Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Samhällsnyttig tjänst!

Av Tant Grön - 2 mars 2010 09:52

Hittade idag en artikel i ST om ett företag som "anställt" 17 personer, men när man läser artikeln ser man direkt att det handlar om arbetslösa som hamnat i FAS 3 av Jobb- och utvecklingsgarantin dvs inga riktiga anställningar. Ersättningen i det läget är aktivitetsstöd på 65% av tidigare lön (om man nu  haft nån, annars är ersättningen ännu lägre) och arbetsgivaren får 225 kr per DAG per PERSON från arbetsförmedlingen dvs från oss skattebetalare. 225x17x20 (ca antal dagar/månad) blir minst 76 500 kr per månad för arbetsgivaren. Det vore kanske bättre att betala den pengen till en arbetsgivare som ANSTÄLLER folk på riktigt, med avtalsenlig lön osv.


Självklart kan det vara bra sånt här, om man hamnar rätt i sysselsättning och har en chans till riktigt jobb efter ett tag... men så är inte alltid fallet. Tyvärr är det ofta ett spel för gallerierna.


Läs mer HÄR

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

2 mars 2010 17:17

Kan till viss del hålla med. Men lästa du ALLA kommentarerna efter artikeln...

JAG är i Fas 3 och tycker det för MIG är betydligt intressantare att ha NÅGOT att göra än att gå hemma hela dagen.
Jag är dessutom naiv nog att tro att en arbetsgivare hellre anställer någon som visat att den VILL arbeta än någon som är hemma för sina 65%. Åtminstone om det vid anstllningstillfället står mellan två likvärdiga.

Personligen hade jag inte stått ut om jag från september 2006 till dags dato aldrig haft NÅGOT arbete.
På den plats jag är arbetar jag inte häcken av mig, men jag visar att jag VILL jobba. Vilket jag har hört fråbn arbetsgivaren är positivt och borde ge resultat. Nu när kommunen har lättat på bestämmelserna och åter anställer timvikarier


Företaget i fråga hade antagligen inte anställt någon i alla fall

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

2 mars 2010 17:32

Jomen, jag skriver ju det Gammelsmurfen: självklart kan det vara bra sånt här... Men jag har själv varit ute i flera praktikperioder och har inte blivit hjälpt av det t ex - att jobba gratis hos en AG leder ofta inte till jobb, det leder till att man får jobba gratis! Men om man tycker att det är bra, så är det bra... bara det att alla inte tycker så. Förr, när ALU fanns, fick man åtminstone en ny A-kasseperiod efter ett halvår, numera får man ingenting. Det kan även många gånger betyda ökade kostnader när man ska delta i såna här åtgärder, kostnader som man inte alltid har råd med när man har så låg ersättning.

Men jag håller med om att det är roligare att göra nåt än att bara gå hemma. Det behöver dock inte betyda att andra ska kunna sko sig på mig som arbetslös. Pengarna borde läggas på företag som anställer folk, där skulle vi ha bästa hjälpen. Jag tror faktiskt att det är viktigt att folk som är utan jobb ställer lite krav och inte bara glider med. När det gäller rehabilitering finns andra vägar att gå, än just via loppisar och liknande.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards