Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Tant Grön - 1 augusti 2009 19:50

Råkade hitta en sida idag där man säljer Himalayasalt och där man påstår att det är så otroligt nyttigt, bl a att det är rosafärgat av mineraler. Eftersom jag är skeptisk till detta salt så tog jag och googlade lite och fann att...


  • Att saltet innehåller upp till 99% natriumklorid.
  • Saltets färg beror på att det är ett bergssalt som inte är bearbetat (raffinerat).
  • Bergssalt innehåller mycket lite jod vilket orsakar struma hos befolkningen där man använder mycket bergssalt t ex Indien och Pakistan.
    Citat Shenet: "Bergssalt innehåller mycket lite (runt 5 ug per 100 gram), antagligen för att jod är mycket lättlösligt. Den låga halten är huvudorsak till att struma förr var så vanligt i europeiska bergstrakter där salt bröts, t. ex. i Schweiz. Idag är Himalaya ökänt för sin struma; allt salt som konsumeras är traktens bergssalt. I Kina, där 10-20 % av saltet är bergssalt och källsalt, jodiseras det. I Indien, där 20 % av saltet är bergssalt, jodiseras det ibland. Myndigheterna har försökt förenkla saken genom att förbjuda brytning av bergssalt och handel med det men utan att lyckas."
    "Bergssalt från Himalaya kan ge en mycket dyr struma.
    "

  • Kilopriset för detta oraffinerade "hälsosalt" kan ligga på 200 kr.
  • Största användningen för stensalt (bergssalt, habit) i Sverige är att smälta snö och is från vägarna vintertid, eftersom det är svårt att få detta salt rent.


Enligt en sajt som säljer detta Himalayasalt gäller följande:


"Detta rosa salt kommer från en av Himalayas mest berömda gruvor; Khewra. Saltet bryts i en gruva som härstammar från en sjö som bildades för 250 miljoner år sedan. L'Himalayen bergssalt är en naturprodukt som är full av nyttiga mineraler och helt utan tillsatser. De rosa kristallerna visar att saltet kommer från Himalayabergen. Färgen kommer från mineraler och järn ur jordens magma."


Rena lögner alltså! ("...ur jordens magma", slår väl allt??)


Nån som fortfarande tror att Himalayasalt är bättre än annat, billigare salt? Själv håller jag mig fortfarande till havssalt som ändå innehåller naturliga mängder jod och lite mineraler.





Av Tant Grön - 1 augusti 2009 14:20

Har hittat några trevliga bloggar igen - vässego!


  • Ailas livsstilsstwitter HÄR
  • I Cattis lilla värld HÄR
  • Farenheit1961's Blogg HÄR
Av Tant Grön - 1 augusti 2009 09:23

Ja, tydligen så ser en del människor på det här med LCHF-"rörelsen" som att det vore en sekt! Personligen har jag svårt att se nåt samband mellan en sekt och LCHF-kosten, men jag kanske är trög i huvet eftersom jag äter så lite kolhydrater... ?


Men om jag tänker mig en sekt då är det en sluten krets, där endast närmast sörjande, på sin höjd, vet vad som försigår  och att folk blir utvalda till att ingå i sekten. I stora drag... En sekt har en stark ledare som ofta är totalt dominant över sektmedlemmarna... Hm, ja nåt sånt... Dessutom är en sekt religiöst influerad.


Om jag då tänker på folk som äter enl LCHF (dvs Low Carb High Fat) finns inte många likheter med en sekt, om ens några likheter alls. För det första är det ingen sluten krets, det finns inte ens en likhet med en sluten krets - stor del av LCHF-"rörelsen" finns tillgänglig på Internet, helt öppen för alle man att läsa!


Det finns inte heller några "närmast sörjande" eftersom allt är individuellt: det är inga träffar för LCHF-are som för t ex Viktväktarna (som inte heller är nån sekt), det är ingen avgift eller nåt urval av nåt slag...  Var och en väljer själv om man vill prova LCHF-kosten, man väljer om man vill fortsätta eller inte och man väljer vad man vill äta.


LCHF-"rörelsen" har heller ingen ledare även om Annika Dahlkvist kanske ses som en ledare hos vissa, men i mina ögon är hon mer en förespråkare och en kunnig person. Det finns dock fler förespråkare och kunniga när det gäller LCHF, därför kan man inte säja att Annika Dahlkvist är en ledare... anser jag.


Dessutom finns ingen religion inblandad... 


Så... min egen slutledning är att LCHF-"rörelsen" inte är en sekt, inte ens i närheten av att kunna kallas sekt. Folk som ser på LCHF som en sekt borde omvärdera sina åsikter... halleluja!!


Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards