Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 30 mars 2008

Av Tant Grön - 30 mars 2008 17:49

Så är denna helg över – tiden ilar! Eller som Birger Norman skriver: ”ti’n ä sôm en spärkar i utförsbacke, pa blåhälka – dä lôn int å räbbe!” (För alla icke invigda= tiden är som en sparkstötting i utförbacke, på ishalka: ingen mening att bromsa!)

Fast nu är det ju sommartid så spärkar’n kan vi ställa undan!


Funderingar ställs däremot aldrig undan, inte hos mig i alla fall. Läste i senaste numret av Illustrerad Vetenskap om hur människor blir bödlar och utför handlingar som dom aldrig kunnat tänka sig utföra, pga grupptryck.


Dagens ämne: ingen kan vara en söt gurka i en ättikslag!


Artikeln i Ill Vet tar upp ett experiment som gjordes 1971 och kallades Stanford Prison Experiment. Det utfördes av Philip Zimbardo och demonstrerade hur lätt det är att få människor att göra saker, som dom aldrig skulle ha trott sig kunna göra. Man drar även klara paralleller mellan experimentet och det som hände i Abu Ghraib. I båda fallen såg vakterna fångarna inte som individer utan som anonyma objekt, enligt artikeln. Det rådde anarki – vakterna lämnades utan tillsyn och klara instruktioner.


”En viktig drivkraft bakom terror som utövas i grupp är paradoxalt nog behovet av ett skydd mot tankar om döden” – citat ur artikeln. Enligt Philip Zimbardo är det omöjligt att bekämpa fenomen som tortyr, självmordsattentat och folkmord, om vi inte har förstått socialpsykologins makt.


Intressant artikel må jag säja… läs: www.illvet.com


För att plocka ner det här beteendet på mer normal nivå, så kan man ju se varje dag hur människor påverkas av grupptryck. I alla möjliga situationer… Mobbing skulle förmodligen inte förekomma om vi inte påverkades av grupptryck. Inte heller situationer när folk sparkar ihjäl nån som redan ligger medvetslös på marken… Gruppvåldtäkter är ytterligare en sån situation när grupptrycket tar över.


Men man kan ju undra hur det kommer sig att vissa har så lätt för att bli påverkade av grupptryck medan andra har en förmåga att hålla sig utanför. Jag är själv allmänt emot grupptryck öht och står ofta utanför många situationer där man har behov av gruppstöd eller utsätts för grupptryck: det behöver ju inte alltid handla om våld. I min ungdom var jag med om att utsätta en person för mobbning, förmodligen en hämnd för att jag blivit mobbat själv, eller på den tiden hette det inte mobbning – man retades! Vi var inte så gamla, det var före tonåren… men jag kan skämmas för det än idag! Hur kunde jag vara så elak? Det var ingen allvarlig mobbning, vi jävlades och retades men jag skäms ändå. Jag borde ju ha vetat bättre som själv blivit utsatt för det…


Tyvärr är det många som inte ens inser hur elaka dom är och hur det påverkar deras offer. Avsaknad av empati är naturligtvis den största bristen: man kan inte tänka sig in i hur det skulle vara att själv bli utsatt för vad det nu är… att fått lära sig tänka och ha ett eget omdöme är nog bland det viktigaste i sammanhanget.


Hur gör DU för att förbli en söt gurka i en ättikslag?

Tidigare månad - Senare månad

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards