Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under juni 2021

Av Tant Grön - 7 juni 2021 14:03

"Aminosyror är de beståndsdelar som bygger upp proteinerna i våra kroppar. Proteinerna är i sin tur nödvändiga för att exempelvis muskler, immunförsvar och ämnesomsättning ska fungera optimalt.


Det finns tjugo aminosyror som bildar proteiner och av dessa är det åtta som kroppen inte kan tillverka själv – Fenylalanin, Tryptofan, Isoleucin, Metionin, Treonin, Leucin, Lysin och Valin. Dessa aminosyror kallas essentiella, då de är livsviktiga att få i sig via födan. För barn är även aminosyrorna Arginin och Histidin essentiella.


De resterande, icke-essentiella, aminosyrorna kan kroppen bilda själv, men även här är de essentiella aminosyrorna en nödvändig ingrediens i tillverkningsprocessen. Därför kan brist på en essentiell aminosyra även leda till brist på en icke-essentiell syra.


Vi kan inte lagra essentiella aminosyror i kroppen, därför måste vi kontinuerligt få i oss vår dagliga dos via kosten."


Läs hela texten via länken nedan   



   Aminosyror


 

Av Tant Grön - 7 juni 2021 08:40

"– Det finns inget som säger att man blir kriminell för att man är fattig, slog Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell för en tid sedan fast i en intervju i Expressen."


Det går ju bra att säja så när man inte är i den sitsen själv - alla fattiga människor blir naturligtvis inte kriminella och även folk som inte är fattiga blir kriminella, men det är själva attityden hos den här nissen som stör, om du frågar mig. 


"Att ösa pengar över människor i utsatta områden är alltså meningslöst."


Kan så vara, men det öses ju pengar i massor över folk som faktiskt inte behöver det, som t ex ROT- och RUT-bidrag. Det är överlag de som redan har bra ekonomi som har största fördelarna av dessa bidrag (ja, jag vet att det heter avdrag, men det ÄR bidrag). Dessutom tas pengarna till dessa bidrag bl a från arbetsgivaravgifterna, framförallt från sjukersättningen - det är bara att kolla hur mycket den allmänna löneavgiften har ökat och delen till sjukförsäkringen minskat: enkel mattematik. Och arbetsgivaravgiften är löntagarnas pengar i form av avstått löneutrymme, så man kan säja att mycket av förmånerna som jobbskatteavdrag och RUT o ROT betalas till stor del av löntagarna själva eller så kan man se det som ren stöld ur arbetsgivaravgiterna. Det blir ett separat inlägg om det här längre fram... 


Idag handlar det om inställningen att hårdare straff och fler poliser är lösningen på fattiga människors problem, skulle man kunna säja om man kokar ner det som går att läsa om via länken nedan.

  


   Militär konfrontation eller trygghet?


 

Av Tant Grön - 6 juni 2021 16:28

Personligen tycker jag att dess pengar borde användas på ett betydligt bättre sätt än vad Regeringen har bestämt. Det finns mycket som hellre skulle behöva pengarna bl a sjuk- och äldrevård, barnomsorg, sjukförsäkringen bara för att nämna några. Testerna har ju påtalats gång på gång att de inte är tillförlitliga, så varför fortsätter man att använda dem, undrar jag då... 


Men man blir ju aldrig klok på politiska beslut oavsett varifrån de kommer, det finns det många exempel på. Och ibland verkar det finnas hur mycket pengar som helst... 


Läs mer via länken nedan   


   Ytterligare 1,5 miljarder kronor till testning och smittspårning

 

 

Av Tant Grön - 5 juni 2021 17:35

"Vi har hört det vevas i media och på regeringens och Folkhälsomyndighetens presskonferenser om och om igen, som ett religiöst mantra, som ett böneutrop: Bara vi börjar vaccinera mot Covid-19 så blir allt bra.

Och vården som varit hårt ansatt under hela pandemin skulle räddas med massinjiceringarna. Istället blev det tvärtom. Så fort sjukvårdspersonal började vaccineras inträdde kaos och flera regioner i Sverige tvingades pausa vaccinationerna: För många vårdanställda insjuknade av vaccinen och tvingades sjukskriva sig. På vissa ställen upp till 50 procent av personalstyrkan."


Läs mer via länken nedan   


   Berättelser från verkligheten

 

 

Av Tant Grön - 5 juni 2021 14:21

Nej, jag visste inte att det är Barfotadagen just idag när jag tog en barfotapromenad med Åskar i skogen, så det var en riktig lyckträff! Jag har sen länge tänkt att jag ska gå mer barfota ute i naturen, som jag gjorde när jag var barn. Eftersom Åskar och jag ofta går i skogen här på ön, så känns det naturligt för mig att ta av mig skorna på dessa promendader och sätta fötterna på jorden - att gå barfota på asfalt är liksom ingen höjdare, både för att det bli väldigt varmt när solen skiner men även för att det inte ger nåt rent jordningsmässigt. Det ska vara naturlig mark att gå på för att det ska vara nån vits. 


Så hädanefter blir det barfotapromenader i skogen även för mig - Åskar har ju aldrig skor på sig!   



 

Av Tant Grön - 5 juni 2021 07:58

"Nu avslöjas Anthony Faucis inblandning i det biotekniska laboratorium som Fauci medfinaniserade. Mail som erhållits via Freedom of Information Act visar att Fauci var delaktig i “groteska experiment” som misstänks ha startat covidpandemin. Han visste även att genomgången Covid-19 utesluter behovet av covidvaccin."

 

Många lär ha läst det här mer än en gång redan, men sett det som konspirationsteorier. Frågan är hur många fler 'konspirationsteorier' som kommer att avslöjas som sanningar inom en snar framtid. Det blir intressant att se... 


Läs mer om avslöjandet via länken nedan   


   Fauci medfinansierade groteska experiment


 

Av Tant Grön - 4 juni 2021 15:49

En väldigt intressant video, om du frågar mig - fast jag är lite part i målet, eller hur man ska säja. Jag tycker att hon är väldigt bra oavsett vad hon pratar om, men det kräver ju att man verkligen lyssnar på vad det är hon säjer. 


Kolla gärna via länken nedan och gör en egen bedömning   


  Att ömsa energimässigt skinn

 

 

Av Tant Grön - 4 juni 2021 07:21

"Homeopatin har historiskt sett räddat hundratusentals liv under de epidemier och pandemier som härjat de senaste tvåhundra åren – om detta har jag skrivit i böckerna ”Epidemier och pandemier” och ”Covid-19” som ingår i folkbildningsserien ”Homeopatins fantastiska värld!”"

 

Jag håller nu på att prova Ledum på min hund för att se om han slipper fästingar i år. Fick tipset i Stefan Whildes bok 'Homeopati för nybörjare' - en väldigt bra bok att ha som uppslagsbok över olika preparat vid diverse åkommor.

 

Läs mer via länken nedan   

 

   Miljövänlig, naturlig, mild och effektiv 

 

 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards