Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Politisk debatt!

Av Tant Grön - 18 maj 2009 11:29

Kikade igårkväll på den politiska debatt som sändes, mellan dom båda blocken. Jag hade dessutom tålamod att se hela debatten - det är såna gånger det blir riktigt intressant!


Ja, vad ska man säja? Det är ju som vanligt när det gäller såna här debatter, att man försöker kasta skit på varann osv, så det gäller att man lyssnar på vad dom säjer och förstår vad dom menar.


Jag tycker personligen att Oppositionen skötte sig bra även om dom inte var helt ense om allt. Alliansen tjatade på om sina skattesänkningar... Personligen betalar jag gärna mer skatt när jag jobbar, för att kunna finansiera vår välfärd. Som det är idag är det folk som har det sämst ställt som verkligen blir drabbade av alla dessa skattesänkningar. Klart det ska löna sig att jobba, men för den skull ska väl inte folk som inte har jobb eller är sjukskrivna ha det så illa som det är idag?  Se till att folk får bra löner istället! Det ska självklart vara stor skillnad på ersättningar till arbetslösa och lön när man jobbar, men att lösa den biten med att sänka A-kassan och försämra sjuksystemet, samtidigt som man sänker skatten för dom som jobbar, är helt åt h-e om du frågar mig!! Girighet är vad det handlar om!


Dessutom blir det effekter av skattesänkningar: se bara på hur verksamheter inom alla möjliga områden, som är beroende av skatter, försämras...  Är det såhär vi vill ha det?? Kommunerna drar in på all möjlig verksamhet - såg senast att fritidsgården här i stan riskerar nedläggning pga att man måste dra in två tjänster! En väl fungerande fritidsgård sen många många år tillbaka... Visst, det kan vara felprioriteringar inom kommunen, men faktum är att om skatteintäkterna sjunker så får det effekter! 


Samhället är beroende av skatter om det ska fungera, men många är så ego idag att dom bara tittar i sina egna plånböcker. Fast egoismen kan straffa sig om man blir sjuk eller arbetslös!  Vad hjälper skattesänkningarna då?


Jag hoppas verkligen att det blir ett regeringsskifte nästa år! Attityden från Alliansen är överlag högerattityd, även fast dom naturligtvis har bra idéer också. Men som t ex Göran Hägglund sa: folk får skylla sig själva att dom får dålig ersättning, om dom inte är med i A-kassan!! Vilken jäkla syn!! Många tar sig inte ens in i A-kassan idag och många hinner inte jobba tillräckligt länge för att få full ersättning! Hur det skulle bli om Alliansen blir kvar på tronen vill jag inte ens tänka på...


Mona Sahlin är dock lite blek om man tänker på att hon ev blir statsminister, tyvärr, annars gillar jag hennes ståndpunkter och åsikter. Hellre Mona Sahlin är strebern Reinfeldt!! Maria Wetterstrand gillar jag och även Lars Ohli - frågan är bara vilket parti jag ska rösta på! Men det är ju ett tag kvar tills jag måste bestämma mig.  Det blir inget Alliansenparti i alla fall!! 


Nu är det dock EU-valet som står för dörren... Där är jag även lite tveksam vilket parti jag ska rösta på, men det blir endera Miljöpartiet eller Pirtapartiet - jag bestämmer mig innan jag stoppar röstsedeln i kuvertet!! Jag tycker det är viktigt med intergriteten på nätet, därför lutar det åt Piratpartiet. Samtidigt är det viktigt med miljön och även Miljöpartiet förespråkar intergriteten på nätet... så, ja...  jag får se... måste fundera lite mer.


Och DU - du ska väl rösta i EU-valet den 7:e juni????

 
 
Ewa

Ewa

18 maj 2009 13:45

Jag tänkte först inte rösta i EU-valet, men har nu tänkt om och även om jag inte vet vilket parti, så vet jag att det ska vara EU-kritiskt för det är JAG.

http://fundringar

 
Gubbfan

Gubbfan

18 maj 2009 13:48

Jo naturligtvis så röstar jag 7 juni.
Dels vill jag ju påverka vem som skall komma i åtnjutande av en "hygglig" lön, dels tror jag att det påverkar om man får in folk som är kritiska till EU inte bara är där för att bli en ja-sägare.
Debatten såg jag inte, eftersom jag har kastat ut TV-n. Det är alldeles för mycket nonsens som sänds där. Men Reinfeldts ståndpunkter känner man ju igen från hans tid som vanlig riksdagsledamot så där var nog inget nytt.
Sedan ditt resonemang om miljöpartiet?
Miljön ÄÄÄÄÄRRRR viktig, men miljöpartiet samarbetar väldigt bra med gänget i Pirayaklubben här i länet. Sänkta landstingsskatter och privatisering av läkarstationer. Inte mitt sätt att se saker och ting när behoven av nya medel är stora.
Det är en väldig skillnad på miljöpartiet nu och på Birger Schlags tid.
Det kanske inte var bättre förr, men det är klart sämre nu!

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

18 maj 2009 14:08

Jadu, Gubbfan! Jag är egentligen för oinsatt i Miljöpartiet för att yttra mig... innan Riksdagsvalet ska jag vara insatt! När det gäller EU-valet är det annat jag kikar på eftersom jag är EU-kritisk - röstade nej när det begav sig. Förut har jag röstat på Junilistan men har inte hållit mig uppdaterad och just nu tycker jag att det här med integriteten på nätet är jätteviktigt.

Ewa: det låter jättebra att du ska rösta!! Det går ju alltid att få en snabb bild av vad som verkar bäst för en själv att rösta på även om det är nära till valet.

 
cattis

cattis

20 maj 2009 13:52

Bra inlägg. Instämmer till fullo.
Det är lätt att roffa åt sig så länge solen skiner, men vi kan alla råka ut för sämre tider. Vi förlorar alla i förlängningen på att rusta ner skyddsnäten.

Tittar på debatten nu för att få en bättre uppfattning inför den 7:e juni. Lutar mest åt miljöpartiet, men vill veta lite mer först VAD de egentligen kommer driva för frågor i Eu...

http://livetsomar.blogspot.com

 
Ingen bild

Tant Grön

20 maj 2009 14:39

Tack Cattis! Ja utan skyddsnät är vi snart illa ute - även den som har det bra idag kan bli sjuk eller arbetslös, men det är ju alltid lätt att tro att sånt bara händer andra!!

Kul att du engagerar dig i EU-valet! Har inte heller bestämt mig riktig än men har ändå ett hum... Det är över en vecka kvar att fundera på!

 
Flanören...

Flanören...

22 maj 2009 16:12

Tycker nog att du ska ta dig en funderare till, inför ditt val, framför allt till EU-parlamentet.
Mp är ju ett Ja-parti numera, ganska oberäkneliga, även för deras väljare.
Piratpartiet har ju bara en, eller några begränsade frågor.
För livet utanför internet och personlig integritet är de ett oskrivet blad, som likt junilistan förmodligen kommer att passa, för att inte tappa väljare.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

22 maj 2009 18:30

En funderare till?? Varför då? Tror du inte att jag har funderat??? :o)

Jag respekterar din åsikt, men tror att du borde läsa på lite mer ang Piratpartiet. Sen är det ju så, att man röstar utifrån sin övertygelse och min övertygelse är att just för tillfället är hotet mot integriteten på internet betydligt större än vad många tror. Därför anser jag att det är viktigt att markera ordentligt att det inte är okej att nöjesbranchen har fått befogenheter som inte ens polisen har!! Det är allvarligt och inget att rycka på axlarna åt. Det mesta i samhället idag är kopplat till Internet och vi kan inte tillåta anarki i cyberns värld, anser jag!

Dessutom ringaktar du mina åsikter genom att tro att jag inte har funderat tillräckligt och därför råder mig att ta en funderare till! Jag anser att jag är kapabel att välja min egen åsikt i ämnet utifrån det jag har läst och lyssnat på, så även om ditt råd är i all välmening upplever jag det nästan som en förolämpning!! Eller anser du att du har större kunskap i ämnet än vad jag har???

Mycket trevligt med din kommentar ändå!! :o)

 
Flanören...

Flanören...

23 maj 2009 00:10

Vet inte om jag trampade på nån tå....
Framför allt var det inte min mening att förolämpa dig, snarare att påminna om att en mandatperiod i EU är 5 år, etablissemanget hinner jäklas med arbetsrätten, ignorera miljöhoten, försvaga facket, ja uppräkningen kan göras lång...
Ett enfrågeparti, hur viktig frågan än är, har inget att sätta emot när ångvälten drar fram.
Ja, PP säger sig ju t.o.m vara till salu, i övriga frågor, beroende på vem som bjuder bäst.
Jag har varit med om det när det gäller Mp och det är inte alltid så vackert.
F.ö uppfattade jag inte att du hade bestämt dig inför EU-valet, utan att sympatierna låg hos något av de röd-gröna i rikspolitiken.
Även i dina svar på övriga kommentarer verkar det som du inte har bestämt dig definitivt.
Läser jag fel?
Men du är naturligtvis kapabel att komma fram till vad du tycker är bäst.
Ha det gott.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

23 maj 2009 09:37

Det blev inga allvarliga skador på tån :o)

Politik är ett rävspel i alla läger och så har det alltid varit - att PP säjer sig vara till salu precis som MP sagt sig vara en gång i tiden, om jag fattat dig rätt, är en del i det. Det finns många frågor att mangla inom EU och egentligen skulle jag vilja rösta på flera partier, men jag tycker att detta med integriteten på Internet ÄR väldigt viktigt, därför behövs PP i EU! Om sen ångvälten ångar förbi när det gäller, så har jag ändå MARKERAT att jag tycker det är viktigt att det finns ett parti inom EU som siktar in sig på denna fråga.

Sant att jag inte tidigare helt bestämt mig, men jag har aldrig bett om råd från nån - jag har bara funderat! Därför blev ditt råd, att ta sig en funderar till, en liten förolämpning mot min egen bedömningsförmåga! Inte så att jag blev förtvivlad här och rev mitt hår :o), men jag ville att du skulle veta! Jag gillar inte när folk säjer åt mig vad jag ska tycka och göra nämligen...

Däremot gillar jag kommentarer och att man kan via dom ventilerar åsikter och funderingar, så jag hoppas att jag inte skrämde iväg dig!!

 
Flanören...

Flanören...

23 maj 2009 16:45

Vi är alla olika och det är väl tur det.

Skrämd, nej det ska allt mer till, men jag blev lite konfunderad över din reaktion.
Men jag förstår att nätfrågorna är för dig, vad arbetsrätt, fackliga rättigheter, klimatfrågan, omställning av transporter och infrastruktur m.m är för mig.

Men otvivelaktigt är det så, att PP kommer att få bekymmer med att kunna påverka.
De kommer inte in i nåt block där man kan påverka, eller partigrupp, 1-2 mandat är för lite för att man ska bli eftertraktad.
Den enda gruppering som man skulle kunna gå in i är "grön vänster", men dom har samma uppfattning som PP i nätfrågorna m.m
Och då har man inte vunnit något.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Grön

23 maj 2009 21:01

Som sagt, Flanören: jag respekterar din åsikt! Det vore bra om du respekterar min...

Och varför du blev konfunderad över min reaktion förstår jag inte, eftersom vi inte känner varann :o) Det räcker som sagt att du respekterar den!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards