Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 20 december 2011

En god jul!

Av Tant Grön - 20 december 2011 09:09

Alla önskar vi väl oss en god jul, det antar jag. Själv tänkte jag försöka göra julen god rent konkret i år, med lite extra god mat och annat mumsigt. Det jag först tänker på när det gäller god julmat är den leverpastej som min mamma brukade göra när jag var barn. Den var gudomligt god - jag kan känna smaken än, när jag tänker på den... så den ska jag göra:


Leverpastej


250 gram lever

250 gram fläsk

1 ägg

2 dl grädde

2 ansjovisar

2 tsk ansjovisspad

1/4 tsk kryddnejlika, malen

1 liten lök

2 tsk salt

½ tsk socker

3/4 kkp mjöl


Levern läggs i vatten två timmar före tillagning. Mal lever och fläsk fyra gånger, mal ner löken och ansjovisen fjärde gången. Blanda i övriga ingredienser och häll smeten i en avlång brödform, knyt över bakplåtspapper och grädda i vattenbad i 225 grader tills pastejen är färdiggräddad.


PS: jag fuskade med malningen och hackade ihop lever, fläsk, lök och ansjovis i matberedare istället. Pastejen blev lite grövre i konsistensen, men det är inget som gör nåt. Kan även säja att jag tog lammlever och pastejen blev väldigt mild och god!


---


Jag gillar rullsylta och bestämde mig för att prova att göra egen. Det var väldigt lätt - har aldrig gjort det förut av nån outgrundlig anledning...Lätt och gott!


Rullsylta


En bit (1 kg) färskt sidfläsk som delas på tjockleken med svålsidan nedåt, men skär inte igenom helt på ena sidan - den ska alltså hålla ihop. Fläk ut biten, krydda och rulla ihop den till en rulle som binds ihop med steksnöre. Lägg syltan i en gryta, häll på vatten så att det täcker, salta, koka upp och skumma. Tillsätt resten av ingredienserna och sjud på svag värme i 1½-2 timmar tills syltan är genomkokt.


Kryddblandning:

2 tsk salt

½ tsk vitpepparkorn

½ tsk kryddpepparkorn

½ tsk hela kryddnejlikor

Krossa kryddorna tillsammans med saltet i en mortel.


Till kokning:

1 msk salt per liter vatten

1 morot

1 gul lök eller 1 bit purjolök

några pepparkorn eller vilka kryddor man vill ha

några lagerblad


---


Gravad lax är också jättegott, om du frågar mig och väldigt lätt att göra. Man tar en bit lax - jag har köpt en frusen laxsida. Man gnuggar in socker/salt/vitpepparblandningen och dillen på köttsidan, delar den på mitten och lägger ihop sidorna med köttet mot varann, plastar in och lägger ev en tyngd på. Det ska ligga i kylen i två dygn, sen är det bara att äta!


Till varje kilo lax behövs:

½ dl salt

½dl socker

10 krossade vitpepparkorn

Dill


---


Inlagd sill är ju ett måste på julbordet! Det finns många olika recept, det är lätt att göra och det blir jättegott. Jag ska göra tre olika varianter tänkte jag: inlagd sill, glasmästarsill och en variant som jag inte vet namnet på. Sillrecept finns det gott om både på nätet och annat håll, därför skriver jag inte upp nåt här.


---


Tunga är nåt jag tycker är jättegott som smörgåsmat och det har jag gjort förut, också jättelätt. Jag hittade (färsk) gristunga som inte är så jättestor jämfört med nöttunga... Den ska jag koka på svag värme under lock tills den är mör ca 1 - 1½ timme, flå av skinnet och sen lägga tillbaka den i kokspadet där den får kallna.


1½ tsk salt per liter vatten (vattnet ska täcka tungan)

8-10 vitpepparkorn

8-10 kryddpepparkorn

1 morot

1 gul lök eller 1 bit purjolök


---


Sen har jag tänkt göra LCHF-ostkaka av keso: keso, mandelmjöl, ägg i en lagom blandning.

Även Ris a'la Malta blir LCHF-variant med keso istället för risgrynsgröt. I övrigt blir det nog ungefär samma.


---


Min dotter och jag hade en godismakardag och då fick vi till detta:

Ischocklad av mörk blockchoklad (väldigt mörk alltså)

Tryffel av kakaosmör, florsocker och mascarpone, bollar rullade i kokos (originalreceptet är med vit choklad)

Tryffel av mycket mörk blockchoklad, bollar rullade i råsocker och kanel


Inget för LCHFare:

Mockakola

1½ dl starkt kaffe

2½ dl vispgrädde

3/4 dl ljus sirap

2 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker (eller vaniljpulver)

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad tvåliterskastrull. Sjud upp och koka på medelhög värem 35-45 min. Rör om då och då.

Droppa lite kolasmet i ett glas kallt vatten. Om kolan går att forma till en kula är den klar. Koka annars en stund till och gör ett nytt kulprov.

Häll upp kolasmeten i en smort form ca 20x24 cm.

Låt kolan svalna och halvstelna. Skär den i bitar och slå in i cellofan eller smörpapper.


Marsipanlimpor med nougat. Recept

Arraksrullar av vit marsipan, doppade i mörk blockchoklad - jättegoda! Recept

Kolakakor - mördegskaka i form fylld med kolasmet.

Snöbollar... gjorda av vit choklad och rullade i smält vit choklad och kokos. Recept


Så... en god jul lär det bli här!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards