Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under maj 2021

Av Tant Grön - 9 maj 2021 06:40

Som jag säkert har sagt förut så ändrade jag min kost för 2½ år sen. Jag hade då ätit enligt LCHF sen 2008 och blivit av med sockersuget samt även slutat röka helt utan ansträngning. Men det där med vikten var segare. När jag tio år senare fick tips om att kolla på Dr Eric Berg på YouTube ändrades allt tack vare att jag förstod detta med hur insulin fungerar. 


Dr Bergs videor

Jag har sen dess tittat på hans videor varje dag - han brukar lägga upp två video per dag, ibland en video - och jag lär mig nåt nytt hela tiden. Han tar upp alla möjliga ämnen och kopplar det till kosten och olika näringsämnen. Varje fredag kl 17 svensk tid har han även en live dit människor kan ringa in och ställa frågor och även ställa frågor i chatten. För det mesta brukar jag titta på liven, men ibland kan jag inte eller missar och då tittar jag i efterhand. Tidigare såg man inte de som ringde in, men i senaste liven var det nya tag: nu ser man den som ringer. Men upplägget i övrigt är detsamma som förut. 


Han finns numera även på Odysee eftersom YT är instabilt på så sätt att många stängs av om informationen som de framför inte är 'godkänd' - det har hänt väldigt många på senare tid - så jag anar att han vill säkra sina videor. 


LCHF kontra keto

Hans kostråd handlar om keto och fasta (periodisk och längre) samt om att äta en hälsosam variant av keto. Keto kan man säja är ett snäpp striktare än LCHF när det gäller kolhydrater och även när det gäller fettet. Inom LCHF menar man att man kan äta obegränsat med fett medan Dr Bergs fettråd är att man inte ska vara 'rädd' för fett men inte heller äta väldigt mycket av det. Istället för att tillsätta en massa fett i maten menar han att det är bättre att äta mat som är naturligt fet, både vad gäller kött och annat. Om man äter väldigt mycket fett via maten kan det vara svårt att gå ner i vikt, om det är det man vill, eftersom kroppen då kommer att använda detta fett som bränsle istället för att använda det fett som finns i kroppens fettceller. Han anser också att man inte ska äta allt för mycket protein eftersom det omvandlas till glucos i kroppen och om man då äter mycket protein kan det ge onödigt höga insulinpåslag. 


Min egen erfarenhet

Min kost sen 2½ år tillbaka är alltså keto och fasta. Jag äter för det mesta en gång om dagen och fastar då rätt så många timmar varje dygn. Utöver det har jag gjort längre perioder av fasta, det längsta än så länge är upp till en vecka. Under de första ca 8-9 månaderna gick jag ner över 20 kilo utan ansträngning: det liksom bara 'rann' av mig. Jag var väldigt strikt på kolhydrater från början och började tidigt att äta en gång om dagen sk OMAD. Efter ca fem månader vägde jag mig för första gången och då hade jag gått ner 18 kilo och efter ytterligare några månader vägde jag mig igen och då hade jag totalt gått ner drygt 20 kilo. I storlek hade jag krympt mellan fem och sex storlekar: sex storlekar i midjan, fem storlekar på övriga kroppen. 
Jag har inte vägt mig regelbundet eftersom jag inte har nån våg, däremot mätte jag mig regelbundet och många gånger är det så att måttbandet säjer mer än vågen. Om man äter tillräckligt av fett och protein och näring överlag tappar man inte muskelmassa utan snarare tvärtom och muskler väger mer än fett, därför kan man bli lurad av vågen men aldrig av måttbandet. 


Get healthy to loose weight

Det som är bra med Eric Berg är att han förespråkar hälsa främst: get healthy to loose weight, som han säjer. Om kroppen får de verktyg som behövs för att bli frisk och kry så rasar överflödiga kilon helt automatiskt. Och ett sätt är att inte äta stup i kvarten - det ger ständiga insulinpåslag och ställer till en massa elände i kroppe:, insulinrestistans som i  slutänden kan orsaka diabeter typ 2, men även andra sjukdomstillstånd. Och det var detta med insulinet som blev min väckarklocka: oavsett vad man äter (jag åt ju bra mat redan) så är det inte bra att äta för ofta under dagen. Många äter ju 6-7 ggr per dag med tre mål mat, mellanmål och kvällsfika plus kanske godis, läsk, div drycker och glass däremellan. 


Inte enbart viktnedgång

Förutom detta har jag även blivit av med diverse kroppskrämpor som värk, hjärtklappning, pollenallergi och lite annat smått och gott som jag numera nästan har glömt att jag någonsin haft problem med. Så min 'ketoresa' har varit väldigt bra och det känns extra bra att ha förbättrat hälsan på äldre dar, vilket jag vet att många gör när de ändrar sin kost och skippar en massa skräpmat och annat som verkligen inte tillför våra kroppar något av värde, så att säja. Tyvärr är det allt för många som fortsätter att äta näringsmässigt usel mat och faktiskt äter på sig diverser sjukdomar. 


Så jag rekommenderar alla att ta en titt på hans kanal! Det är väldigt många som blivit hjälpta genom att följa hans kostråd och det känns numera som att han anses som en guru inom området. Det finns andra som förespråkar keto/fasta, men jag tycker att det är få som är så bred i sin kunskap som Eric Berg och som är så varierad i sitt informationsupplägg. 


Kan säja att även min Tibbe äter keto eller snarare carnivore som är naturligt för t ex hunddjur (jag gör hans mat själv av div kött/inre organ, det kommer ett inlägg om det!) och oftast en gång om dagen. 

Kolla även senaste liven via länken nedan   


   Dr Berg Q&A Live

 

  

Av Tant Grön - 7 maj 2021 20:25

Ja det är full sprutt på Schumann numera... 


   Large Schumann Spike 

 

 

 

 

Av Tant Grön - 7 maj 2021 14:49

... är en kanal på YT som jag har följt rätt länge nu och jag gillar den, både vad gäller Charlotta som har den och hennes information och budskap. Idag hade hon en Live som jag tyckte var särskilt bra med tankar och info som kan vara intressant för vem som helst. Som tur är sparar hon livesändningarna så det går att titta i efterhand.


Kolla gärna via länken nedan   



   Det viktigaste nu

 

 

Av Tant Grön - 7 maj 2021 08:58

Svampar är väldigt intressanta på många olika sätt bl a genom att deras mycel bildar nätverk i marken och gör så att bl a träd kan kommunicera med varandra. Jag har en bra bok i ämnet: Trädens hemliga liv - där beskrivs hur allt detta med samarbetet mellan träden och svamparnas underjordiska 'internet' fungerar. Det vi ser ovan jord är endast fruktkroppar som har till uppgift att sprida sporerna, den verkliga organismen finns nere i marken och kan bli extremt utbredd enbart från en enda individ. 


Slemsvampar är dessutom extra intressanta eftersom de kan förflytta sig med sina slemkroppar. Läs gärna om dem i länken nedan!  

"Som spöken förflyttar de sig ut och in i murkna träd, och kryper långsamt fram genom skogen. Slemsvampar liknar ingenting annat. Inga andra amöbor kan hjälpa till att planera tåglinjer."

 


   Magiska och smarta slemsvampar


 

Av Tant Grön - 6 maj 2021 17:57

Ja, det är lätt att känna som att vi lever i skilda världar idag, även inom landet. Det är som att människor är indelade i två olika läger där ena lägret tror på allt och andra lägret ifrågasätter allt. 


Spännande tider är det!


  Läs mer i länken nedan


   Skilda världar

 

 

Av Tant Grön - 5 maj 2021 07:11

Tänkte dela en kanal som har en massa olika keto-recept. Ofta enkla att göra och även en blandning av olika typer av recept, från mat till kakor.


Så kolla gärna den om du är intresserad av att dra ner på kolhydrater rejält och ändå kunna äta god och bra mat.


   Ketorecept á la Dr Berg

 

 

Av Tant Grön - 4 maj 2021 19:31

Dessa läkare anser att endast riskgrupper ska vaccineras, inte unga och friska. 


"En stor del av världens befolkning har nu haft covid-19 och ännu fler har någon form av immunitet. Därför bör vi bara vaccinera dem som är över 65 år eller i riskgrupp. Annars riskerar vi att upprepa de ödesdigra misstagen från vaccinationen mot svininfluensan, skriver ett antal läkare och forskare.

Vi vill att Sverige inte vaccinerar fler än dem över 65 år eller dem med ­riskfaktorer. ­Annars riskerar vi att upprepa de ödesdigra misstagen från vaccinationen mot ­svininfluensan."


Läs hela inlägget via länken nedan 

   Vaccinera endast riskgrupper 

 

 

Av Tant Grön - 4 maj 2021 11:42

Många människor (även djur) äter mat som inte är bra för vare sig kroppen eller hjärnan och som skapar diverse sjukdomar och hälsotillstånd. Det är kanske lätt att tro att sånt inte påverkar kroppen negativt, men det gör det. Som tur är går det även att reparera det mesta skador som uppstår med förändrad kost. Jag har själv egen personlig erfarenhet av det och känner även fler som har det, så jag VET att det funkar. 


Se gärna denna video om hur processad mat påverkar hjärnan   


   Your Brain on Processed Foods

 


 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards