Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 16 februari 2009

Av Tant Grön - 16 februari 2009 16:39

Det finns ett ordspråk som säjer: det är när man går vilse man hittar nya vägar... Jag är starkt benägen att hålla med!! Sen kan man ju gå vilse på olika sätt här i livet...


Dagens ämne: nya vägar...


Att gå vilse behöver inte nödvändigtvis betyda att man villar bort sig i skogen när man plockar bär eller svamp eller jagar hare - man kan villa bort sig hemma i sitt kök också... eller sovrummet... eller på stan... eller kanske till och med i pannkakan!! Kanske inte rent konkret då, så att man inte hittar ut ur köket... eller sovrummet... eller hem från stan... eller fastnar i pannkakan!! Jag tänker mer på att man går vilse i sitt eget liv av en eller annan anledning. Det händer ju saker hela tiden i allas liv - större och mindre förändringar av olika slag. Man flyttar, anhöriga dör, man byter jobb, får barn, köper hus... ja, det går att radda upp en massa saker som kan göra att man kan gå vilse ibland, även mitt i sitt eget liv. 


Jag skulle själv kunna berätta om flera såna tillfällen i mitt eget liv, men jag tror att det kan bli långrandigt att läsa om det allt detta. Det jag funderar på är rent allmänt hur man gör när man råkat villa bort sig i sitt eget liv, när nåt omvälvande har hänt, som gör att tillvaron ställs på sin spets och man inte känner igen sin tillvaro.  När man måste tänka i nya banor och hitta nya vägar för att få sitt liv att fungera.


Ofta tänker vi nog inte på att det är just det vi gör... Situationer uppstår och vi måste per automatik hitta en ny vinkel på tillvaron, nåt som oftast går väldigt bra. Men stora omvälvande förändringar kan ställa till det rejält ibland och det kan ta lång tid att hitta dom nya vägarna, som får livet att fungera igen. Alla klarar det inte heller utan kraschar nånstans på vägen, när dom har för hög hastighet eller är ouppmärksamma...


Men... faktum är ändå, att det Är när man går vilse man hittar nya vägar!! Om man trampar på i samma spår jämt och ständigt, händer inte så mycket och många kan väl tycka att det är bekvämt och bra naturligtvis. Själv kan jag idag tycka att det verkar vara extremt intetsägande!! Jag går gärna vilse mellan varven numera, eftersom jag VET att det alltid finns nya vägar att hitta, bara man orkar leta...och inte har för bråttom!


Vilka nya vägar har DU hittat i ditt liv, när du gått vilse?

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards