Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 23 mars 2008

Av Tant Grön - 23 mars 2008 08:27

Så är det då söndag, påskdagen... Grannarna hade fest igår och spelade hög musik mitt i natten, från kl två till framåt halv fem sisådär - hur tänker man när man bor i hyreshus och gör sånt? Jag förstår det inte...


Dagens motto, eller jag ska ändra det till dagens ÄMNE (ordet motto har ju en bestämd innebörd): att visa hänsyn!

Tänker närmast på mina grannar, nyinflyttade ungdomar som inte själva begriper att man inte kan spela musik mitt i natten, så högt att det vore som att jag själv spelade i min egen lägenhet.

Hur mycket hänsyn ska jag ta till dom, när det gäller att säja till? Det är inte första gången det händer, men värsta... Ska dom få en chans eller ska jag anmäla direkt? Det känns som att dom har överskridit gränsen för vad som kan anses acceptabelt och att en anmälan till hyresbolaget är det enda rätta. Vem av oss ska ta största hänsyn - dom till mig, som blir väckt mitt i natten av dundrande musik eller jag till dom för att dom är unga och oförståndiga? Just nu känns det som att jag inte har lust att ta nån hänsyn alls till dom... När man väljer att bo i hyreshus, så förbinder man sig automatiskt att ta hänsyn till sina grannar. Klarar man inte av det så får man se till att bo så till, att ingen blir störd. Det är för mig en självklarhet.


I andra sammanhang kan det här med att visa hänsyn vara mer otydligt och godtyckligt. Man väljer själv var man sätter ribban. Ibland kan jag uppleva att en del människor kräver mer hänsyn än andra, för att slippa bli sårade. En del föräldrar anser att man ska visa hänsyn till deras barn, just för att dom är barn, oavsett hur dom beter sig. Äldre människor kan kräva hänsyn just för att dom är äldre... Ibland blir det här kravet på hänsyn ett sätt att slippa konflikter, att dra fördelar, att få uppmärksamhet... bl a.

Rent allmänt borde vi kanske visa mer hänsyn till varann än vad vi ofta gör - till personer med dyslexi, som skriver så man knappt begriper... till människor som drabbats av olika sjukdomar och inte fungerar "normalt", som behöver mer tid och hjälp än fullt friska, fungerande personer... till personer som drabbas av depression och inte orkar med livet... Det finns många fler exempel, men det kan vara svårt att veta när det är bäst lämpat att visa extra hänsyn eller hänsyn öht.

Livet är hårt, tillvaron är hårdare, konkurrensen om plats i tillvaron kan vara ännu hårdare... Vem behöver tas hänsyn till? Ska jag ta hänsyn till mig själv och min plats i tillvaron i första hand? Och vad betyder ordet hänsyn?


Det tål att funderas på, tror jag!  

Tidigare månad - Senare månad

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards