Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under april 2021

Av Tant Grön - 8 april 2021 11:02

Under många år har jag sjungit i kör, till och från i sidsådär 45 år nu... Under senaste året har det varit stopp pga viruset som härjar och tydligen är jättefarligt, så förra våren, medan jag bodde i Skåne, var det enbart några få tillfällen som den kör jag var med i då samlades fysiskt. I höstas började jag sjunga med min 'gamla' kör som jag var med i förra gången jag bodde på Alnö och från början träffades vi fysiskt i kyrkan (som inte är den vanliga övningslokalen) för att kunna hålla avstånd, men så blev det ju hårdare restriktioner och vi fick inte träffas alls. Som tur är har vi en kreativ körledare som ordnade det så att dom av oss i kören som ville och kunde fick spela in vissa sånger som sen las ut digitalt på församlingens Facebooksida. Och under Påskhelgen las det ut fler sånger (psalmer) plus vid två tillfällen även med videor som några av oss i kören hade spelat in på oss själva. 


Det blev riktigt bra och även om det inte är som att framföra sånger och psalmer fysiskt, så tycker jag ändå att det var bättre än ingenting. När man har varit körsångare i många år har man ett behov av att få sjunga och sjunga ihop med andra, så det har varit rätt så mycket abstinens under den här tiden. 


Det verkar ju inte som att det blir så stora lättnader inom närmsta tiden, men vi hoppas att det blir bättre när köreriet drar igång till hösten...

      

Vi sjunger in Påsktiden:

https://www.svenskakyrkan.se/harnosandsstift/alno-forsamling-sjunger-in-pasktiden

Av Tant Grön - 7 april 2021 10:37

Jag har alltid känt mig 'annorlunda', även som barn. 'Konstig' skulle man kunna säja för att beskriva det som dom flesta kanske uppfattar det. När jag var barn hade jag svårt att få kompisar, det var bara nån enstaka person som passade mig, men jag försökte inte rätta in mig för att passa dom som inte passade mig utan jag liksom stängde av dessa personer, har jag förstått med tiden. Samma gäller i vuxen ålder och med åren har det där blivit starkare och starkare inser jag när jag tittar i backspegeln. 


På senare tid, med ålder och visdom, har jag insett att jag alltid varit medial även som barn - kanske väldigt medial som barn. Jag hade upplevelser som jag fått veta troligen var astralresor: jag 'lämnade' min kropp och såg allt i helikopterperspektiv, som man brukar säja. Det var inget konstigt med det, men jag har inte vetat vad det handlade om förrän på senare tid. Min mamma brukade säja att det var nog för att jag växte... hon förstod nog mer än jag har anat. Jag tror att även hon var medial men hon gjorde aldrig nåt 'väsen' av det. Vi hade ett starkt band mellan oss och har det även nu, fast hon inte finns i jordelivet längre.


Jag har även haft besök av min avlidna pappa och syster och det har jag också fått bekräftat var en verklig upplevelse. Ska berätta om det nån annan gång. 
Jag har, som jag har förstått, alltid haft kontakt med mitt högre jag fast jag har uppfattat det som tankar. Idag vet jag att det inte är tankar utan meddelanden från mitt högre jag, guider och andra högre frekvenser. Många tror inte på sånt här, men när man själv upplever det handlar det inte om att tro utan om att veta och då behöver man inte nån bekräftelse från nån annan. Man bara VET! 


Jag brukar kolla på några kanaler på YouTube som handlar om såna här saker, om uppstiningen till 5D osv... En av kanalerna är Our Everyday Lives, Michel DellaRocca. En annan är Överlevnadsguiden, Charlotta Rexmark. Det finns ju många kanaler i ämnet, men alla passar inte alla. För mig är det viktigt att den som har kanalen känns äkta, autentisk och inte pekar med hela handen när det gäller hur man ska tro och tänka, om ni förstår vad jag menar. Det dom pratar om ska uppmuntra en att tänka till och tänka själv och sen avgöra rimligheten i det hela. 


En av Michael DellaRoccas videor handlar om 'Old Souls' och när jag kollade på den första gången klickade det fullt ut. Allt han säjer om detta stämmer på mig. Under lång tid som ung kände jag det som att jag befann mig i fel århundrade och det berodde antagligen på att det fanns minnesfragment från tidigare liv som jag inte riktigt hade släppt, har jag förstått nu. Kanske det finns fler som känner igen sig i denna video? 


https://www.youtube.com/watch?v=9xScvs4x9cI

    


 

Av Tant Grön - 6 april 2021 10:04

Alla har väl uppmärksammat att ett fartyg suttit fast i Suez-kanalen, men alla vet nog inte vad det tydligen egentligen handlade om - det är sånt som vi inte får veta via vanliga media. Man får ju tro vad man vill om det här, men uppgifterna kommer från flera olika håll och för min del är det så att jag inte tar det för otroligt att det faktiskt är sant. 


Pedofiler finns det gott om här i världen, det ser vi lite då och då och ändå ser vi nog bara en bråkdel. Nyligen blev en man här i Medelpad dömd för grova sexuella brott mot barn plus att han tillhörde en pedofilring som sprider bilder vida omkring. Mannen fick 12 års fängelse och det är nog rätt ovanligt att det blir så höga straff för dom som begår såna här brott. Fast man kan ju tycka att det inte finns straff nog för dessa personer... 


Men detta med pedofili och utnyttjande av både barn i alla åldrar och människor överlag är värre än så, tydligen. Läs själva och avgör om dessa uppgifter verkar troliga. Jag säjer inte att det varken är falskt eller sant - jag är 'bara' budbärare eftersom det är tid nu att få upp ögonen för sånt som man kanske inte har ens velat tänka på. 


https://mynews.one/trafficked-children-bodies-weapons-found-on-evergreen-ship-blocking-suez-canal/


Information finns också här: https://www.bitchute.com/video/UwgZPVnBlbLN/


Idag snöar det här på Alnö - aprilväder i sitt ässe! Men snart är det full fart på våren igen och jag hoppas att vi får en fin vår och sommar med mycket sol, så att vi blir pigga och glada av alla D-vitaminer som kroppen producerar när solen skiner på våra kroppar! 

      

 


Av Tant Grön - 4 april 2021 16:31

Jag tänkte att jag ska berätta om min 'resa' med ketodiet och periodisk fasta, det kanske kan intressera någon... 


Den som jag har följt mest när det gäller det här är Dr Eric Berg som finns på YouTube och Odysee med sina informativa videor sen många år tillbaka, plus att han har Live-sändningar varje fredag (med några få undantag) kl 17.00 svensk tid (utom i glappet mellan USA's sommartid och vår sommartid, det skiljer två veckor och under den tiden går liven kl 16.00 svensk tid). Jag tycker att han har väldigt bra och lättförstådda videor, han är bra att förklara och pratar lättförstådd engelska och han har oftast rätt så korta videor - upp till max tio minuter för det mesta. 


Det man kan tänka på är att börja med videorna som handlar om hur man börjar med keto och enklaste sättet att hitta dessa är att söka på Start keto. Funkar både på YT och Odysee, fast jag kan tycka att funktionen är bättre på YT än på Odysee. 


Det finns även andra som pratar om det här som man kan följa, så det är bara att välja den man fastnar för. 


Här är länkar till startvideor med Eric Berg, till att börja med:
Odysee: https://odysee.com/@DrBerg:4/how-to-start-keto-correctly:c


YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dR6TnC1RY_8&t=235s


Jag har nu ätit enligt keto och periodisk fasta i ca 2½ år. För det mesta är jag väldigt strikt med kolhydrater, men på senare tid äter jag min favoritglass ibland: endera en riktigt god mjukglass när det är säsong eller Sia's chokladglass. Det tog dock lång tid innan jag började med det eftersom jag reagerade negativt på så pass mycket socker pga att min insulinrestistens inte var borta, antagligen. Numera reagerar jag knappt alls (dvs att jag inte som tidigare kände av det i huvudet pga insulinpåslaget och jag får inte längre några bakslag i form av trötthet) så länge som jag inte äter glass för ofta. Annars är det egentligen inte något av det jag har gillat förut, godis och kakor och bröd, som jag saknar så mycket att jag äter det längre - förutom semlor från Alnö Hembageri när det är säsong! Så det känns som att jag är väldigt stabil i det här nu och det är jag väldigt glad över. 

Jag har gått ner över 20 kg och det gjorde jag under ca fem månader plus att det blev nåt kilo till efter det, sen har jag behållit den vikten och det är jag jättenöjd med. Till största del äter jag en gång om dagen sk OMAD och överlag passar det mig bäst och ju lägre andel kolhydrater dessto bättre mår jag. Men sånt är indiviuellt så man får prova sig fram och känna vad som är bäst för en själv.


Men jag kan absolut rekommendera Eric Berg's variant av keto som bygger på hälsa först - viktnedgång sen och inte tvärtom som det oftast är. Get healthy to loose weight! Och om man inte behöver tappa vikt så kan keto och fasta ändå vara ett bra alternativ för hälsan. Det är många som blivit friska från diverse åkommor och sjukdomar på kuppen. 


Så kolla gärna hans kanaler och se om det är nåt för DIG!   

Av Tant Grön - 4 april 2021 11:18

Ja, det är ett tag sen nu - det blev inte som jag hade tänkt förra gången... så nu gör jag ett nytt försök. 


Tiden går fort när man har roligt, brukar man ju säja och tiden har verkligen gått fort. För två år sen ungefär bestämde jag mig för att flytta från Skåne och leta mig tillbaka hem till Västernorrland. Det tog lite drygt ett år innan jag kunde verkställa det hela, men nu är det gjort och det känns jättebra. Jag är tillbaka på Alnö och denna gång i sällskap med min lilla jycke. Så min tanke är att berätta om hur vi har det här, om vad vi gör och om våra favoritbesöksmål här i Västernorrland. 

Här är några bilder så länge: 
Stornäset - Spikarna - Sidsjön - Rotsidan, Nordingrå - Norra Berget

           




Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards