Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 14 november 2009

Support Kim

Av Tant Grön - 14 november 2009 07:29

Bland det värsta en vuxen människa kan göra är att utnyttja barn sexuellt, det tror jag att vi är många som anser. Det är svårt att hitta ursäkter för sånt beteende - det känns sjukt och fruktansvärt hänsynslöst när vuxna män (oftast) ger sig på barn som varken förstår vad det handlar om, eller kan försvara sig. Straffen är ofta förhållandevis lindriga och en del förövare blir inte ens straffade... Vilken hjälp offren får för att bearbeta det som hänt... ja, det kan man ju verkligen fundera på.


Support Kim är en kampanj, skapad av ECPAT, mot barnsexturism (fan, så sjuka människor det finns!)


Den finns HÄR och ECPAT finns HÄR

 
 
Ingen bild

ringla

14 november 2009 08:14

Tack för att du skriver om det som är viktigt. Genom att du har tipsat om det här har du också skapat ringar på vatten. Som liten människa kan manfaktiskt bidra till att förändra världen.

 
Tant Grön

Tant Grön

14 november 2009 09:52

Ja, visst är det så... Det är ju när alla små människor river ifrån, som det verkligen händer saker. Världen är just alla oss små människor tillsammans och utan vårt godkännande kan ingenting accepteras. Därför är det så viktigt att vi verkligen säjer ifrån när vi tycker att saker och ting är fel.

Detta med barnporr är bara en liten del av allt tokigt som folk pysslar med, men personligen tycker jag att det är bland det viktigaste vi kan engagera oss i och inte acceptera det på nån nivå! Tyvärr är det nåt som många tycker är allt för jobbigt för att ens tänka på... och som man brukar säja: det är inte dom onda människornas agerande som är farligt - det är dom tysta människornas acceptans. Det gäller i alla hänseende, oavsett det är saker som händer hos grannen eller på andra sidan jordklotet. Varje gång man blundar för en orätt är man faktiskt en medhjälpare till vad det nu är som händer.

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
pinkozzy

pinkozzy

15 november 2009 11:19

Våldtäckspersoner, om det gäller barn eller vuxna har inget livsberättigande i mina ögon.

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

20 november 2009 13:38

Även om man blir förtvivlad när man hör/läser om eländet så tror jag inte man kommer så långt med pinkozzy:s tankar.
Trots dödsstraff för t ex mord i en del stater, så förekommer det där i alla fall.
Det är nog frågan om ett behov av attitydförändring hos vuxna. Hur det nu skall fixas till i en översexualiserad/överkomersialiserad västvärld?
När inte ens en lärare kan hålla sig i skinnet enligt vad jag hörde på nyheterna för ett ögonblick sedan.
Jag trodde för min del dessutom att elever och andra som kunde tänkas befinna sig i någonslags beroendeställning till en lärare var absolut tabu att ens tänka på i sexuella sammanhang.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

20 november 2009 14:12

Gubbfan: ja det är ett svårt ämne. Personligen tror jag inte att det översexualiserade är orsaken - barnövergrepp har alltid förekommit. Det är nog mer komplicerat än så... Kanske att vi pratar om det mer nu än förr, kanske att det kommer fram på ett helt annat vis. Att det sen blivit mer kommersialiserat är ju ett elände, men sex och pengar har ju alltid hängt ihop. Hur man ska få bukt med det är en svårt fråga och första reaktionen är nog hos många som hos mig: nackskott!!

Så jag håller med pinkozzy till viss del, åtminstone för vuxna som ger sig på barn sexuellt. Det löser inga problem eftersom det hela tiden kommer nya förövare, men den omedelbara reaktion är så hos mig: dom har inget existensberättigande! Alla gränser är liksom överskridna när vuxna män (oftast) våldtar barn, ofta små barn och ibland spädbarn och ofta barn som är i beroendeställning (släktingar, lärare, ungdomsledare osv). Såna personer ska inte ens få sitta i fängelse och får vård, mat, utbildning, terapi - så är min omedelbara tanke. Om jag sen verkligen skulle vilja att det vore så, kan diskuteras. Det finns ju alltid två sidor på ett mynt men ändå... Barnen som utsätts är helt oskyldiga men får lida resten av sina liv, dom blir "straffade" för att det finns vuxna män (oftast) som inte funkar som dom ska av olika anledningar. Och därför att det finns människor som gör sig pengar på barnsex. Hörde nyligen på radio om en sexhärva i USA där det var många barn inblandade, kommer inte ihåg exakt hur många. Den yngsta var tio år och prostituerad alltså... i USA!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
pinkozzy

pinkozzy

21 november 2009 17:45

Du får ursäkta "gubbfan" men jag är ofta lite rak på sak. Ibland kan det t e x bero på ursprung eller händelser i ens liv, men om det finns ett "läkemedel" som tar bort pedofilers och våldtäcksmäns/kvinnors drifter så är det helt OK för mig. Det är ju så att vi alla har våra sjukdomar. Skillnaden är att vissa sjukdomar inte påverkar andra. Men det gör ju pedofilers och våldtäcksmäns. Därför har jag denna inställning. Jag har tre döttrar och 4 barnbarn. Skulle de råka ut för någon av ovanstående så vet jag faktiskt inte vad jag skulle ta mig till. Men det borde ju finnas bra mediciner, eller?

http://www.pinkozzy/bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

24 november 2009 12:47

Det värsta av allt är att jag reagerar som du.
Men jag skulle kanske inte höras så mycket.
Det otäcka är att jag skulle hemfalla åt det som i natursammanhang kallas SGT.
För jag vet inte om det är en sjukdom egentligen, när det handlar om ett felaktigt beteende.
Angående det där om mediciner så är det väl bara frågan om kemisk kastrering som funkar nödtorftigt.

Annars är det så svårt med straffrätten.
I Sverige har vi ju tre delar som påverkar.
Hämndbegäret, Avskräckningsbehovet, Återanpassningen av den brottslige.
I alltför många länder har de bara de två första.
Det är så lätt att vi tar efter det sättet att tänka.
Tyvärr!
Del ett känns så lågt, men vi hemfaller åt det i alla fall.
Del två funkar väldigt illa, det har vi sett.
Så jag vet inte hur man skall göra.
Särskillt när man inte kan tänka sig in i hur de där figurerna tänker och känner.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viljan

28 november 2009 16:20

Jag känner för att skriva fritt ur hjärtat.
Jag känner mig tyvärr rätt säker på att det extremt själviska maktmissbruket att utnyttja ett barn/ungdom mot eller utan betalning är extremt vanligt i världen. Jag tror tyvärr inte att de som gör detta alltid är sjuka i huvudet¨. Jag tror tyvärr att många gör detta onda för att de ser att de kan och har makten att göra det. Så rårealistisk är jag.

Jag tror att extremt många s a s socialt accepterade "norm-ala västerländska personer" på diverse olika typers nöjestrippar till ex. S. Europa, Asien, Ryssland, Afrika, S.Amerika, "passar på". Om bara LÄGET är rätt, akoholhalten är tillräcklig och rätt TILLFÄLLE ges. Då drar man sig inte för att ta tillfället i akt, att utnyttja för egen lust och nöje.
Man är ju så långt hemifrån. Ingen får någonsin veta, helt anonym, man har fantiserat om det, bara 200 kr. Ursäkterna för att göra det moraliskt förkastliga haglar i stundens spänning. Triggar varann, gärna i grupp. Så gör man det...tar steget....Vad erbjuds? Varorna visas. Varför inte passa på....oj vilken ung fräsch. ((När man konsumerar sin porr hemma framför dator, är det självklart JU mindre och YNGRE tjej destå bättre! Så vadå. Flickan/pojken blir i stunden inget annat än ett "object" för lusten, inte ett barn eller tonåring. ÅLDER i porren. 15-23år = runknormen världen över. Så om det är ok där, varför inte i verkligheten?
Det är väl först väl hemma hos familjen, som en isande kall ångest kan komma att plåga. Men för att "den kvällen med polarna utomlands inte ska bli ett nederlag, så ölar man bort den smutsiga känslan och skrattar gott och rått åt de vilda minnena, medan skämten haglar. Dubbelmoral, hyckleri, maktmissbruk, känslokyla, finns det nåt värre kombination för ett utsatt barn? // Hur mår det barnet den ungdomen? Vad blir det av ? -Vem bryr sig? Objectet fick pröjs.

Upp med det här i media. Även om man tycker att det är "känsligt".

 
Ingen bild

Bedrövad

16 december 2009 23:54

Nyss hemkommen från en semester i "Paradiset"........!!!!! Jo det kunde ha varit den mest underbara semster för förutsättningarna fanns där om det inte hade varit för den bisarra verkligheten. Ibland grönskande palmer, vackra fåglar, turkosfärgatvatten och mycket mycket mer, finns sorgen över ett folk som svälter, barn som utnyttjas,unga flickor som tvingas sälja sig till havfeta fulla skandinaver, denna skitiga byk måste fram.
Landet vi besökt är Dominikanska Republiken! Efter att konstaterat att turisterna mestadels bestod av män, ensamresande eller i grupper började vi smått spekulera i om vi hamnat på en "gaystrand" men om det varit så väl ändå!
Nej det skulle visa sig vara holländare, tyskar en och annan svensk och andra smått äckliga typer som var där för en sak KÖPA BILLIGT SEX av just det..... barn!!! När detta gick upp för mig och mitt resesällskap blev vi bestörta. Genom att bara finnas där och se eländet gjorde att man kännde sig fruktansvärt medbrottslig, det var en bisarr upptäckt. Vårat semestermål var ett stort övergrepp på världens fattiga och utsatta i många fall helt ensamma små barn!
Helt öppet på stranden köptes tjänster av blotta 10 åriga små tjejer, mammor som knappt var mer än barn själv låg på solstolar med halvfulla gubbar medans deras små barn antastades av polarna.
Gäster från holland som bodde på vårt hotell kunde komma in med 3-4 st olika småflickor under ett dygn till gängets stora hurra rop! Det var så eländigt, man ville bara gråta!
Vi ifrågasatte hur hotellet kunnde tillåta denna prostitution, fick då till svar att bara dom betalade för sig dvs sexköparen så var det okey......!!
Pedofiler som helt öppet filmar, tafsar och fysiskt förgriper sig på små barn det var rent ut sagt förjävligt.
Många av männen bar igenkännanden som tex tatueringar.
Mitt tips är ta kort på dessa förövare lägg ut dem på nätet visa upp vilka dom är........! Kanske är det din chef, granne, man eller bästa vän!
Till svenska researrangörer boka endast hotell som har nolltolerans vad gäller barnsexturism och prostitution!
Vi måste tillsammans göra det svårare för dessa förövare att fortsätta förgripa sig på de mest hjälplösa..... barnen!
Efter denna upptäckt har vi stöttat Ecpat, protesterat hos researrangören, vidtalat hotellchefen, samt berättat för vänner och bekanta hur det egentligen stod till i "paradiset".
Hoppas att detta kommer att göra någon nytta, dvs vi accepterar inte Barnsexturism. Fram med sanningen......

 
Tant Grön

Tant Grön

17 december 2009 07:30

Tusen tack för den kommentaren, Bedrövad! Det är hemskt att läsa, men det är just sanningen som måste komma fram. All heder åt er som agerat på det vis ni har och jag hoppas många tar efter...

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards