Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 4 juni 2009

Av Tant Grön - 4 juni 2009 21:00

Ja, det finns ju mycket att köpa som påstås ska vara så nyttigt och bra. Jag försöker själv äta sånt som är bra för kroppen, men har blivit kritisk mot sånt som jag inte riktigt vet vad det är och kollar upp allt innan jag börjar äta nåt.


Gojibär är ju väldigt populära som Raw Food och säjs ska vara otroligt hälsosamt. Men när man läser om Goji dvs Bocktörne så visar det sig att det är  en potatissläkting som dessutom (precis som alla potasisväxter) är giftig. Giftet i Bocktörna - Lycium barbatum - antas vara detsamma som i Belladonna dvs atropin som är starkt muskelavslappnande bl a. 


Så då kan man ju undra om det verkligen är så nyttigt att äta Gojibär???


Himalayasalt säjs ju också vara så fantastiskt bra! Det säjs brytas i saltgruvor i Himalaya och innehålla en massa grundämen - dock inte alla... Men jag hittade en väldigt informativ sida om just detta salt och enligt uppgifterna där är Himalayasalt i princip detsamma som vägsalt och att det inte finns några saltgruvor i Himalaya!!  Hittade även denna som tar upp samma ämne!


Man kan då även undra hur nyttigt Himalayasaltet är...


Själv tänker jag inte äta Gojbär - det finns blåbär här hemma!! Och en massa andra bär och frukter, som garanterat inte är giftiga... När det gäller salt så håller jag mig till havssalt... 



Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards