Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 13 maj 2021

Av Tant Grön - 13 maj 2021 20:42

Jag är en av dem som inte använder munskydd, därför att jag har läst på så mycket om dem och förstått att de inte funkar mot virus bl a. Dessutom är det ohälsosamt att andas genom munskydd nån längre stund, speciellt utomhus. Nu ser man folk överallt som går med munskydd på hela tiden och även barn och dessutom har en del munskydd på sig när de sitter ensamma i bilar!! Och äldre människor som går utomhus med munskydd på när de skulle må bättre av att andas in frisk luft!! 

Man får ju tro vad man vill om det här och ha vilken åsikt som helst - var och en blir salig på sin tro, som man brukar säja. Personligen ser jag det hela som en masspsykos, men jag säjer inte att det ÄR det... det är dock min bestämda åsikt. Jag är av födsel och ohejdad vana också starkt emot grupptryck av alla slag och denna masspsykos har dessutom starka inslag av grupptryck, om du frågar mig. Och det är jääää-ligt otäckt! 


Men åter till munskydden: läs gärna den länkade artikeln nedan och fundera en stund på allvar över varför vi - i alla åldrar och överallt - uppmanas att bära munskydd för att förhindra smittspridning... Och dessutom är det svårt att höra vad folk t ex personal i kassan på affären, säjer där de sitter bakom plexiglas med munskydd på, även för mig som har normal hörsel. 


Personligen tror jag att kejsaren är naken! 


  

"Att bära munskydd i samhället och i vanliga vårdbesök som skydd mot smittspridning av Covid-19 har ingen effekt, det kan däremot orsaka huvudvärk och påverka koldioxidbalansen. Dessutom ser läkarna Hans Zingmark och Anders Funkquist allvarliga konsekvenser för ett bra patientmöte."

 

   DEBATT: Munskydd fungerar inte!


 

Av Tant Grön - 13 maj 2021 07:15

Ja, jag är verkligen en glad pensionär   


Efter ett långt liv med arbete, småbarn och lite allt möjligt annat som har styrt mig på ett eller annat vis, tycker jag att det är jätteskönt att helt kunna bestämma över mitt liv. Pengarna kommer in utan att jag behöver skicka in rapportering över arbetad tid eller sökta jobb eller nåt annat - nu sker allt automatiskt, även eventuella ändringar. 


Det har varit perioder i mitt liv som har varit väldigt jobbiga på olika sätt och min ekonomi kraschade under en period pga att jag blev arbetslös på äldre dar, vilket i sig innebar att det var väldigt svårt att få jobb. Efter tre försök med skuldsanering fick jag det beviljat efter flera år och sen tog det fem år innan det var klart, fem år på existensminimum och spärrar överallt. Totalt räknar jag att den här extremt jobbiga perioden pågick under en period av ca 15 år från det att jag blev arbetslös tills att skuldsaneringen var genomförd. Jag hade inte stora skulder men pga att min prognos att få ett stadigt jobb under överskådlig tid var enormt dålig (enligt Arbetsförmedlingen) ansåg Kronofogden att min betalningsförmåga inte skulle förbättras inom rimlig tid. Egentligen var skulden för liten för att jag normalt skulle få den sanerad, men å andra sidan hade det inte varit nåt problem att betala om jag hade haft ett jobb. Så det var min situation som arbetslös som gjorde att saneringen godkändes, inte skulden i sig. Och jag hade försökt förhandla med banken om att få betala mindre varje månad, men de gav kalla handen direkt trots alla år som betalande (huslån) kund. Så då fanns inga alternativ - det går inte att betala för pengar man inte har. Det var en väldigt jobbig tid på många sätt, men idag vet jag att jag lärde mig väldigt mycket under den tiden och jag vore inte den jag är idag om inte detta hade hänt. Och det är ingen mening att älta och fundera på hur det hade gått att göra saker bättre: det var som det var och jag gjorde så gott jag kunde i den situationen.


En annan sak ang arbetslösheten var detta med att söka jobb - bara det i sig var jättejobbigt. Jag var väldigt positiv från början eftersom jag aldrig förr hade haft problem med att få jobb, men då i början av 2000 var det andra tider. Sen blev det maktskifte och då infördes FAS 3 - detta hemska som så många har lidit igenom. Men jag hade tur ändå och fick tillfälligt jobb som gjorde att jag med ett nödrop slapp FAS 3 eftersom jag jobbade in en ny A-kasseperiod. Sen flyttade jag och fick tillfälliga jobb under några år så pass att jag höll mig kvar med A-kassa och så småningom var skuldsaneringen genomförd. 


Idag har jag inga skulder alls och skaffar mig inga nya heller. Det jag köper betalar jag direkt, jag tar inga lån och tänker inte ta några lån heller så länge jag lever. Om jag inte kan köpa det jag vill ha och betala direkt så köper jag det inte. Så idag kan jag säja att skuldsaneringen var det bästa som kunde hända och jag är evigt tacksam över att Kronofogden godkände den - det räddade mig, kan jag helt ärligt säja.


Så som ni kanske förstår är jag väldigt lycklig över att vara pensionär och slippa söka jobb som jag aldrig får, lämna in rapporter på jobbsök till AF med hot om att få sänkt ersättning om det inte görs osv osv... Det var som att ha en strypsnara runt halsen hela tiden och jag vet att det är väldigt många som upplever och har upplevt samma under många år. 


Jag hoppas att vi inom rimlig tid kommer att se införandet av Basinkomst, så att alla kan få känna samma lugn som jag gör nu som pensionär: pengarna kommer in av sig själv och om man inte kan leva på den summa man får (vilket de flesta inte kan) så jobbar man. Men man slipper detta redovisande för att få sin Basinkomst och alla kan åtminstone bo och äta för pengarna, ingen ska behöva hamna på gatan eller svälta. Sen är det naturligtvis upp till var och en att hantera dessa pengar på ett bra sätt - ingen kan leva lyxliv på Basinkomst, utan det ska ju vara just BASinkomst. Precis som med pensionen: pengarna kommer in automatiskt men det är upp till mig själv hur jag handskas med dem, hur jag väljer att bo, vad jag väljer att köpa både i matväg och annat osv osv... Men tack vare (kan jag säja nu) att jag gick igenom den ekonomiska kraschen för rätt länge sen nu, så har jag lärt mig att inte låna pengar, att leva utifrån det jag har och vara nöjd med det. Lesson learned! 


 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards