Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Tant Grön - 17 juli 2010 07:40

Jamen visst... ikväll bär det av mot Skåneland och några dagars vistelse hos yngste sonen och hans sambo. Dom har varit här en vecka så jag åker med dom ner och sen tåg hem i slutet av veckan.


Jag har varit i Skåne förut, men då i den västra änden av länet, närmare bestämt i Trelleborg. Då hälsade jag på en av mina bröder som bodde där tidigare. Då åkte vi runt lite bl a till Smygehuk och gjorde även en tur över till Danmark. Ungdomarna bor i den andra änden av Skåne, nämligen strax utanför Kristianstad. Så det blir skoj att se den delen också...


Uppdatering 1:


Ja, så har jag varit här några dagar nu och varit runt ganska mycket här i området. Vi har varit till Rigeleje, Kristianstad, Yngsjö, Åhus plus att vi har åkt runt i bygden i största allmänhet. Stora vida fält blandat med områden av olika trädslag ger tillsammans med det kuperade landskapet ett otroligt fint intryck. Samhällen och städer ligger tätt här (med Norrländska mått mätt) men däremellan är det mycket skog och öppna fält dvs bebyggelsen är inte så utspridd utan mer koncentrerad där den finns. Och det är allt annat än platt även om det inte går att jämföra med Ångermanlands bergar och dalar, som jag är van vid... Bokskogarna är helt underbara, precis som alla har sagt! Det är mäktigt med alla odlingsfält av olika grödor: rapsen som blommat över nu, potatis i mängder, sockerbetor, vete- och kornåkrar... Det är inga små pluttiga åkerlappar utan enorma fält, överallt. I trädgårdarna finns växter som inte har en chans uppe hos oss i norr och visst måste jag erkänna att en trädgårdsnisse som jag blir helt lyrisk av att t ex kunna äta mullbär direkt från buske! Eller se hur fikon är på väg att växa till sig på en knotig och gammal planta, i kruka dock men ändå... Eller av att se alla olika sorters buskar och träd som finns i trädgårdarna här dvs mångfalden som inte funkar hos oss. Kul är det att ha anledning att åka ner fler gånger...


Uppdatering 2:


I torsdags blev det en tur mot Helsingborg eftersom sonen hittat fälgar till min gamla bil hos en kille i Mörarp, via Blocket. Vi åkte via Hörby, Eslöv, Svalöv på väg dit och tog vägen via Höör på väg därifrån. Vi hade tänkt besöka Skånes djurpark, men var lite väl sent ute så det bidde inget av med det. (Fälgarna är f ö hur fina som helst och däcken som sitter på är också bra - allt för en billig penning. Det är inte så lätt att hitta fälgar till min gamla Bettan, så jag är mer än nöjd)


Trevligt var det med en lite biltur också, genom det riktigt platta landskapet som man väl oftast förknippar Skåne med. Tyvärr glömde jag att ta med kameran... men kan berätta att i Mörarp finns en gammal Carltexmack som är väl värd att se och Mörarps Pizzeria hade mumsig mat: där åt vi innan vi vände hemåt mot Degeberga. Tanken var att sen ta en promenad i Degeberga Backar, men vi var faktiskt för trötta när vi kom hem - det var så himla varmt att vi var helt utschasade efter flera timmar i bilen. Däremot hade vi tidigare i veckan besökt Forsakar, ett naturreservat i Degeberga...


All in all känns det som att vi hunnit med mycket under veckan, fast tanken var egentligen att vi skulle börja fixa lite i huset som sonen och hans sambo ska hyra. Tyvärr fick dom inte tag i nyckeln till huset pga att tidigare hyresgäst var lite sen med att lämna ifrån sig den... och ungdomarna ska inte flytta in än heller, men hade blivit lovade att få börja fixa lite i förväg. Det positiva för mig är naturligtvis att vi hann åka runt väldigt mycket i nejderna istället!


Hemresan blev lång naturligtvis: startade från Kristianstad vid halv tio på fredag och var i Sundsvall strax före 18, med byte i Hässleholm och Stockholm. Men det gick över förväntan bra, måste jag säja... Jag hade varit smart nog att boka plats i tyst avdelning och jag må säja att det var en höjdare!! Inga skrikande barn, tjattrande ungdomar, telefonpratande medresenärer eller annat som kan bli fruktansvärt störande när man ska åka långt. I den tysta avdelningen måste mobilerna ha avstängda ringsignaler, man får inte prata högt eller lyssna till musik annat än i hörlurar, vill man prata i mobilen får man gå ut ur avdelningen... Alla som åker i tyst avdelning är självklart medvetna om det här. Det kostar inget extra men man måste boka plats i förväg. Rekommenderas varmt för den som vill ha en lugn och fridfull tågresa!!



Nåt jag inte kan rekommendera är att äta SJ's mackor! Nä, normalt äter jag inte mackor alls, men jag hade inte tagit med mig nåt ätbart och var tvungen att få i mig nåt, så jag tog en baguett med Ceasarkyckling. För den som tycker att det är viktigt vad man får i sig rekommenderas inte att läsa innehållsförteckningen!! Rena skräckupplevelsen, kan jag säja... men jag klämde i mig baguetten ändå och den var... inte god, nä! Uscha... nästa gång ska jag ta med mig nåt ätbart så att jag slipper plåga i mig nåt från Bistron.


Så... några foton:


   

Rigeleje - en av badstränderna som ligger i Hanöbukten. I fotot längst till höger ser man Kivik och Stenshuvud i bakgrunden.


     

Forsakar - på väg in och det nedre fallet...


      

Huset som ungdomarna ska hyra plus en liten vy över hur det ser ut från framsidan. Som granne får dom en plantskola/Garden center (Östra Sönnarslövs Plantskola) som även har en äppelodling och som tillverkar äppelmust, äppelmos, olika sorters senap mm. 


Och s-tan tar den som stjäl nåt/några foton!!   

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards