Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Direktlänk till inlägg 26 mars 2009

Ateism - en liten definition!

Av Tant Grön - 26 mars 2009 15:33

Ja jag har länge betecknat mig själv som ateist eftersom jag inte tror att det finns nån Gud, men vad betyder egentligen ateism i sin fulla mening?


Dagens ämne: ateism - en liten definition!


Jag hittade en bra sida på nätet som tar upp definitionen av ordet ateism. Enligt denna sida bär många på en missuppfattning om vad ateismen egentligen är. Citat: Denna missuppfattning förstärks tyvärr av ordböckernas definition (även om det är en tolkningsfråga). Man tror att ateismen är tron att guds existens är motbevisad, men så är inte alltid fallet. Att tro att det inte finns någon gud är ett undantagsfall av ateismen, och ingen generell definition.


Ateism betyder avsaknad av tro på en eller flera gudar och kan delas in i två varianter: svag och stark ateism. Svag ateism innebär avsaknad av tro på en eller flera gudar. Den kallas även för negativ ateism som betyder att den inte uttrycker någon tro alls utan endast misstro och då i detta fall, misstro mot gudar. Stark ateism är nog vad dom flesta förknippar med ateism: det är en övertygelse om att det inte finns några gudar. Citat: Där den svaga ateismen enbart säger att det inte finns tillräckliga grunder för att tro, menar den starka ateismen att det finns skäl att tro att all gudstro är falsk.


Jag tycker att sidan är väldigt intressant och den som vill läsa vidare (finns mycket att läsa där om ateism!) hittar den här: Länk


Trots att jag är ateist har jag stor respekt för troende människor. Jag vet hur mycket tron kan betyda för en del. Naturligtvis har jag även själv en tro, dock inte på gudar. Jag tror på människans egen inneboende kraft och den som vill kalla det för godstro får göra det, men jag anser inte att jag tror på nån gud alls. Ämnet kan jag diskutera hur länge som helst, dock inte här - ingen orkar läsa!! Dessutom kan jag tycka att vissa typer av diskussioner ska föras öga mot öga. Sidan jag hittade gav mig i alla fall klart besked om att jag är en stark ateist! 


Är DU ateist och i så fall, vilken typ?

 
 
Ewa

Ewa

26 mars 2009 20:31

Jag är en stark ateist: jag förnekar att gud finns och jag har dessutom gått ur svenska kyrkan för 20 år sedan. Däremot respekterar jag de som har någon form av religiös tro och ibland önskar jag att jag själv kunde tro. Det finns nog en trygghet och styrka i tron som jag får finna hos mig själv i stället.

http://fundringar

 
MathiasW

MathiasW

27 mars 2009 02:56

Ateism och gudstro är en intressant disussion. Var drar man gränsen mellan gudstro och tro? Som du säger har du en tro men tycker inte att du tror på gud. Men var, och hur viktigt, är egentligen gud när man talar om tro? Uppenbarligen så tror du, du har hopp, du drivs av någonslags optimism.

Den ateistiskt godkända tron är ju psykologi. Som i sig verkligen inte är någon vetenskap utan bara just teorier, precis som gudstro är.

Man kan också dra paralleller till den spirande Självkänsla nu! rörelsen som får mycket utrymme just nu. I min mening så är det svårt, omöjligt, ointressant att dra linjen mellan vad som är tro och vad som är gudstro, den uppdelningen föder bara en konflikt som i sig är humbug. Självkänsla rörelsen handlar i min mening precis lika mycket om tro/gudstro som den t ex kristenheten. Eftersom jag är övertygat om att människor drivs av samma krafter oavsett om de drivs mot islam, kristendom, hare krishna, psykologi, new age osv..

Avslutningsvis vill jag säga att oavsett vilken väg man tar mot introvert sökande så är det oftast positivt att man har ett utlopp för sina mänskliga besvär, därför är det kanske så vi skall se på det istället för att diskutera och jämföra olika diskurser mot varandra.

En del ber, andra mediterar, andra går i terapi, en del tycker om att gå promenader, eller jogga... oavsett så är det viktigt att få tid för eftertanke. Att ta sig tid till att göra INGENTING kan också väl betänkas, och det är ju ett viktigt inslag i religioner världen över som jag förstått det. :)

Själv har jag väldigt svårt för att tro på någonting som jag inte riktigt kan tro på, därför är jag en troende ateist. Min tro talar jag inte om, den spökar, och tittar upp, i små glädjeskutt över tillvarons interconnectness och finfinhet lite då och då men för det mesta är jag upptagen med de mänskliga besvären.

http://mathias.wogenius.se

 
Ingen bild

Tant Grön

27 mars 2009 07:38

Tack Ewa för inlägget. Jag kan själv känna mig nöjd med den tro jag har och kan snarare tycka att gudstroende människor många gånger är mer enkelspåriga än vad jag är själv. Att finna styrka i sig själv har jag hittills enbart upplevt som positivt.

 
Ingen bild

Tant Grön

27 mars 2009 07:43

Tack Mathias för ett mycket intressant inlägg! Jag håller med dig i det mesta du skriver och beteckningen troende ateist skulle nog passa in på mig också :o) Som en bror till mig sa, när en medlem av familjen orerade över hur underbart det var att tro på Gud: jadu, det där låter ungefär som känslan jag har när jag är ute och fiskar!!

Man kan ju även tro på Robert Lind i Kramfors!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Grön - Fredag 9 feb 12:08

En intressant intervju för den som har tid och lust. Det kan vara vettigt att höra vad Putin har att säja och läs gärna även kommentarerna till videon. Får hoppas att den får ligga kvar annars finns den även på Rumble.   Tucker Carlson Interviews...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 08:47

Vi har ju överlag blivit itutade att grönsaker, frukt och bär, rotsaker osv är bra för oss människor för att vi ska få i oss tillräckligt med näring, fibrer osv. Faktum är att väldigt många växter av allehanda slag är giftiga. Alla Solanumväxter är e...

Av Tant Grön - Tisdag 6 feb 06:11


Belgiens bönder trappar upp protesterna!      Dramatic Scenes At EU Parliament      ...

Av Tant Grön - Måndag 5 feb 20:04


Izabela om bondeprotesterna runt om i Europa (utom i Sverige!): No Farmers - No Food - No Future     Farmer's protest in Europe - CNN     ...

Av Tant Grön - Lördag 3 feb 05:50


I denna video pratar Izabela om krigen under jorden, i tunnlar som finns överallt på vår Jord och som många har pratat om under flera år nu. När det gäller tunnlar under haven som kanske känns helt omöjligt att tro på, får man tänka att för många tus...

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards