Tant Grön filosoferar över ditt å datt!

Alla inlägg den 27 september 2008

Av Tant Grön - 27 september 2008 18:31

Hm... ja, precis. Jag kan inte låta bli att ta mig en funderare över den nya chipsreklamen. OLW's Chips har ju plötsligt blivit så nyttigt, eftersom man använder solrosolja istället för palmolja vid friteringen. Snacka om pest eller kolera!


För det första: chips kan ALDRIG bli hälsosamt! För att ev göra chips lite nyttigare måste man förmodligen använda ekologisk kokosfett, men då skulle dom nog bli så dyra att ingen köpte dom - chipsen alltså. Enl dom rön som finns idag är det inte fettet som är farligt, alltså fettmängden, utan det är typen av fett som blir farlig vid fritering. Det bildas transfetter, vilket har visat sig vara väldigt cancerframkallande. Solrosolja är inte heller så bra i sig tydligen och inget bra alternativ till palmolja. Kokosfett tål däremot höga temperaturer, upp till nästan 200 grader, men för att det ska vara nån nytta med det, så handlar det om ekologiskt kokosfett och inte det härdade kokosfettet man kan köpa i mataffären. Om man nu ska tro en del nya rön - om dom nu är så nya... hm, ja.


Så... att i reklamen påstå att chips friterade i solrosolja är nyttiga, liknar mest falsk marknadsföring och borde gå att anmäla, om man skulle orka med det. Jag sträcker mig än så länge till att blogga lite om det idag...


Det kanske tål att funderas på! Jag funderar även på reklamen om Milda, där man påstår att även det är så otroligt nyttigt eftersom fettet kommer från växtriket. Läser man en del undersökningar om margarin över huvud taget, så finns det dom som påstår att margarin i sig är väldig onyttigt. Så frågan är, om inte även Mildareklamen är falsk marknadsföring... ?


Nån som har en åsikt om detta?

Translate

Fråga mig

13 besvarade frågor

Omröstning

Vad är viktigast rent konkret för dig när det gäller att skona miljön?
 Välja ekologiskt/KRAV när jag handlar mat.
 Åka tåg istället för flyg så ofta jag kan.
 Åka så lite bil som möjligt.
 Odla egna grönsaker utan konstgödning.
 Undvika allt som innehåller palmolja.
 Undvika alla sojaprodukter som inte är KRAV-märkta.
 Engagera mig i miljörörelsen.
 Vara medlem i WWF (World Wide Fond).
 Vara medlem i Greenpeace.
 Donera pengar till olika miljöprojekt.
 Välja att äta vegetarisk mat.
 Är det någon mening att göra något??
 Men... vem bryr sig???

Presentation


Tant Grön filosoferar över ditt å datt!!

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards