Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 27 mars 2008

Av Tant Grön - 27 mars 2008 18:05

Så är det snart helg igen... Själv är jag lycklig över att inte vara förälder till nån av ungdomarna som körde av vägen i påskhelgen, ungdomar i samma ålder som min yngste son. Jag känner förtvivlan när jag tänker mig in i den sitsen: att vara en förälder som mister sitt barn... Förutom att en av ungdomarna avled så var det fyra som blev mer eller mindre allvarligt skadade - alla mellan 16 och strax över 20. Det är många inblandade i den olyckan om man tänker på varje persons familj (föräldrar, syskon, mor- å farföräldrar osv) och på deras vänner, vänners vänner, bekanta...


Dagens ämne: när döden knackar på...


För några år sen omkom en nära vän till ett av mina barn, en vän som var som barn i huset hos oss under några år. Vi har inte riktigt hämtat oss än... för att inte tala om mamman som inte har fler barn. Jag brukar träffa henne ibland... livet är för djävligt! Hon kan t ex aldrig få barnbarn - det lider hon särskilt av nu, när alla kompisar till hennes barn börjar vara vuxna, skaffa familj och barn. Så när andra tror att sorgen är över, att allt återgår till det vanliga, då börjar det verkliga jobbet: att hitta tillbaka till livet igen... att ständigt sakna den man mist och ändå försöka fortsätta leva. Men inget blir som förut och även om sorgen bleknar så försvinner aldrig saknaden, man måste lära sig att leva med den. Jag har själv mist föräldrar och syskon, tanken att mista ett barn är för mig helt obegripligt omöjligt att stå ut med...


Man kanske ska tänka på det nån gång ibland, när det känns som att barna mest är en belastning?


Jag såg ett program för ett tag sen, på TV2 tror jag... om en karl som blev intagen av en "ande", kommer inte ihåg namnet men han levde nån gång på 1700-talet om jag inte fattat fel. Den här "anden" kallade mannen för instrument: han använde honom för att kunna prata med oss som lever nu. Det var ett mycket intressant program - inget flum, utan fullständigt trovärdigt. Jag är ju dessutom själv övertygad om att man hamnar i en annan dimension när man dör och den här "anden" pratade om att man hamnar på en annan frekvens vilket är samma sak. Han pratade också om att vi levande gör fel som är rädda för döden... Vi borde "gå med döden vid vår sida" dvs vara medvetna om att varje dag kan vara vår sista dag i detta liv - att vi ska göra sånt som är viktigt för oss osv... Han menade att om vi kunde lära oss det här, att gå med döden vid vår sida istället för att vara rädda för döden, då skulle vi leva ett rikare liv. Jag kan inte annat än att hålla med! Att inte ta för givet att man har all tid i världen utan inse att idag kan vara sista dagen man lever... Ja, det låter ju förskräckligt egentligen och det går ju inte att tänka så varje dag, men man kan ändå har det i bakhuvudet. Det blev väldigt påtagligt igen det här, i Påskhelgen när en 20-åring omkom och fyra skadades allvarligt... i min närhet vill säja.


Vad skulle vara viktigt för dig om du visste att idag är din sista dag i livet?

Tidigare månad - Senare månad

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards