Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 27 mars 2009

Av Tant Grön - 27 mars 2009 16:37

Leeroy roar sig oftast själv och det passar mig väldigt bra. Hans motionsrundor i lägenheten går med en väldig fart över möbler, genom hallen, in i köket, upp på sängen... Men ibland vill han leka med nåt. Jag har testat garnnystan, stoppat in nåt i en strumpa och snörat åt, dotterns gamla boa av fjädrar och diverse annat, men inget passar riktigt bra. Mina stickor är roligare, när jag sitter och stickar... Eller musmarkören på datorskärmen...


Idag kom jag på att han kanske skulle gilla en liten boll?? Tänkt och gjort! När jag gick på stada var jag in på DollarStore och köpte tre bollar+en lita mus för tio kronor... Ja, jo, det var ju liiiiite kul en stund för unge herrn, men mest av allt ville han sitta på tangenbordet när jag satt vid datorn och skrev... eller sitta med huvudet mot mitt bröst... eller klättra upp på mina axlar... eller kolla in maten på min tallrik när jag skulle äta... Ja, ni fattar va???


Nu sover han i soffan denne underbare kattpojke!


En länk kan vara på plats - en länk till Leeroys son Tristans familjs blogg! Tadaaaaa!! Länk


Av Tant Grön - 27 mars 2009 15:33

Köttbullarna blev goda fast bilden är inte så himla bra, men prova receptet!


800 g blandfärs

3 ägg

1 dl Creme Fraiche

½ påse riven parmesan (liten påse alltså)

1 msk Chilipuré

Salt


Blanda samman allt, ställ i kylen en stund och stek sen köttbullar i smör och ev kokosfett.


Riven morot är gott till och gärna en klick Bonjour Ädelost eller annan färskost.

Av Tant Grön - 27 mars 2009 08:04

Ja, i helgen ska vi ju gubevars släcka ner hela Sverige och världen en stund och det är väl bra... på sitt vis.


Dagens ämne: släck ner!!?


Men jag är ju en ständig kritiker till det mesta som blåses upp och funderar naturligtvis på varför vi ska göra det, släcka ner alltså. Varför?? Kan inte folk ha vett att hushållera med elen ändå? Måste det till ett spektakel jorden runt för att folk ska begripa det? Ja, det kanske är så... tyvärr. Det ska till nåt stort och pompöst för att folk i allmänhet ska tänka till en stund.


Hur blir det sen då?  Kommer alla att: sluta låta TV och annan elektronik stå på stand-by? Sätta igång diskmaskinen enbart när den är helt full? Tvätta enbart när tvättmaskinen är full? Låta tvätten lufttorka istället för att torka i tumlare eller torkskåp? Inte ha fler lampor än nödvändigt tända i sina hem? Använda handvisp istället för elvisp? Göra storkok för att spara el? Låta bli att hänga upp en massa belysning i trädgården till jul? Sluta använda elhyvel vid rakning???? Plus en massa annat som vi människor gör och som sammantaget drar en jääääkla massa el. Ptja, det visar sig väl... Kanske en och annan inser nåt dom inte insett tidigare, men jag är skeptiskt som vanligt: dom flesta lär väl låta elen flöda precis som förut, sen dom varit duktiga imorronkväll och stängt av allt och låtit sterinljus lysa upp deras hem en stund. Fast jag hoppas att jag har fel, naturligtvis... 


När det gäller indutrin och andra företag som naturligtvis gör av med en sjuhelsikes massa el, blir det en annan femma. Det är ju svårt att köra maskiner utan el, faktiskt!! Men andra företag som inte behöver el för att verksamheten ska gå runt skulle ju kunna göra nåt. Även fast det är vackert med ljusdekorerade träd på stan i juletid är det ändå rätt onödigt, för att vara krass. Det drar självklart sammantaget en massa el och skulle kunna plockas bort helt. Även annan dekorativ belysning skulle man kunna dra ner på eller avveckla helt. Många bäckar små... ni vet!


Själv är jag rätt energisnål tror jag. Stänger alltid av all elektronik när jag inte använder den. Tidigare kunde jag låta datorn stå på dygnet runt men icke längre: den slås av tillsammans med modemet och lite annat som är kopplat till samma sladdosa med strömbrytare på. TV'n stängs av på samma sätt. Jag har få lampor och flera av dom går på timer, eller rättare sagt kopplingsur, som jag ändrar utfrån årstid och jag kan säja att detta med timer är suveränt, men jag har funderat på en sak: hur mycket el drar själva timern? Måste ta reda på det...


För övrigt använder jag inte mycket el i hushållet heller - det är spisen och mikron och perkolatorn. Kyl och frys drar ju naturligtvis...  Men på senare år har jag medvetet dragit ner på elförbrukningen så mycket som möjligt. Många bäckar små som sagt... Och på nåt vis så kan jag tycka att det är trivsammare. Även om det tar lite längre tid att vispa grädde för hand jämfört med elvisp föredrar jag handvispen därför att den inte låter! Dessutom är det avkopplande när allt inte ska gå så himla fort hela tiden... Det är trevligare att tända några ljus än att ha en massa lampor tända... som exempel. Antagligen är datorn det som drar mest ström hos mig, om man ska räkna sånt som går att stänga av mellan varven. 


Nu bor jag i lägenhet och då är det naturligtvis färre saker som drar el, jämfört med om man bor i hus. Men visst kan vi var och en ändå tänka efter vad det är i hemmet som vi måste använda elen till och vad det är vi kan göra per handkraft, så att säja. Varje dag! 


Vad gör DU för att dra ner på elförbrukningen?

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards