Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 29 mars 2008

Av Tant Grön - 29 mars 2008 05:42

Så är det då helg… igen! Och sommartiden gör sitt intågande, åtminstone när det gäller klockan. I praktiken ser det annorlunda ut…

Mina funderingar idag rör sig kring relationer och främst då alla former av kontaktsökande där så många verkar vilja ha allt annat än en seriös, stadig relation.


Dagens ämne: kravlösa relationer!


Vad är en kravlös relation? Jag menar… det är svårt att inte ha några krav alls på en relation. Ändå är det många, många som söker just detta: en relation helt utan krav, en relation där man träffs när behovet finns. Vilket behov? Och vilkens behov? Vem styr i en sån relation? Tanken är naturligtvis att båda ska styra och att man ska kunna träffas när nån av parterna i relationen har ett behov av att träffas. Men hur ofta funkar det? Och varför finns det så stort behov av att ha kravlösa relationer? Det känns som att människor inte orkar engagera sig i en annan person längre, att sexbehovet styr och det här gäller ju även personer som har stadiga relationer redan dvs gifta, sambos, särbos osv. Trots att man har en partner vill man ändå ha en sexrelation på sidan om…


Jag har själv provat alla möjliga varianter av kontaksajter på nätet (även andra typer av kontaktforum) genom åren och min uppfattning är, att majoriteten av medlemmar oavsett typ av sajt/forum, söker kravlösa förhållanden. Förhållanden där man knullar av sig och går hem… typ. Inga förpliktelser, inga krav, inga känslor, inget engagemang… som en tom burk! Men det funkar ju inte i längden: vi människor är inte funtade så, att vi kan stänga av känslor hur som helst. Eller? Nä…


Sen detta med kravlösheten: vad innebär det rent konkret? Anarki? Var och en gör precis som den vill? Det funkar ju inte heller… För att få till en relation så måste man vara minst två personer. Två viljor, dubbla behov. Om man inte har några som helst krav, hur ska man då göra? Om jag är sugen att träffas en tisdag men min partner, som jag har denna kravlösa relation med, jobbar eller måste hämta barn på dagis eller ska på bio med sin fru… då funkar inte det här: man kan inte träffas när nån av parterna har behov av det. Alltså blir det krav… Det måste bli när båda kan… och vill… samtidigt.


Kravlösa relationer är en utopi! Tack och lov… Men det låter ju väldigt ansvarsfritt och okomplicerat att inte ha några krav på varann. Kanske kan det funka om den ena partnern alltid ”ställer upp” när den andre vill, men även då faller kravlöshetskravet enligt mitt sätt att se det. Då blir det ett envägskrav från den som styr dvs den som förväntar sig att den andre partnern alltid ska ställa upp. Fast förmodligen anser den styrande partnern att den andre ställer upp av fri vilja, alltså finns inga krav… men utan detta så blir det ingen relation, därför finns det ändå ett outtalat krav.


Rätta mig om jag har fel!

Tidigare månad - Senare månad

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards