Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Tant Grön - 2 augusti 2009 11:55

Hittade denna namninsamling:


Förbjud tidelag/djursex HÄR

Av Tant Grön - 2 augusti 2009 09:22

Läste idag ett intressant inlägg hos Joshua Tree om tanken kring vad som händer med ens digitala spår när man har dött... Har själv inte ens funderat på saken, eftersom jag inte funderar särskilt mycket över vad som ska hända då, ty ock emedan jag försöker till största del leva här och nu. Men... det blev ändå en intressant tanke, som naturligvis går att spinna vidare på om man vill.


Och det är ju ändå nåt att fundera på det här: vad händer med bloggar och hemsidor sen man har dött?  Många av oss har ju både det ena och andra... Hemsidor som folk betalar för försvinner naturligtvis per automatik eller som med min egen hemsida: mitt domän försvinner. Fast det vore ju dumt med all släktforskning som finns där... Måste nog ta mig en funderare på det där... hm. Får klura fram nån bra lösning... 


Men min blogg kommer ju att finnas kvar, om jag inte tagit bort den själv innan såklart och det kan väl vara möjligt. I och för sig kan jag ju tvärdö imorron, men om det blir som jag har tänkt borde jag hinna ta bort den om jag skulle vilja det. Hmm... nåja, det är inget jag går och funderar på, än mindre grubblar. Det känns inte så viktigt. 


Det känns inte så viktigt alls nä... Efter döden känns inte viktigt alls, för att vara ärlig. Inte för min del. Det viktiga är snarare att mina efterlevande hanterar det hela på sånt vis att dom känner sig nöjda. Jag har utträtt ur Sv Kyrkan och då gäller ju andra regler för begravningen t ex. Eftersom jag är ateist känns det i och för sig lite dumt att en präst ska förrätta begravningen... Så visst finns det lite att fundera på rent praktiskt, även om jag personligen inte bryr mig om vad som görs. 


Egentligen är väl största problemet med döden att vi människor sällan pratar med varann om det och funderar i olika banor. Klart att det känns jobbigt att bli medveten om att ens föräldrar, barn, vänner... kommer att dö, men samtidigt vet vi ju det allihop. Att vi ska dö är det enda vi kan vara absolut tvärsäkra på här i livet! Vi vet bara inte när... och dom flesta vill naturligtvis förtränga tanken, därför pratar man inte om det.


Jag har, som många andra, funderat på att skriva ner en del saker och jag har försökt några gånger. Men personligen tycker jag att det är svårt att bestämma över nåt som jag inte kommer att uppleva själv dvs det som händer sen jag har dött. Om jag t ex bestämmer att jag ska brännas och läggas i Minneslund när jag har dött och mina barn, eller nån av dom, absolut vill ha en grav att gå till - hur blir det då? Bedrövligt kan jag säja! Jag har jobbat länge inom kyrkogårdsförvaltningen och vet hur sånt här kan påverka efterlevande... Har träffat anhöriga som varit helt förtvivlade över sånt här. Och som sagt, för mig som död spelar det ingen som helst roll var mina kvarlevor finns, men det kan vara otroligt viktigt för mina barn t ex.  Fast min egen övertygelse är att det inte spelar nån roll var man ligger begravd och hur, eftersom man som efterlevande ändå alltid har sina avlidna anhörig "med sig" överallt dvs i sitt eget minne (och kanske även på annat vis). 


När det gäller baggisar som bloggar och andra "spår" anser jag att efterlevande måste få bestämma sånt också, eftersom det inte spelar nån roll för mig om min blogg finns kvar på nätet efter min död, eller inte. Jag har inget behov av att "leva vidare" på så vis. Mina anhöriga och närmaste kommer att minnas mig, det räcker med den vetskapen.  Och om bloggen ligger kvar må det vara hänt. Det är världsliga ting! Mitt kontrollbehov är inte tillräckligt starkt för att jag ska bry mig om såna saker... 


Det är ju det här med hemsidan då som jag måste fundera på... rent praktiskt för att kunna behålla domänet...


Men det är ändå vettigt att tänka på sånt här, tycker jag - fundera på hur man vill ha det med olika saker. Vad är viktigt?


Funderar DU på det?

 


Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards