. Dopamin krävs för hjärnans funktioner och Mucuna pruriens används inom den Ayurvediska medicinen bl a mot Parkinson.)

Raw Maca

(innehåller extremt hög halt av mineraler, speciellt noterbart är kalcium. Dessutom vitaminer, enzymer och aminosyror, samt spårämen. En mycket näringstät energikälla.)

Lucuma

(kan användas som sötningsmedel - jag brukar ta några tsk i grädde när jag vispar den - och det har f ö en mycket god smak! Innehåller dessutom betakaroten, niacin och järn.)

Hackade pecannötter

(Innehåller C-vitamin, Folat, Niacin, B2, B1, B6, A-vitamin, E-vitamin, Fosfor, Järn, Kalcium, Kalium, Magnesium, Natrium, Selen, Zink och hög andel fett.)


Det är gott, nötterna gör att det är lite att tugga på och det funkar jättebra i fil. Till den här blandningen tar jag då två teskedar MSM och rör ner allt i filen+grädden. MSM är lite beskt i smaken, men jag tycker det är helt okej. Det går ju att använda annat också i en sån här blandning naturligtvis... RawFood har massor av olika varianter, om man vill handla från dom. Det jag gillar med dessa pulver är, att vitaminerna och mineralerna mm är naturliga och inte framställda på artificiell väg. Bärpulvren är framställda av HELA bär, även kärnorna som man inte har nån nytta av när man äter färska/frysta bär. All framtagning av det som finns hos RawFood är skonsam och det mesta (om inte allt) är ekologiskt. Många produkter kommer från andra länder, men det finns även nordiska produkter.


En annan effekt som jag märkt, vet inte om det har nåt samband men sen jag började ta MSM har jag gått ner i vikt! Jag tror inte att viktminskningen beror på att jag jobbar - jag brukar inte gå ner speciellt mycket av det och jobbet här är inte speciellt krävande rent fysiskt. Kanske att min kropp får det den behöver nu och äntligen kan släppa ifrån sig fettreserverna? F ö äter jag som jag brukar och har gjort senaste 2½ åren dvs enligt LCHF med totalt låg andel kh sen ca ett år tillbaka.


Kul att testa i alla fall och onekligen mår jag väldigt bra av det här! Kan verkligen rekommendera det...




 
 
pinkozzy

pinkozzy

8 juli 2010 11:11

Vet du om att det är väldigt svårt att läsa din blogg. Den mörkgröna bakgrunden och den svarta texten gör att man inte orkar anstränga ögonen så mycket som man borde.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

9 juli 2010 06:18

Tack för påpekandet! Blev det bättre såhär?

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

11 juli 2010 08:57

Hej Tant Grön. Det var ett tag sen sist ;) Hittade dig igen via Kostdoktorn. Intressant med MSM, får ta och kolla upp det lite mer. Nu håller jag mig mest till egenplockade bär, äter dem med créme fraiche och grädde + lite valnötter till kvällsmat.
Sköt om dig och njut av sommaren :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Tant Grön

Tant Grön

11 juli 2010 09:18

Hej Birgitta! Ja, jag har flyttat å stökat på så det har varit lite att stå i. Jobbar också nu, vilket är jätteskönt. Det här med MSM är mycket intressant. När man läser om mineraler och hur viktiga dom är och hur utarmad odlingsjorden blivit av alla konstgödning, då insåg åtminstone jag att det kan behövas tillskott. Jag har blivit ännu mer noga med att köpa KRAV-mat också just av den anledningen. Nog för att jag har vetat att konstgödning inte är bra för jorden eftersom den inte skapar nåt microliv, men att den hade så stor påverkan av mineralinnehållet i grödor visste jag inte. Det här påverkar även köttet vi äter osv så förmodligen får dom flesta av oss alldeles för lite mineraler. Kolla gärna länken i mitt inlägg om mineraler här i bloggen.

Jag brukar kika in hos dig mellan varven och dräglar över alla "goda" bilder på mat som du har! :o) Hoppas att du har en härlig sommar!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

11 juli 2010 11:51

Hej igen ;) Visst är det som du skriver, att våra jordar utarmats. Jag försöker också köpa mest ekologiskt, med tanke på att jag äter mindre mat nu än på "normal"kost så blir det inte dyrare.

Ska titta närmare på MSMlänken i kväll, nu är det solen som lockar.
Vad roligt att höra att du jobbar och trivs.

Härligt att kunna vara en "Drägelframkallare" ;)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Tant Grön

Tant Grön

11 juli 2010 12:01

Nej, det blir inte dyrare med maten faktiskt. Jag äter också mindre nu eftersom den här fetare maten mättar bättre plus att det inte finns nåt sug efter en massa onyttigheter. Det finns ju dessutom väldigt mycket KRAV-märkt mat nu av olika slag och jag har dessutom beställt eko-kött från Norrbete - det blir intressant att prova! Ska göra ett inlägg om det när jag testat. Om du känner till nån fläskbonde som föder upp ekologiskt är jag tacksam för tips!

Idag har jag en innedag, fast solen strålar. Jag får faktiskt lite nog av solen i jobbet: åtta timmar om dan utomhus, fem dar i veckan, kan göra en rätt nöjd faktiskt!

Men ha så skönt i solen du :o)

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

11 juli 2010 22:28

Hej. Vad lugnt och skönt det var att komma in här, efter alla verbala svängningar hos Kostdoktorn idag. Jag fick verkligen fart på en del, med mitt babbel...
Jag skrev ett inlägg med länk till Norrbete i fjol sommar, men har inte handlat av dem än, blir lite för mycket kött för mig, särskilt som jag är borta mest hela vintern.
Men jag får väl göra som Mats F, äta ett kilo per gång, så går det undan ;)
Det finns något som heter Turbogrisen och sen Görviksgrisen har jag för mig, ska kolla upp det och ber att få återkomma.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Tant Grön

Tant Grön

12 juli 2010 18:14

Ja, det är ett ständigt verbala svängningar hos Kostdoktorn. Jag tröttnade faktiskt tidigare, det är en av anledningarna till varför jag hållit mig därifrån - jag blir lite störd på en del besserwissrar, om man säjer så.

Och den här Mats F - vem är det? Har aldrig hört talas om karln, det känns som att han dykt upp som gubben ur lådan. Men han kanske är en stor kändis i LCHF-kretsar? Jag blir, som du säkert vet sen förut också så störd över den här bantarstämpeln som LCHF har fått och nu med fokus på noll kh blir det ännu värre! Jag har ju varit så lycklig över LCHF just för att jag mått så bra av det UTAN att tappa nämnvärt med vikt, samt för att jag inte behöver tänka bantning. Det är DET jag vill att folk ska fatta och inte se det som nån tillfällig bantningsmetod eftersom jag tror att man då får fel inställning till LCHF och inte har tålamod att orka hålla på tills det blir den vardagliga kosthållningen. Så det är tur att det finns såna som du, som hela tiden fokuserar på att man ska må bra, låta det ta sin tid, äta GOD mat osv osv.

Jag läste Mats F's inlägg som gick till attack mot dig och jag fattar nada! Vad menar karln?? Är han bättre rustad att ge kostråd än nån annan?? Jag bara undrar...

Hoppas du haft en skön dag i solen idag också. Själv har jag vattnat hela dan, bra jobb i denna värmen men det blev riktigt hett till slut att stå i brakande sol hela dan... Fast klåen ta den söm klaga pa värmen!! :o)

Kram på dig!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

14 juli 2010 08:34

Hej Tant Grön. Av precis samma anledning som du,har jag avhållit mig från att läsa och kommentera så mycket hos Kostdoktorn och i stort sett inga kommentarer alls hos Annika D.
Men när jag läste hos henne om Nollkolhydratexperimentet i våras blev jag nyfiken, hur det skulle gå för dem som hoppade på Mats Forsenberg's idéer.
Han är som det verkar en person som figurerat i kretsen kring Annika sen några år, tydligen han som hittade på namnet LCHF.
Han bor på Cypern och bjöd ner Annika dit i våras för att hålla föreläsningar. Så han ingår i den "Innersta kretsen" verkar det som.
Ska vara med i LCHFmagasinets nästa nummer läste jag, så det är väl han, Annika och Sten Sture Skaldeman som är de ivrigaste förespråkarna av nollkolhydrat.

Vad han har för utbildning som Kostrådgivare verkar ingen veta och han själv svarade ju inte på de frågorna på hos Kostdoktorn. Inte heller på LCHf.se, framgår vilken typ av "Expert" eller "Kostcoach" han är.

Det var synd att det blev så mycket fokus på den tjej som mått dåligt av att äta extremt lite kolhydrater, även fast både hon och Mats hävdar motsatsen. Jag ville inte alls hänga ut henne på nåt sätt, men eftersom hon valde att kliva in i diskussionen själv, blev läget ett annat.
Hon har ju hela tonårstiden haft en form av ätstörning och då tycker jag det är fel av Mats och även Michel på forumet LCHF.se att pusha henne att äta stora måltider med bara kött och fett. Mats hävdar att han har stöd från psykologer, men det framgår inte av hans svar på forumet, utan där verkar hans personliga erfarenhet av mat råda.
Att som 50-årig, tidigare gravt överviktig, man som genomgått Gastric Banding, få agera kostrådgivare åt unga tjejer med tidigare ätstörningsproblem på en betalsida som LCHF.se är mycket märkligt. Förstår inte hur de kan betala för hans medverkan, när han inte har någon utbildning i ämnet. Ger ett mycket oseriöst intryck av sidan.
Lite märkligt också, att Kostdokton ger honom stort utrymme utan att kommentera den här typen av kostval vidare. Frågan var ju väldigt engagerande, märkte jag. De som står på min sida, har valt att inte ge sig in i debatten utan kommenterat hos mig istället. Kände ditt stöd, när du ifrågasatte Mats kunskaper, men tyvärr valde han ju att ignorera de kommentarerna.
Annika D har inte skrivit nåt om Mats och hans experiment sen i våras, trots att de båda deltog i föreläsningar på Trosacampingen.

Jag valde att ge mig in i den här diskussionen, eftersom jag är starkt tvivlande till det långsiktiga perspektivet av den här metoden och framför allt Mats F's sätt att framställa den.
Säkert bra som bantningsmetod för kraftigt överviktiga eller dem som lider av diabetes, men att framhålla den som det naturliga valet av mat för normalviktiga är att gå för långt, tycker jag.

Det här blev också långt, men som du förstår så har jag funderat och läst mycket i ämnet under sommaren. Men jag har ju ingen kunskap och ägnar mig bara åt babbel, enligt Mats F...

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Tant Grön

Tant Grön

14 juli 2010 19:43

Det gör inget att det blev ett långt inlägg, Birgitta. Helt klart har vi samma uppfattning om denne Mats F, fast jag bara har läst några kommentarer av honom hos Kostdoktorn och sett den lille filmsnutten. Jag tyckte direkt att han verkade dryg och fick inget förtroende för honom. Debatten hos Kostdoktorn har jag inte brytt mig om att följa, eftersom jag direkt förstod varåt det lutade, men tycker ändå att det är konstigt hur folk bara kan poppa upp ur intet och agera coacher (jävla ord, förresten!). Usch å fy!

Jag har inte engagerat mig i lchf.se heller eftersom jag inte gillar det kommersiella med LCHF. Man klagar på andra kostrådgivare som profiterar på överviktiga människor, men gör precis samma sak själv! Jag börjar förstå folk som tycker att LCHF-förespråkarna känns som nån sekt eller klan... Annika Dahlqvist har jag egentligen aldrig gillat även om jag tycker att hon har bra åsikter. Den som egentligen inspirerat mig är Gunnar Lindgren som jag prenumererat på e-brev från i flera år. Det var hans argument mot margariner som fick igång mig och på den vägen är det. Varken Annika D, Skaldeman eller nån annan har varit nån inspirationskälla när det gäller LCHF och det kommer inte Mats F att bli heller. Kostdoktorn har urartat tycker jag dessutom - se bara på länken till den här tjejen som nyss fått barn! Så tramsigt så man kan smälla av! Nä, inbördes beundran och viktfokusering har det blivit av Kostdoktorn och det är inget jag lägger energi på. Jag har så mycket erfarenhet av LCHF själv vid det här laget att jag gladeligen skulle kunna coacha folk om jag inte tyckte så illa om självutnämnda experter! :o)

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
Naturligt är bäst!

Naturligt är bäst!

4 augusti 2011 21:27

Hej! Jag undrar om du fortfarande använder MSM och om du märkt av att effekten klingar av efter ett tag? Jag började för kanske 2 månader sedan men haft ett uppehåll på två veckor under semestern. Har nu ökat intaget något för att se om det kan ha effekt på min dåliga hy! Har du någo tips om ngt som ökar effekten av msm, speciellt vad gäller hyn då?

Tack!

Mvh,

Åsa

http://naturensmedel.se/mineraler/msm-ett-mirakelp

Tant Grön

30 augusti 2011 19:43

Ja, jag använder MSM fortfarande men mer sporadiskt. Jag har mer ork när jag tar det och det är den effekten jag får av MSM. Har inga direkta problem med nåt som MSM skulle kunna avhjälpa... Det jag vet är att man bör ta det med nåt C-vitaminrikt, men annars har jag inga tips annat än att öka dosen och se vad som händer. Jag behöver 3-4 tsk om dan för att få nån effekt och numera tar jag det i vatten tillsammans med Lemonpeel (citronskalspulver) och grantäpplepulver, som jag skakar ihop i en 33 cl petflaska och dricker under dan.

 
Mikaela

Mikaela

7 juni 2012 17:11

Jag har tagit MSM under ett par år nu. Tycker att jag får en energikick av det och att jag mår väldigt bra. Jag tar 4 tsk på morgonen och 4 tsk vid lunchtid tillsammans med C-vitamin.

http://passionforhalsa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards