Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 9 augusti 2009

Av Tant Grön - 9 augusti 2009 12:33

Dags att göra en liten utvärdering känns det som...


För ca 1½ år började jag alltså att äta enl LCHF dvs lågkolhyratkost (Low Carb High Fat). Jag har varit ganska strikt hela tiden eftersom jag mått så bra av att äta på det här viset. Från början gick jag ner några kilon kändes det som, men jag väger mig inte numera så jag vet inte hur mycket jag gick ner. Det kändes på kläderna i alla fall...


Det första jag upptäckte var att mina annars stenhårda vadmuskler blivit mjuka och även smalare - tidigare kunde jag absolut inte klämma ihop mina vadmuskler, men det kan jag nu. Benen har blivit några cm smalare dessutom, minst 2-3 cm vilket jag har märkt på skor och stövlar. Jag har grova ben och svårt att hitta stövlar och ens boots som är vida nog, men numer är det faktiskt utrymme över i skaftet på mina gummistövlar t ex!! Dom har tidigare suttit absolut tajt runt vaden och inte ens gått på ordentligt. Även ett par boots som jag inte kunnat dra upp dragkedjan på tidigare, går på utan problem numera. Tyvärr har jag inte mätt mig från början eftersom jag inte hade en tanke på att nåt sånt här skulle hända... 


Dessutom har mina tidigare besvär med restleslegs (krypningar i benen) försvunnit helt, likaså mina benkramper! Helt fantastiskt! Som en följd av att mina ben fungerar bättre vad gäller blodcirkulation, har jag även blivit av med min hjärtklappning som jag alltid fick förut om jag var trött eller stressad. Enda gångerna jag får hjärtklappning numera är om jag har ätit nåt med högt kolhydratinnehåll!!  Fick förklarat av en vän som är massör, att vadmusklerna och hjärtat har stort blodutbyte, så mina benbesvär hade koppling till min hjärtklappning helt klart.


Förkylningar drabbades jag av flera ggr om året förut, med påföljande luftvägsinfektion pga att mina flimmerhår är sabbade sen frissatiden (av alla ångor från permanentolja, blekning osv).  Minsta lilla förkylning var ett elände! Hostan tog nästan knäcke på mig... Sen jag började med LCHF har jag varit förkyld, eller flunsig, EN gång och då fick jag mest bara lite feber. Luftvägsinfektion har jag inte haft på närmare två år nu... Under en period använde jag mig av Berocca, vitaminpreparat från Apoteket, och det kan naturligtvis har hjälpt till en del från början, när jag hade en envis förkylning för snart två år sen. Men helt klart har kosten den största inverkan - jag använder inte Berocca längre och det är ett bra tag sen sist.


Rökt har jag gjort i många år tidigare, dock inte nån storrökare utan mer feströkare och nån cigg ibland, periodvis mer. Sen snart ett år tillbaka röker jag inte alls! Det har gått av sig själv - jag har inte ansträngt mig, utan det är som att kroppen själv vägrar att dra i sig detta gift!


Rent allmänt slipper jag 'paltkoma' när jag har ätit, jag får inga tröttskov under dagarna som jag alltid fått förut... När jag blir hungrig är det liksom bara magen som är hungrig: förut kunde jag bli helt matt och känna mig helt slut i skallen!
Magen funkar perfekt kan man säja - tidigare var jag ofta gasig och ojämn.
Humörssvängningarna existerar inte, däremot kan jag känna mig lite mer "låg" än förut, men det är säkert en vanesak - blodsockret jazzar ju inte upp och ner i alla fall! Överlag känner jag mig mer skärpt i skallen för det mesta. 


Vikten däremot händer det inte mycket med!  Jag har läst och begrundat olika anledningar till varför man inte går ner i vikt och det jag kan komma fram till är, att jag har bantat för mycket tidigare. Lågkalorikost med lightprodukter, ren svält emellanåt och däremellan har jag överätit. Det kan ta tid för kroppen att släppa på kilona då, säjs det. Nu har jag testat att äta ännu mer fett än tidigare efter att ha räknat fram att jag har ätit lite för lite hittills. Än så länge märker jag inget, men det är bara en vecka som jag hållit på mer strukturerat: tidigare har jag inte räknat alls! Men jag tar det med ro och tänker inte hamna i bantarfällan igen!!

Vikten känns ändå som en bisak och jag tror att det kommer att ge sig själv. LCHF är ändå nåt som jag kan fortsätta med, som är hållbart vilket inte alla andra sätt att gå ner i vikt har varit för mig.


Sammanfattningsvis kan jag ändå säja att det enbart är plus! Jag har blivit av med:

  • Restless legs
  • Benkramper 
  • Hjärtklappning
  • Förkylningar och luftvägsinfektion
  • Rökbegäret
  • Trötthet
  • Magproblem
  • Humörsvängningar
  • Bantartänket


Grundanledningen till varför jag började med LCHF var att jag under senare år upptäckt att jag mådde väldigt dåligt om jag åt godis eller annat som är väldigt sött - jag fick rena baksmällan med uruselt humör och dåligt allmäntillstånd! Eftersom min pappa fick åldersdiabetes började jag känna mig orolig med såna reaktioner... Dessutom visste jag ju att många gått ner i vikt av att äta enl LCHF och ville testa även därför, men grundanledningen var just reaktionerna på socker.


Så jag är väldigt nöjd, trots att jag inte gått ner i vikt - än!!


Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards