Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 25 april 2009

Toppless på badhus?

Av Tant Grön - 25 april 2009 09:41

Expressen har en ledare idag som handlar om rätten för kvinnor att bada toppless på offentliga inrättningar...Om jag fattat ledarskribenten rätt  tycker hon att folk som inte kan acceptera det är moraliska och inskränkta. Ja, det får ju stå för henne... En bra kommentar finns i en bra blogg!


Självklart började jag själv fundera på hur jag skulle reagera om kvinnor badade toppless i badhuset här på orten. Förmodligen unga och snygga tjejer då, eftersom det väl är mest dom som vill visa upp sig (ja, jag anser att man vill visa upp sig i det här sammanhanget). I princip är jag inte emot det - jag är inte rädd för att se nakna eller halvnakna människor. Däremot är jag emot att personer som gör så här inte tar hänsyn till andra - många tar verkligen anstöt av olika anledningar. Och då behöver man inte fokusera på indvandrare med olika religioner: det finns många ursvenskar som skulle ta anstöt.Tror inte heller att det handlar om moral alla gånger utan mer vad man är van att se och hur man uppfattar nakenhet. Dessutom kan jag tänka mig att dom tjejer som idag badar toppless på badhus, gör det för att främst få uppmärksamhet. Rätta mig om jag har fel.


Man kan ju även göra en tankevurpa: om jag som drygt 50-årig, småfet kvinna med stora hängande bröst också skulle få för mig att också bada toppless på vårt badhus - vilken reaktion skulle det få??? Jag menar, om yngre tjejer kan så kan väl jag... jag tycker också att det är skönt att gå naken, eller halvnaken åtminstone och har inga som helst problem med att folk tittar på mig!


Fast å andra sidan... om det blev vanligt att kvinnor badar toppless både här och där så kanske ingen skulle reagera till slut?? Ögat vänjer sig ju... och det vi blir projicerade med ofta blir till slut fullt normalt och inget att ojja sig över. 


Frågan är: kan man förbjuda kvinnor att bada toppless på badhus? Det finns ju inget förbud på utomhusbad vad jag vet...


 
 
Krister

Krister

25 april 2009 20:42

På ett sätt ÄR det ju ologiskt att man kan bada topless på stranden men inte i ett badhus. Men samtidigt: om jag som besökare på stranden ogillar vad jag ser kan jag ju alltid byta plats. DET är svårare i ett badhus...

Hav tröst du småfeta kvinna på drygt 50, och med hängande bröst: på stranden ser man alla sorter, så DÄR är du nog lika välkommen som unga med fastare varianten ;-)
Om du testar på badhuset när de unga gör detsamma blir du säkert välkomnad av DOM i alla fall och uppmuntrad för att du vågar...


http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

26 april 2009 09:26

Ja, jag håller med: vid utebad kan man flytta på sig om man känner sig störd av topplesstjejer, vilket kan vara svårt i ett badhus. Det blir mer påträngande inomhus förstås. Jag har inte riktig bestämt mig för vad jag tycker om det här, men det lutar åt att jag INTE tycker att det är okej att bada toppless i badhus. Utomhus kan man ju vilja göra det för solandets skull för att inte brösten ska förbli vita, men nån sån anledning finns ju inte inomhus: det känns mer som provokation och då är det faktiskt inte okej. Så jag tror inte att jag tänker testa på badhuset!! :o) Jag skulle nog bli utslängd... men tack för din uppmuntran!

 
Ingen bild

Tant Grön

26 april 2009 09:52

Ska man se det här ur ett feministiskt perspektiv, då blir det hela lite annorlunda... och ledaren i fråga var väl skriven ur den synvinkeln, om jag inte fattat fel. Jag har själv aldrig riktigt förstått det här med feminism, men det är en annan sak...

Feminister tycker tydligen att rättvisa ska råda och att kvinnor ska få visa lika mycket hud som män gör. Ja, det kan jag väl hålla med om, men är det ett problem i svenska samhället?? Kanske för invandrare med religion som förbjuder kvinnor att visa hud, men det känns som att det är ett religiöst problem som inte dom svenska normerna kan lösa. Enligt svenska normer är det väl ändå inga problem för tjejer att visa (nästan) hur mycket hud dom vill, eller??? Det förekommer precis överallt! Inte enbart när folk badar...

Måste skriva ett inlägg om feminism nån dag... :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards