Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg under april 2021

Av Tant Grön - 23 april 2021 17:55

Läste en väldigt konstig kommentar ang vaxinationera och folk som inte vill/kan ta sprutorna... Faktum är ju att det är valfritt. Det är också fakta att det inte skyddar mot smittspridning - det finns det massor av uppgifter på. Det har hänt ganska många gånger nu att folk som tagit båda sprutorna blir sjuka i C-19.


Så när man menar att alla som inte tar sprutorna borde straffas är man väldigt ute och cyklar, som man brukar säja... Det ÄR valfritt och det SKA respekteras och då kan det inte vara straffbart. Straff kan man få om man bryter mot nån lag, det vet väl alla. 


Tokigt uttalande

 

 

 

   Titta även gärna på denna video


Av Tant Grön - 23 april 2021 14:36

Det är full fart på Chiliplantorna, alla är pigga och de växer väldigt jämt dvs de är skapligt jämnstora... Så idag har jag lagt ut några på Tradera - får se om det finns nåt intresse där. 


         

Av Tant Grön - 23 april 2021 07:54

Jag är ingen TV-tittare direkt, jag har inte ens en TV sen många år tillbaka, men jag brukar titta på en del program via SVT-Play. Tyvärr tycker jag att utbudet är sämre än nånsin, fast det finns massor av program numera men det är endast ett fåtal som jag tycker är nåt att titta på. Det blev sämre när det blev skattefinansierat, tycker jag. Fler program kanske, men sämre... 


Emellanåt finns det dock sånt som tilltalar mig och en Engelsk dokumentärserie som ligger ute nu, är just ett sånt program: Anmäld försvunnen. Det är intressant och har bra upplägg som det mesta när det gäller Engelska program, speciellt dokumentärer. Så den kan jag rekommendera för den som är intresserad av den här typen av program. 


 

Av Tant Grön - 22 april 2021 08:35

   För er som saknar Garderneres World på SVT kan jag tipsa om HDclump som lägger upp alla avsnitt (och mycket annat) direkt efter att de har sänts i Brittisk TV. Det finns avsnitt från många år tillbaka om man även vill se tidigare program. Klicka på 'Gardening' i menyraden högst upp på sidan så hittar ni dit och även till andra trädgårdsprogram. 


   Garderners World

 

 

 

 

Av Tant Grön - 22 april 2021 05:58

Under en tid nu har det dykt upp siffror (i klockan på mobilen och datorn t ex) som upprepar sig: 12:21. 13:31, 222, 66, 411414 osv. Det har pågått en tid och härom dan så tänkte jag att jag skulle kolla upp det där med numerologi. Den här typen av sifferkombinationer kallas Änglanummer och det är meddelanden till den som ser dem.


Så jag googlade och hittade en sida som heter Drömtydning där det finns information om det här tillsammans med en massa annat. 


Där kan man också läsa om Numerologi och hur man räknar ut sina livsnummer, om man är intresserad av det. Personligen tycker jag att det är intressant och mina egna nummer stämmer väldigt bra in på mig själv.


Sidan med Änglanummer hittar du här:

  

Änglanummer 


 

Av Tant Grön - 21 april 2021 19:03

Skogsfinnarna har nu fått ett eget förbund. 


Jag har själv ingen koppling till skogsfinnar, men jag är ju släktforskare sen lång tid tillbaka och inte enbart intresserad av min egen släkt så även detta är intressant i mina ögon. Och kanske någon som läser detta har koppling till skogsfinnarna och intresse av detta förbund. 


 

Av Tant Grön - 21 april 2021 08:07

Idag tänkte jag att jag skulle berätta lite om Stornäset Naturreservat på Alnö. Enligt Länsstyrelsen:

  Stornäset - fågelrika strandängar

"Syftet med reservatet är att bevara en av länets mest värdefulla rast- och häckningsplatser för fåglar. Det innebär att bevara ett stort sammanhängande lövskogsområde omgivet av ängs- och hagmarker. Länets största hävdade havsstrandäng och dess anslutande artrika grunda havsbottnar ska också bevaras.

Reservatet är av regeringen antaget som Natura 2000-område enligt art- och habitatdirektivet och som skyddsområde enligt fågeldirektivet."


Jag har besökt platsen ett flertal gånger och det är lika härligt varje gång. Det är dags att göra ett nytt besök snart, känns det som. Under senaste veckorna har jag sett fågelsträck som kanske varit på väg dit ut - det har varit svanar, gäss och tranor som har flugit här över ön, mot nord/nordöst. Det är naturrutan live att bo här på ön! 


Bilder säjer oftast mer än ord så jag lägger ut några bilder från tidigare besök i Stornäset Naturreservat:


               


Det är ju alltid en annan upplevelse i verkligheten, allt går inte att fånga på bild: känslan, vinden, luften måste upplevas live. 

  

Av Tant Grön - 20 april 2021 20:00

Det är ju ett tag till nästa politiska val, men tiden går fort och det händer mycket i samhället nu, så det kan ju vara läge att börja fundera på hur man vill ha det. Jag har röstat V i många år nu, men på senare tid har jag sgs tappat förtroendet för ALLA etablerade partier här i landet. Det är så mycket snack och så lite verkstad, oavsett parti - fast vissa förslag går väldigt fort att genomföra medan andra, i mitt tycke mycket viktiga förslag, ska dras i långbänk hur länge som helst. 


Jag kan jämföra ROT och RUT med sjukförskringen som exempel, men det finns mer att kritisera. Så för min del blir det väldigt mycket funderande inför nästa val innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra... 


Dock tycker jag att den här texten är bra och budskapet tilltalar mig väldigt mycket: 

  


"Det partiet kommer att få våra röster"

 

 

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards