Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Tant Grön - 21 mars 2009 16:44

Idag har vi ätit detta:


Kycklingklubbor med brysselkål


Färska kycklingklubbor som jag stekte på i smör för att få färg. Salt och pepparmix på, sen la jag dom i en ungsäker form, hällde över lite olivolja och stekte färdigt i ca 200 grader i ugn.


Brysselkålen stekte jag på i fettet efter klubborna, därefter blandade jag ner 1½ dl Creme Fraiche som jag kryddat med ca 1 tsk chilipuré och 1 msk pesto (Coops på tub) samt lite salt och även ca 1 msk kokosfett fick åka ner bland brysselkålen.  


Det blev väldigt gott!!


Av Tant Grön - 21 mars 2009 16:30

I helgen har jag min dotter på besök. Vi har det jättemysigt, tar det lugnt och äter god LCHF-mat!! Igår åt vi det här:


Korvgryta med sting 6-8 portioner (?)


Falukorv - en helt ring skuren i strimlor

Kålrot - en ganska liten skuren i bitar

Morot -  tre st skuren i bitar

Fänkål -  en liten skuren i bitar

Purjo - en ganska stor skuren i skivor

Rotselleri - en bit skuren i små bitar

Kålrabbi - en liten skuren i stavar

Ingefära färsk - ca tre cm skuren i små bitar

Torkad tomat - klippta i strimlor

Vitlök i klyftor fem st


Grädde ca ½ dl

Chilipuré ca 1½ tsk

Salt


Först skar jag kålrot och morot i bitar och kokade dom i saltat vatten en stund. Därefter skar jag i purjo, fänkål och rotselleri samt ingefära, vitlök och torkad tomat som fick koka lite innan jag la i kålrabbin. Därefter hällde jag i grädden och la i chilipurén (Coops på tub). Så fick det koka upp.


Vi åt lite Creme Fraiche till det här! Gott gott!!


Inte så bra bild men ändå:

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards