Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 26 mars 2009

Av Tant Grön - 26 mars 2009 15:33

Ja jag har länge betecknat mig själv som ateist eftersom jag inte tror att det finns nån Gud, men vad betyder egentligen ateism i sin fulla mening?


Dagens ämne: ateism - en liten definition!


Jag hittade en bra sida på nätet som tar upp definitionen av ordet ateism. Enligt denna sida bär många på en missuppfattning om vad ateismen egentligen är. Citat: Denna missuppfattning förstärks tyvärr av ordböckernas definition (även om det är en tolkningsfråga). Man tror att ateismen är tron att guds existens är motbevisad, men så är inte alltid fallet. Att tro att det inte finns någon gud är ett undantagsfall av ateismen, och ingen generell definition.


Ateism betyder avsaknad av tro på en eller flera gudar och kan delas in i två varianter: svag och stark ateism. Svag ateism innebär avsaknad av tro på en eller flera gudar. Den kallas även för negativ ateism som betyder att den inte uttrycker någon tro alls utan endast misstro och då i detta fall, misstro mot gudar. Stark ateism är nog vad dom flesta förknippar med ateism: det är en övertygelse om att det inte finns några gudar. Citat: Där den svaga ateismen enbart säger att det inte finns tillräckliga grunder för att tro, menar den starka ateismen att det finns skäl att tro att all gudstro är falsk.


Jag tycker att sidan är väldigt intressant och den som vill läsa vidare (finns mycket att läsa där om ateism!) hittar den här: Länk


Trots att jag är ateist har jag stor respekt för troende människor. Jag vet hur mycket tron kan betyda för en del. Naturligtvis har jag även själv en tro, dock inte på gudar. Jag tror på människans egen inneboende kraft och den som vill kalla det för godstro får göra det, men jag anser inte att jag tror på nån gud alls. Ämnet kan jag diskutera hur länge som helst, dock inte här - ingen orkar läsa!! Dessutom kan jag tycka att vissa typer av diskussioner ska föras öga mot öga. Sidan jag hittade gav mig i alla fall klart besked om att jag är en stark ateist! 


Är DU ateist och i så fall, vilken typ?

Av Tant Grön - 26 mars 2009 14:58

Jag är väldigt förtjust i vispad grädde och hallon! Ibland brukar jag blanda ner lite mascarpone i grädden, då blir den väldigt krämig och god. Idag blandade jag även ner malen mandel och det blev inte alls så tokigt!


Alltså:

3 dl grädde vispas men inte helt tjock, den tjocknar av mascarponen

2 msk mascarpone röres ihop med grädden

1 dl malen mandel blandas ner


Hallon i botten, sen gräddröran och kokosflingor på toppen om man vill. Riven choklad är också gott till det här.



Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards